Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Edwin Wendt: De middelvinger van Rob Stenders


In de ruim dertig jaar dat hij op de landelijke radio te horen is, heeft Rob Stenders nooit écht concessies gedaan aan wie hij is. Dat leidde ertoe dat hij vaker dan wie dan ook van werkgever wisselde, nooit werd weggestuurd, maar altijd zelf op zoek ging naar groener gras bij de buren. Soms was hij hierdoor even helemaal niet op een radiostation te horen, zoals na zijn vertrek bij de publieke omroep VOO in 1991. Hij stootte er zijn hoofd omdat radiobaas Lex Harding in hem niet de liefde voor muziek en voor het medium radio leek te herkennen waarmee deze zelf twintig jaar eerder als radiomáker op de zeezender Veronica de jonge Rob had beïnvloed. Anno 2017 erkent pensionado Harding het gelijk van Stenders door zelf weer juist díe platen te draaien op zijn eigen LX Classics, een internetzendertje gemodelleerd naar KX Classics van Stenders. Op beide kanalen klinkt de voorliefde door voor de ‘betere’ pop en rock uit de sixties en seventies.

 

Precies op tijd maakte Stenders in 2015 de overstap van 3FM (waar de vijftiger vanwege zijn vakmanschap al een paar jaar ‘blessuretijd’ was gegund) naar Radio 2. Daar introduceerde hij een nieuwe invulling van het fenomeen ‘verzoekplatenprogramma’. In de Platenbonanza worden gewoon de platen gedraaid die Stenders wil draaien, het aantal verzoeken is zo groot dat hij muzikaal elke gewenste kant op kan, inclusief zijn geliefde ‘hard to find classics’. Het muzikale palet van Rob Stenders is breed genoeg om hiermee een grote groep luisteraars tevreden te stellen.

 

Hoezeer Stenders’ Platenbonanza een schot in de roos is, bleek in maart 2017, toen dit dagelijkse middagprogramma een week lang werd gepromoveerd tot hét format voor de hele zender: 24 uur per dag draaiden alle deejays de platen die de luisteraars per e-mail, social media en telefoon aanvroegen. Ook het Paasweekend bood opnieuw ruimte aan een zenderbrede ‘Paasbonanza’. Een dikke middelvinger naar alle stations die hun muziekkeuze laten bepalen (en beperken) door een panel of computerprogramma dat platen afwijst omdat ze luisteraars zouden wegjagen. Op het Radio 2 dat Stenders (samen met vooral Gerard Ekdom) geruggesteund door de zenderleiding mag vormgeven, vindt muzikale veelzijdigheid een nieuwe vorm.

 

Dit is belangrijk voor Radio 2 in een tijd dat de publieke radiozenders zich alle herpositioneren. Waar voormalig grootverdiener 3FM zichzelf in de marge aan het heruitvinden is, verjongt Radio 5 in de richting van het Radio 2 van twintig jaar geleden (toen Frits Spits en Ferry Maat er de grote namen waren) en aast Radio 5 intern op de FM-frequentie van 3FM (‘Hun doelgroep luistert toch alleen online’) en opereren alleen Radio 1 en Radio 4 momenteel in de publicitaire luwte.

 

Radio 2 is niet langer ‘het station van je ouders’, roept de zender. Al zou Stenders qua leeftijd allang kinderen kunnen hebben (en hebben de meeste van zijn collega’s die daadwerkelijk), boegbeelden Stenders en Ekdom hebben naar Radio 2 inderdaad het elan van 3FM meegenomen en vertaald naar een nét iets bredere doelgroep.

 

Stenders blijft natuurlijk Stenders, dus als hij een bepaalde plaat graag wil draaien en die wordt niet aangevraagd, roept hij de luisteraar gewoon op die plaat aan te vragen. Geheid dat het dan verzoekjes om díe plaat. Dat is een ‘fuck the system’ met een mooie strik er omheen.

 

Edwin Wendt, 24 april 2017

  • Vind ik leuk 6

19 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

hans558

Geplaatst

Goed geschreven en ik ben het helemaal eens ,,,,,,

pvanklei

Geplaatst

Persoonlijk vind ik de Platenbonanza een leuk programma en dat Rob daar zijn stempel op drukt vind ik wel meevallen.

 

P.S. Je vergeet erbij te vermelden dat Rob Stenders bij 3FM jaren geleden onderdeel was van muziekredactie en zelf ook met een  'computerprogramma' werkte.

 

 

Robin Westhof

Geplaatst

- "Soms was hij hierdoor even helemaal niet op een radiostation te horen, zoals na zijn vertrek bij de publieke omroep VOO in 1991. Hij stootte er zijn hoofd omdat radiobaas Lex Harding in hem niet de liefde voor muziek en voor het medium radio leek te herkennen waarmee deze zelf twintig jaar eerder als radiomáker op de zeezender Veronica de jonge Rob had beïnvloed." -

 

Was de toen 9 jarige (1974)  Rob zo jong al (kan hoor) een luisteraar van de zeezender Veronica?

 

Over beïnvloeding gesproken:

 

 " 'Zijn passie voor muziek werd nogal gestimuleerd in het Tilburgse studentenhuis waar hij, na de scheiding van zijn ouders, samen met zijn moeder terechtkwam - geste van haar baas die, als eigenaar van een assurantiënkantoor én huizenmelker, nog wel twee kamers ter beschikking had. Het was de tijd van de polarisatie - 'je was linkse dude óf rechtse dude' - en de jonge Rob werd bijgespijkerd door studenten en kunstenaars in spe. 'Dat waren geen Top 40-jongeren, zij hielden van échte muziek, en wreven me dat ook flink onder de neus. En hoe anti-autoritair ik toen ook al was ingesteld: ik was op zoek naar mensen aan wie ik een voorbeeld kon nemen, en van wie ik een deel van de persoonlijkheid kon lenen. Ik heb daar mijn muzikale smaak ontwikkeld, maar ik heb er ook kranten leren lezen en ik heb er leren nadenken over leven en dood. Het was allemaal ver boven mijn pet, maar zonder die invloedssfeer had ik mij nooit zo kunen ontwikkelen als ik nu gedaan heb."

 

http://www.volkskrant.nl/archief/-een-feestnummer-zal-ik-nooit-worden~a641230/

rauhfaser

Geplaatst (bewerkt)

Rob was er naar eigen zeggen inderdaad vroeg bij en heeft echte herinneringen aan de schepen (Noordzee en Veronica). Ik betwijfel of hij dáár al de genialiteit van Goot hoorde of dat dat pas in de tijd van de VOO is geweest. Dat laatste lijkt me waarschijnlijk. Wat dat studentenhuis betreft: daar zal zijn ambivalente smaak zijn ontstaan, die hem later 'te Veronica voor de VARA en te VARA voor Veronica' maakte.

Uit zijn kindertijd kende hij al wel Lex en Adje van de ABTT. Toen die in '87 respectievelijk zijn baas en directe collega werden, verwachtte hij toch wel iets van de tegen het anarchisme aanschurkende ABTT-sfeer aan te treffen. Ad had dat wel, heeft veel van Rob's anti-autoritaire houding met hem gemeen volgens mij. Lex had als baas echt een andere rol dan hij als deejay-programmamaker had. Dat heb ik ook van andere Veronicanen uit de jaren tachtig begrepen. Het ging zelfs zo ver dat als Lex zelf een keer een programma deed (een vervangingsbeurtje bij Curry & Van Inkel of zo) hij ineens weer de deejay van de goeie smaak was die hij ook op zee was geweest, ('wat draai je nou, De Zwart? Alessi Brothers, wat is dat voor Hilversum 4-muziek?') terwijl zijn personeel gewoon 'hits moest rammen'. Juist voor Stenders was dat toen moeilijk te verkroppen. 

 

Edwin

 

 

bewerkt door rauhfaser
rauhfaser

Geplaatst

1 uur geleden zei pvanklei:

Persoonlijk vind ik de Platenbonanza een leuk programma en dat Rob daar zijn stempel op drukt vind ik wel meevallen.

 

P.S. Je vergeet erbij te vermelden dat Rob Stenders bij 3FM jaren geleden onderdeel was van muziekredactie en zelf ook met een  'computerprogramma' werkte.

 

 

Rob heeft volledige muzikale vrijheid. Hoezeer hij er zijn stempel op drukt, blijkt wel op de momenten dat heel Radio 2 ineens Platenbonanza doet. Zijn uren klinken dan echt anders dan die van Gijs of Ruud voor en na hem.

Bij Radio 3 was hij onderdeel van de muziekredactie, maar de opzet van het team waar hij toen in kwam, was juist de playlist van de popzender te voeden met zoveel mogelijk goede nieuwe en oude muziek. Zeker niet de computer als middel om alles dood te checken, zoals nu vaak gebeurt bij de zenders met een playlist van hooguit 100 platen. We spreken over bijna 25 jaar geleden, Radio 3 toen was te vergelijken met het huidige Radio 2.  

 

Edwin

pvanklei

Geplaatst

34 minuten geleden zei rauhfaser:

Bij Radio 3 was hij onderdeel van de muziekredactie, maar de opzet van het team waar hij toen in kwam, was juist de playlist van de popzender te voeden met zoveel mogelijk goede nieuwe en oude muziek. Zeker niet de computer als middel om alles dood te checken, zoals nu vaak gebeurt bij de zenders met een playlist van hooguit 100 platen. We spreken over bijna 25 jaar geleden, Radio 3 toen was te vergelijken met het huidige Radio 2. 

Ik kan je melden dat bij zenders zoals 3FM en Radio 2 'de computer' niet alles dood checked.

 

Ik neem aan dat je de zenders met een playlist van hooguit 100 platen in het buitenland (America) bedoeld, want ik kom in de praktijk geen zenders in Nederland tegen die met zo'n weinig titels draaien. Het laatste station dat met heel weinig titels draaide was CAZ en we weten allemaal dat dit geen succes was.

 

rauhfaser

Geplaatst

41 minuten geleden zei pvanklei:

Ik kan je melden dat bij zenders zoals 3FM en Radio 2 'de computer' niet alles dood checked.

 

Ik neem aan dat je de zenders met een playlist van hooguit 100 platen in het buitenland (America) bedoeld, want ik kom in de praktijk geen zenders in Nederland tegen die met zo'n weinig titels draaien. Het laatste station dat met heel weinig titels draaide was CAZ en we weten allemaal dat dit geen succes was.

 

Dan begrijp je me verkeerd: 3FM en Radio zijn juist twee zenders die dat NIET doen. Daar wordt nog met mensenhand samengesteld. In Nederland is Sky zo'n zender die met moeite aan die honderd platen komt.
 

Vincent

Geplaatst

9 minuten geleden zei rauhfaser:

In Nederland is Sky zo'n zender die met moeite aan die honderd platen komt.
 

 

Sky zit rond de 500.

pvanklei

Geplaatst

2 minuten geleden zei Vincent:

 

Sky zit rond de 500.

Precies.

rauhfaser

Geplaatst (bewerkt)

2 uur geleden zei pvanklei:

Precies.

Excuus voor het niet paraat hebben van de juiste getallen, het gaat me om de verhouding tussen de zenders en de manier waarop, zowel gevoelsmatig als getalsmatig, met muziek wordt omgegaan. Sky mag er dan 'maar liefst' 500 hebben (nieuw plus oud neem ik aan), dat valt volledig in het niet bij de vele en vele duizenden verschillende platen die Radio 2 in de loop van het jaar draait.

 

bewerkt door rauhfaser
Tino

Geplaatst

2 uur geleden zei Vincent:

Sky zit rond de 500.

En dat is schandalig weinig. Ik heb bij een radiostation gewerkt dat met 1500 platen werkte, elke DJ klaagde over het feit dat ie minstens 3x in de week dezelfde plaat moest aankondigen.

Sky heeft dat probleem natuurlijk (nog) niet.

Robin Westhof

Geplaatst

4 uur geleden zei rauhfaser:

Rob was er naar eigen zeggen inderdaad vroeg bij en heeft echte herinneringen aan de schepen (Noordzee en Veronica).

 

Echte herinneringen aan Radio Veronica heb ik pas vanaf 10 jaar oud, daarvoor hield ik mij meer bezig met The Thunderbirds en Batman/Robin.

Maar het kan nog jonger, want b.v. Herbert Visser, heeft herinneringen aan RNI, toen hij pas 7 jaar oud was.

 

4 uur geleden zei rauhfaser:

Rob heeft volledige muzikale vrijheid. Hoezeer hij er zijn stempel op drukt, blijkt wel op de momenten dat heel Radio 2 ineens Platenbonanza doet. Zijn uren klinken dan echt anders dan die van Gijs of Ruud voor en na hem

 

 

Komt door zijn muziekkennis en liefde voor muziek, als 'zijn format' de hele dag zou gelden er er minder gepraat gaat worden, ga ik naar het radiostation luisteren.

Robin Westhof

Geplaatst (bewerkt)

5 uur geleden zei rauhfaser:

Ad had dat wel, heeft veel van Rob's anti-autoritaire houding met hem gemeen volgens mij. Lex had als baas echt een andere rol dan hij als deejay-programmamaker had. Dat heb ik ook van andere Veronicanen uit de jaren tachtig begrepen.

 

 

Als baas, moest hij b.v. Annette van Trigt een tijdje op non -actief zetten, vanwege gedoe met Joop van der Ende.

1 uur geleden zei Tino:

elke DJ klaagde over het feit dat ie minstens 3x in de week dezelfde plaat moest aankondigen.

 

Bij WABC New York moest de dj een aantal dezelfde platen drie keer of zelfs meer in één show aankondigen. ;-) 

bewerkt door Robin Westhof
Tino

Geplaatst

22 minuten geleden zei Robin Westhof:

Als baas, moest hij b.v. Annette van Trigt een tijdje op non -actief zetten, vanwege gedoe met Joop van der Ende.

Verklaar u nader, ik ben benieuwd..

22 minuten geleden zei Robin Westhof:

Bij WABC New York moest de dj een aantal dezelfde platen drie keer of zelfs meer in één show aankondigen. ;-) 

Ga ik eens opzoeken, wil eens horen hoe dat klinkt. Als iemand een voorbeeld bij de hand heeft, graag!

Robin Westhof

Geplaatst

2 minuten geleden zei Tino:

Verklaar u nader, ik ben benieuwd..

 

http://leiden.courant.nu/issue/LLC/1983-06-06/edition/0/page/7

3 minuten geleden zei Tino:

Ga ik eens opzoeken, wil eens horen hoe dat klinkt. Als iemand een voorbeeld bij de hand heeft, graag!

 

Shows van 4, 5 of 6 uur lang zul je (helaas) niet zo snel vinden.

 

"Hal Neal hired Rick Sklar as WABC's program director. He would go on to become a member of the Radio Hall of Fame and be credited as one of the pioneering architects of the Top 40 format. Under Sklar, the station went to the shortest playlist of any contemporary music station in history. The number one song was heard about every hour during the day and every 75 minutes or so at night. The other top 5 songs were heard nearly as often. Other current songs averaged once to twice per airshift. The station played about 9 current hits per hour and several non-current songs. The non-currents were no more than 5 years old and the station played about 70 of them in total."

 

https://en.wikipedia.org/wiki/WABC_(AM)

rauhfaser

Geplaatst

8 uur geleden zei Robin Westhof:

 

http://leiden.courant.nu/issue/LLC/1983-06-06/edition/0/page/7

 

Shows van 4, 5 of 6 uur lang zul je (helaas) niet zo snel vinden.

 

"Hal Neal hired Rick Sklar as WABC's program director. He would go on to become a member of the Radio Hall of Fame and be credited as one of the pioneering architects of the Top 40 format. Under Sklar, the station went to the shortest playlist of any contemporary music station in history. The number one song was heard about every hour during the day and every 75 minutes or so at night. The other top 5 songs were heard nearly as often. Other current songs averaged once to twice per airshift. The station played about 9 current hits per hour and several non-current songs. The non-currents were no more than 5 years old and the station played about 70 of them in total."

 

https://en.wikipedia.org/wiki/WABC_(AM)

De Hel, wat mij betreft.
Maar hier komen we op het kantelpunt tussen radio als economisch 'instrument' (hoge luistercijfers en advertentieinkomsten en de muziek als middel om dit te bereiken) enerzijds en de (volgens sommigen naieve) benadering die uit liefde voor muziek voortkomt anderszijds: een jongen die ooit deejay is geworden omdat hij van muziek houdt en uiteindelijk alles op alles zal zetten om zijn favoriete muziek te laten horen. Al heeft hij met schade en schande geleerd hoe hij zijn 'snoepjes' moet verpakken, Rob Stenders behoort na ruim dertig jaar nog steeds tot de laatste categorie. Mede onder zijn leiding staat momenteel op Radio 2 de muziek weer centraal. Ik loop zelf lang genoeg mee om te weten dat dit over één of twee jaar weer helemaal anders kan zijn. 

Edwin

Harmen

Geplaatst

10 uur geleden zei Tino:

En dat is schandalig weinig. Ik heb bij een radiostation gewerkt dat met 1500 platen werkte, elke DJ klaagde over het feit dat ie minstens 3x in de week dezelfde plaat moest aankondigen.

Sky heeft dat probleem natuurlijk (nog) niet.

 

De vraag is wel waar dat aan ligt. Een beroerd (ingeregeld) muziekplansysteem kan voor heel veel van dit soort ellende zorgen. 

Paul

Geplaatst

Die herhaling-op-herhaling van almaar dezelfde liedjes is bij Amerikaanse commerciële radiostations al tientallen jaren schering en inslag. Volgens mij gold het inderdaad ook voor het hier vaak bejubelde WABC, hoewel het in de ene periode erger was dan in de andere. Er wordt reclame gemaakt met 'more variety', maar wat je in werkelijkheid krijgt is meer van hetzelfde. De reden daarvoor is eenvoudig: het blijkt te werken. Luisteraars blijven hangen. En dat komt weer omdat veel luisteraars commerciële radio als 'behangetje' op de achtergrond gebruiken, dat vooral niet teveel mag opvallen. Voor Sky Radio geldt dat zeker.

 

En ik meen me te herinneren dat Laser Radio volgens hetzelfde principe werkte. Ik weet nog dat ik almaar 'Cherish' van Kool and the Gang en 'Crazy for You' van Madonna hoorde voorbijkomen.

 

 

 

En laten we ook niet vergeten dat Stenders de oprichter is van het station dat in alles de tegenpool is van dat principe: KX radio.

Robin Westhof

Geplaatst

4 uur geleden zei rauhfaser:

De Hel, wat mij betreft.

 

Ja en nee.

 

Voor de meeste luisteraars van WABC niet en dat kwam vooral om dat ze elke dag maar heel kort afgestemd waren op het radiostation en daarna gewoon gingen luisteren naar een ander radiostation, New York was in die tijd een heel gezonde radiomarkt, met heel veel keuze.

 

Voor de dj's soms wel en b.v. Cousin Brucie vertrok naar het concurrerende WNBC, waar hij meer verschillende plaatjes kon draaien.

 

 

2 uur geleden zei Paul:

De reden daarvoor is eenvoudig: het blijkt te werken. Luisteraars blijven hangen. En dat komt weer omdat veel luisteraars commerciële radio als 'behangetje' op de achtergrond gebruiken

 

Bij WABC dus niet.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.