Radiocommercial Unox Rookworst door luisteraar gekozen als beste in november 2015
De radiocommercial van Unox Rookworst met de bekende muziek van Toots Thielemans is door het Nederlands publiek als beste beoordeeld in de maand november. Hiermee is de radiocommercial genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.
De radiocommercial start met de vaste Unox-muziek die direct de oer-Hollandse eetgezelligheid oproept. Voice-over Rik Hoogendoorn maakt het daarna helemaal af door te vragen of je ook zo’n zin hebt in boerenkool met Unox rookworst. Het consequente gebruik van het soundlogo is ijzersterk; Unox is een van de beste voorbeelden van een sterk audiologo. Uit onderzoek (Het Brein Spreekt) blijkt dat een audiologo het potentiële effect van radiocommercials in hoge mate vergroot; op aandacht, emotionele respons en effectiviteit scoren commercials met een audiologo beter dan commercials zonder.
De waardering van de luisteraar is groot; Unox wint met afstand van de negen andere onderzochte radiocommercials. Op de RAB site staan de volledige uitslag en de audiofiles van de commercials.
Enkele quotes van de respondenten:
- Authentiek. Houden lekker vast aan hun muziekje waardoor je ook echt zin krijgt in Unox tijdens de koude dagen.
- Het deuntje herken je uit duizenden. Herinner ik me al sinds ik besta. Bovendien heeft de reclame altijd een warm gevoel. Lekker met het gezin aan tafel aan de avondmaaltijd Hollandse pot (stamppot) als het buiten koud en donker is.
- Speelt goed in op het wintergevoel van “de Hollander”, met name door de herkenbare Unox-tune en het refereren aan boerenkool en zuurkool. Verder heeft deze commercial een prettig tempo, is het geen schreeuwerige commercial en past de commercial goed bij het merk.
De radiocommercial is ontwikkeld door reclamebureau TBWA\NEBOKO en opgenomen bij geluidsstudio Earforce. De verantwoordelijke bij Unilever is Karlijn Ris.
Liedewij Hentenaar, directeur van RAB: “Bulls eye voor Unox, want tegen deze emotie is geen andere radiocommercial opgewassen, in ieder geval niet in november. Unox Knaks was afgelopen zomer al winnaar en nu wordt Unox verblijd met nóg een nominatie. Dat zegt wat over de goede radioreclame van Unox waarbij zij audio optimaal emotioneel benutten en dat sorteert effect.”
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling en Wordookdonor.nl zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Onderzoeksverantwoording
De totale steekproef (n=628) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 11 t/m 15 december 2015. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit.
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Website: rab.fm
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.