45,8 miljoen euro voor radioreclame in eerste kwartaal 2016
De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2016 uitgekomen op 45,8 miljoen euro. Dit is een daling van 2,4% ten opzichte van vorig jaar. De spot-bestedingen zijn 43 miljoen euro, de non-spot-bestedingen 2,7 miljoen euro. Het aantal merken dat op radio adverteert, is gestegen naar 1.018. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Sterke groei aantal merkadverteerders op radio
Steeds meer merken weten radio te vinden als reclamemedium, in de eerste drie maanden van dit jaar groeide het aantal door naar 1.018. Vorig jaar waren er in dezelfde periode 957 radio-adverteerders en in 2014 waren het er 911. Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat, Volkswagen en Opel. (Bron: Nielsen).
Radioreclame eerste kwartaal 2016
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Uit het NLO weten we dat negentig procent van alle Nederlanders wekelijks naar de radio luistert, gemiddeld bijna drie uur per dag. Dat zijn meer dan 13 miljoen Nederlanders, iedere week. Deze luisteraars zijn voor adverteerders een rijk domein waar dus steeds meer merken gebruik van maken. Ook buiten de blokken op het gebied van branded content zijn adverteerders steeds meer aanwezig in de samenwerking met de radiomerken. Een mooi perspectief.”
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Wesbite: rab.fm
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.