Bob eindejaarsborrel wint radiocommercial verkiezing in december 2015
De radiocommercial ‘Bob eindejaarsborrel’ van de Rijksoverheid is door het Nederlands publiek als beste beoordeeld in de maand december. Dit levert Bob een nominatie op voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.
Bob is ondeugend op de radio en dit legt de Rijksoverheid geen windeieren; de radiocommercial wint met ruime voorsprong van de andere onderzochte commercials. In de commercial horen we het verhaal van de boekhouder (met vrouw en kinderen) die met de auto naar een eindejaarsborrel gaat en die wordt verleid door de beeldschone collega die graag onder het genot van een drankje nog één keer naar de jaarcijfers wil kijken… De boekhouder vindt dit leuk, maar meldt fijntjes dat hij wel (de) Bob is. De radiocommercial heeft veel geluidseffecten die het geheel auditief extra kracht geven; de mogelijkheden van radio worden hiermee optimaal benut.
Enkele quotes van de respondenten:
- Grappig dat ze verschillende geluiden er tussendoor doen, en er intonatie is.
- Grappig terwijl het toch een serieus onderwerp is.
- Meeste humor en dus niet erg om naar de reclame te moeten blijven luisteren.
- Sprekende intonatie en stemmen, origineel verhaal met humor.
De Bob-campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn campagnepartners (provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en justitie) en richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. De radiocommercial is ontwikkeld door reclamebureau Roorda en opgenomen bij geluidsstudio Soundcircus.
Joeri Jansen, Creative director van Roorda reclamebureau zegt: “Nederland is natuurlijk al lang bekend met de Bob-afspraak. Toch is het belangrijk om top of mind te blijven. Zeker tijdens de feestdagen. Het is dan niet alleen belangrijk dat de boodschap opvalt, maar dat deze ook een positief gevoel geeft. Door radio op de juiste momenten in te zetten bereiken we automobilisten. En deze eerste plek bewijst dat de boodschap niet alleen opviel en relevant was, maar dat deze vooral ook likeable was. De humor met een scherp randje zorgt dat de spot opvalt. Door onze jarenlange relatie met onze opdrachtgever kregen we het vertrouwen om dat randje op te zoeken. En deze eerste plek is de bevestiging dat vertrouwen en af en toe je nek uit steken loont.”
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling, Wordookdonor.nl en Unox rookworst zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Website: rab.fm
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.