NPO scoort hoog op publieke waarde
Vrijwel alle programma’s van de publieke omroep scoren een ruime voldoende op publieke waarde. Het gaat hierbij onder andere over de vraag in hoeverre programma’s voor het Nederlandse publiek betrouwbaar, onafhankelijk, pluriform en authentiek zijn. De gemiddelde score van 8,2 over tweehonderd titels zat in 2016 zelfs ruim boven de norm van 7,5 die de NPO zelf hanteert. Ook de kwaliteit van de programma’s scoorde met een gemiddelde van 8,6 voor vakmanschap een hoog cijfer. Dat blijkt uit de brede publieksmeting die de NPO in het kader van de Terugblik 2016 heeft uitgevoerd.
Het is voor het eerst dat de NPO in een meting onder alle delen van de bevolking de publieke waarde en kwaliteit van programma’s heeft gemeten. De NPO doet dit om, los van de kijk- en waarderingscijfers, erachter te komen wat het publiek vindt van de kwaliteit van programma’s en van hun publieke karakter.Trots‘Wij zijn trots op de mooie waardering die we van ons publiek hebben gekregen’, aldus NPO-voorzitter Shula Rijxman. ‘Vooral ook omdat we het belangrijk vinden wat het publiek van onze programma’s vindt. Wij vragen onszelf continu af of wij ons werk goed doen. En we kijken daarbij verder dan de goede kijkcijfers die onze programma’s oogsten. Want wij zijn van en voor het publiek. Met een brede programmering. Om zo iedereen in Nederland door middel van een betrouwbare nieuwsvoorziening, dramaseries, scherpe journalistiek, kunst & cultuurprogrammering en documentaires te informeren over de wereld om hen heen, en over elkaar. Dat laat deze Terugblik opnieuw zien.’
Publieke waarde
De NPO heeft het afgelopen jaar ruim tweehonderd programma’s onderzocht op publieke waarde. Daarbij zijn enkele duizenden kijkers naar hun mening gevraagd over kwalificaties als ’onafhankelijk’, ’betrouwbaar’, ’pluriform’, ’authentiek' en ’eigenzinnig’. Ook zijn programma's voorgelegd aan een aantal experts, zoals wetenschappers en recensenten, voor hun oordeel. Om aan de norm te voldoen moesten titels van het publiek minimaal het rapportcijfer 7,5 behalen. Hierin slaagde 94% van de programma’s. De gemiddelde score van het publieksonderzoek bedroeg een 8,2. Titels die deze hoge norm niet haalden, kregen vrijwel allemaal nog wel een ruime voldoende.
Daarnaast is ook gevraagd naar de mening over de kwaliteit van programma’s, uitgedrukt in vakmanschap. De norm hiervoor was gesteld op een 8,0. Ruim 90% van de NPO-titels voldeed daaraan. De overige 10% kwam voor het merendeel dicht in de buurt. Het gemiddelde was een 8,6. ‘Een prachtig compliment voor al die programmamakers bij de omroepen en producenten die dagelijks mooie en relevante programma’s voor de publieke omroep maken’, aldus Shula Rijxman.
Terugblik
De metingen zijn uitgevoerd in het kader van de Terugblik, die de NPO, naast het traditionele jaarverslag, jaarlijks publiceert. In de Terugblik beschrijft de NPO op welke wijze NPO en omroepen hun landelijke publieke mediaopdracht in het afgelopen jaar hebben uitgevoerd. Dit gebeurt aan de hand van de doelstellingen uit de Meerjarenbeleidsbegroting 2016-2020. De Terugblik 2016 is de eerste jaarevaluatie binnen de huidige concessieperiode, die dezelfde vijfjarige periode beslaat. De Terugblik 2016 is als PDF te vinden op de website van de NPO onder Over NPO, Bestuur, Beleid & Verantwoording (http://over.npo.nl/verantwoording).
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.