3,8 miljoen van Rode Neuzen Dag naar 26 organisaties die jongeren met psychische problemen helpen
Vorig jaar organiseerden VTM, Qmusic en Belfius voor het eerst Rode Neuzen Dag met als doel meer psychologische hulp te bieden aan jongeren en het taboe rond psychische problemen te doorbreken. De eerste editie was een groot succes en bracht 3.858.814 euro op. Het ingezamelde geld werd samengebracht in het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. 26 organisaties, verspreid over Vlaanderen, die allen hulp bieden aan jongeren met psychische problemen, krijgen door dit Fonds nu een duw in de rug. VTM, Qmusic en Belfius slaan, vroeger dan verwacht, dit jaar opnieuw de handen in elkaar om Vlaanderen te mobiliseren voor de tweede editie van Rode Neuzen Dag op 3 december 2016.
Peter Adriaenssens, kinderpsychiater en juryvoorzitter van het Rode Neuzen Fonds onderstreept het belang van de actie: “Eén op de vijf jongeren kampt met psychische problemen. Met Rode Neuzen Dag gaven we het teken dat we aan de kant van jongeren met geestelijke problemen staan; dat we hen geen etiket willen opkleven, maar met een Rode Neus op mee geloven dat verandering mogelijk is.”
26 organisaties die jongeren met een ‘rode neuzenprobleem’ helpen, krijgen steun
Organisaties in Vlaanderen die hulp bieden aan jongeren met psychische problemen konden een aanvraag indienen bij het Rode Neuzen Fonds voor steun voor hun project. Bruno Vanobbergen, voorzitter van het bestuurscomité van het Rode Neuzen Fonds, licht toe: “We kregen heel veel diverse projecten binnen vanuit heel Vlaanderen. Het is hartverwarmend te zien hoeveel initiatieven er zijn en hoeveel professionele inzet er is om psychische problemen met jongeren nog beter aan te pakken.”
De jury koos uit de ingediende dossiers 26 organisaties die steun krijgen. De projecten die zij zullen opzetten, zijn in te delen in zes categorieën: laagdrempelige hulp, wetenschappelijk onderzoek, sensibilisering, algemene preventie, preventie gericht op scholen en opvolgingsprojecten. Een deel van het Rode Neuzengeld wordt ook geïnvesteerd in internationale projecten van Comic Relief (format ‘Red Nose Day’).
Tweede editie Rode Neuzen Dag op 3 december 2016
De goeddoelactie van VTM, Qmusic en Belfius had bij de eerste editie het opzet om jongeren met psychische problemen te helpen en het taboe rond psychische problemen te doorbreken. Aangezien de nood rond deze thematiek enorm hoog blijft, zal ook de tweede editie van Rode Neuzen Dag op zaterdag 3 december 2016 rond dit thema draaien.
Peter Bossaert, CEO Medialaan: “De eerste Rode Neuzen Dag heeft ieders verwachtingen overtroffen. We hebben vooral een steentje bijgedragen in de bespreekbaarheid van toch een moeilijk onderwerp. Het mooiste compliment kwam van Peter Adriaenssens die vertelde dat jongeren het nu hebben over een ‘Rode Neuzenprobleem’. Zo praten ze er makkelijker over. Dit sterkt ons in de overtuiging om dit jaar al een tweede editie te organiseren.”
Marc Raisière, CEO Belfius: “De eerste editie heeft grenzen verlegd. Kansen geven aan wie er minder krijgt, hoort dan wel bij het DNA van een sociaal-geëngageerde onderneming zoals Belfius, het was toch hartverwarmend om te zien hoé sterk de problematiek onze Belfiusmedewerkers aangreep. Ook onze klanten droegen hun steentje bij. Ik ben hen dankbaar voor zoveel enthousiasme en ook Belfius gaat opnieuw voluit voor een tweede editie.”
Rode Neuzen Dag roept ook dit jaar opnieuw heel Vlaanderen op om Rode Neuzen te (ver)kopen en iets geks of leuks te doen om geld in te zamelen. Zo werden er vorig jaar 351.653 Rode Neuzen verkocht en meer dan 1600 ludieke acties georganiseerd. Iedereen die zich nu al wil pre-registeren om iets te doen voor Rode Neuzen Dag, kan vanaf vandaag terecht op rodeneuzendag.be.
Voorbeelden van organisaties die steun krijgen
Laagdrempelige hulp:
- Awel, de voormalige jongerentelefoon, wil jongeren opleiden voor peer-to-peer support en een online platform opzetten.
- Habbekrats gaat een ‘warm huis’ oprichten waar dagelijks 120 jongeren met psychologische problemen onderdak kunnen vinden.
- TEJO gaat hun aantal locaties voor psychologische hulp aan jongeren uitbreiden van 9 naar 15.
Sensibilisering:
- Te Gek!? zal een nieuwe info- en radiomobiel inrichten waarmee ze 45 maal per jaar richting scholen en andere plekken met jongeren kunnen trekken.
- Passant wil sportclubs bewuster maken voor kinderen en jongeren met psychische problemen via een contactpunt, een charter- en kwaliteitslabel en vorming aan te bieden.
Algemene preventie:
- Stokpaardje gaat een film maken met Adil El Arbi en Bilal Fallah van het kortverhaal geschreven door jongeren onder begeleiding van Dirk Bracke.
- Psychiatrisch ziekenhuis Duffel en ZNA Stuivenberg Antwerpen willen beide hun werking verbeteren rond de begeleiding van kinderen/jongeren van één of beide ouders met psychische problemen (KOPP-kinderen).
Preventie gericht op scholen:
- De afdeling kinderpsychiatrie van het UZ Brussel en CLB Pieter Breughel willen de expertise uit de gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg naar kinderen en jongeren in Brusselse scholen brengen.
- Be the Change gaat in 1 school in elke provincie in Vlaanderen een Challenge Day – gekend van het tv-programma ‘Over de Streep’ – organiseren.
Meer informatie over alle 26 organisaties die gesteund worden door het Rode Neuzen Fonds kan je bekijken via deze link.
Alles over Rode Neuzen Dag is te vinden op rodeneuzendag.be en op sociale media via #rodeneuzendag.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.