Radiobestedingen groeien met 11,5%
De reclamebestedingen op radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 gegroeid met maar liefst 11,5%, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen op 65,7 miljoen euro. De non-spot bestedingen lieten een stijging van 15% zien en komen op een totaal van bijna 4 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Een verklaring voor deze forse stijging is ondermeer dat het aantal radio-adverteerders is toegenomen met 5%. In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4% hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.
Retailbranche besteedt het meest
Het is het vierde kwartaal op rij dat de radiobestedingen een mooie groei laten zien. In tijden van economisch herstel en groeiend consumentenvertrouwen, is het medium radio een goede aanjager van campagne-effecten. In het tweede kwartaal – met het WK voetbal – besteedt de retailbranche wederom het meest op radio. Deze branche liet een groei zien van maar liefst 18,5% t.o.v. het tweede kwartaal 2013. De top drie branches is gelijk aan vorig jaar: met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar. Met name Vodafone en Telfort met hele heldere prijswinnende concepten in de vorm van verhalende radio commercials laten zich van hun goede kant horen.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “De radiostations leveren onderscheidende unieke content via verschillende kanalen. Radio luisteren is een gedeelde ervaring met een ultieme menselijke connectie, daar worden luisteraars vrolijk van. Hierdoor komen de adverteerders in een positieve omgeving bij de luisteraars en dat werkt! Jack van Gelder is met zijn prachtige emotionele radiocommentaar op de wedstrijden van ons Oranje een schoolvoorbeeld van de kracht van live-radio. Dat was echt genieten!”
Over het RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Website: www.rab.fm
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.