Meer luisteraars voor NPO Radio 1, NPO Radio 2 en NPO Radio 5
Het luistertijdaandeel van NPO Radio 1, NPO Radio 2 en NPO Radio 5 is in de maanden januari en februari 2016 gestegen in vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar.
Jan Westerhof, Directeur Radio bij de NPO: “De drie radiozenders hebben de afgelopen jaren flinke wijzigingen in de programmering doorgevoerd en dat werpt nu zijn vruchten af.”
NPO Radio 1
Het aandeel van NPO Radio 1 is van 7,0% naar 7,4% gestegen. Dat is het hoogste luistertijdaandeel sinds het najaar van 2013 als we de metingen met grote sportevenementen als de Tour de France en de Olympische Spelen niet meerekenen. Vooral het NOS Radio 1 Journaal met Jurgen van den Berg tussen 06:00 en 09:30 uur maakte een sprong van 10,1% naar 10,9%. Andere nieuwe programma’s op NPO Radio 1 zijn Nieuws en Co met Lara Rense (NOS/ NTR), Bureau Buitenland (VPRO) en Langs de Lijn en Omstreken (NOS/ EO) met aandacht voor sport en achtergronden bij het nieuws.
NPO Radio 2
Ook NPO Radio 2 zit flink in de lift en is de tweede radiozender van Nederland geworden. Het aandeel van de zender steeg van 9,1% in januari en februari 2015 naar 9,7% in dezelfde periode in 2016. De ochtendshow Ekdom in de Ochtend (BNN-VARA) heeft een aandeel van 10,4%. In januari en februari vorig jaar luisterden 9,4% van de luisteraars tussen 06:00 en 09:00 uur naar NPO Radio 2. Ook de programma’s Aan de Slag! (AVROTROS), Gijs 2.0 (KRO-NCRV) en Stenders Platenbonanza (AVROTROS) halen allemaal een hoger luistertijdaandeel dan vorig jaar op dezelfde tijdvakken.NPO Radio 5
Ondanks het stopzetten van de middengolf ziet ook NPO Radio 5 het aandeel stijgen: van 3,1% in januari en februari 2015 naar 3,4% in dezelfde periode in 2016. Op NPO Radio 5 is de programmering in de avond en in het weekend vernieuwd. Op doordeweekse dagen brengt Karin de Groot van 16:00 tot 18:00 uur Groot op 5 (KRO-NCRV), gevolgd door Tijd voor MAX Radio (MAX) met Henkjan Smits en Elles de Bruin of Margreet Reintjes. Hijlco Span presenteert om 20.00 uur Volgspot (KRO-NCRV) met onder andere veel aandacht voor het Nederlandse lied. De EO sluit de dag af met Thuis op 5 van 22:00 uur tot middernacht.
NPO 3FM
Het luistertijdaandeel van NPO 3FM daalde het afgelopen jaar van 9,0% naar 6,9%. De jongerenzender zit midden in een verbouwing. Grote namen zijn vertrokken en nieuw talent van de eigen opleiding krijgt nu de kans om ervaring op te doen. Onderdeel van die verbouwing is ook het vernieuwde 3FM Awards Festival. Jan Westerhof: “Radio is slow business. Veranderingen in de programmering kosten tijd. Belangrijk is dat de zender nog steeds een grote impact heeft en een podium biedt voor nieuwe muziek.”
NPO Radio 4
Het aandeel van NPO Radio 4 daalde met 0,3% naar 1,9% ten opzichte van januari en februari vorig jaar. Vorig jaar was het aandeel buitengewoon hoog in januari en februari. De zender zit met 1,9% op het gemiddelde aandeel van afgelopen jaar.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.