L1 heeft vorig jaar een positief resultaat geboekt van ruim 1 miljoen euro
In het donderdag verschenen jaarverslag 2016 zegt de directie dat de regionale Limburgse omroep er financieel goed voor staat, ondanks de overheidsbezuinigingen op de regionale omroepen. Die zijn dit jaar ingegaan.
L1 tevreden over financieel resultaat
Het jaar 2016 stond in het teken van de bezuinigingsopdracht voor 2017. In het kader hiervan is alvast een aantal maatregelen getroffen.
Dat heeft ertoe geleid dat het resultaat van 2016 is uitgekomen op ruim 1 miljoen euro. De bezuinigingstaakstelling is nu al voor een groot deel ingevuld, zonder gedwongen gevolgen voor personeel en programmering.
Met ingang van 2017 daalde de structurele overheidsbijdrage aan L1 met zo’n 1,5 miljoen euro. Dat is 10% van de totale begroting.
L1 heeft hierop ingespeeld door op allerlei ondersteunende, facilitaire en technische diensten kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen te realiseren. En van de in 2015 gevormde reorganisatievoorziening viel in 2016 een deel vrij. Per saldo leidde dat tot een nettowinst van € 1.066.660,- in 2016 (tegen een verlies van € 595.531,- in 2015).
Rob Stevens, algemeen directeur van L1: "L1 staat er financieel goed voor. We hebben tijdig ingespeeld op de aangekondigde bezuiniging vanaf 2017 en hebben een voorziening getroffen voor een vrijwillige vertrekregeling. De pijn van de bezuinigingen is al voor een groot deel genomen. In het overgangsjaar 2017 verwachten we uit te komen op een verlies van ongeveer € 300.000,-."
Voorgenomen fusie
L1 onderzoekt op dit moment de mogelijkheden tot een bestuurlijke fusie met Omroep Brabant.
Door op niet-redactionele gebieden samen te werken kunnen kosten worden bespaard en kan een groter deel van het budget aan de kwaliteit van het media-aanbod worden besteed.
De regionale journalistiek staat onder druk, waardoor de rol van de regionale omroep van groter belang wordt om een gevarieerd medialandschap te houden in de regio.
Rob Stevens: "Beide merken, L1 en Omroep Brabant, blijven na de bestuurlijke fusie bestaan en de redacties blijven volledig zelfstandig en gevestigd in Maastricht en Son. Van een gezamenlijke programmering zal geen sprake zijn."
Bereikcijfers
Online groeit L1 fors. Het gebruik van de nieuwswebsite en -app 1Limburg is fenomenaal gegroeid tot meer dan 10 miljoen bezoeken per maand eind 2016. Ook de sociale media-kanalen van L1 kenden een forse groei, waarbij L1 inmiddels meer dan 126.000 likes heeft op zijn Facebook-pagina.
Het jaargemiddelde van L1 Radio is vorig jaar gegroeid naar 14% marktaandeel en daarmee behaalde de omroep de doelstelling uit zijn strategisch plan.
L1 TV groeit niet en is gestabiliseerd op gemiddeld zo’n 200.000 bereikte kijkers per dag. De algemene trend is dat mensen minder lineaire televisie kijken en vaker video via online-kanalen consumeren.
Alles bij elkaar is het bereik van L1 samen met 1Limburg nog nooit zo groot geweest als in 2016.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.