Radio 1 programma Hautekiet zoekt heldere communicatie
In het dagelijks leven krijgt iedereen te maken met brieven van overheidsdiensten, banken en verzekeringsmaatschappijen, van scholen en de politie. In het beste geval is de boodschap meteen duidelijk, helaas is dat lang niet altijd het geval. Daarom lanceerde Hautekiet op woensdag 7 januari de campagne Heerlijk helder. Samen met de luisteraars gaat Radio 1 op zoek naar voorbeelden van hoe het absoluut niet moet. Een panel van taalexperts staat klaar om de voorbeelden onder de loep te nemen. Zij gaan dieper in op de pijnpunten en formuleren suggesties om het beter te doen.
“Iedereen is gebaat bij een duidelijk en helder taalgebruik, niet alleen de ontvanger van de boodschap maar ook de verzender. Zowel de overheid als de privé-sector. Want ook advocaten, banken en andere instanties kunnen zich er zelfs mee onderscheiden en daardoor aan klantenbinding doen.” alsdus Jan Hautekiet
Voorbeeld van hoe het niet moet: fragment uit een brief van een advocaat:
“In bovenvermelde zaak, waarin ik bij schrijven dd 28 aug 2012, waarvan ik u bijgevoegd een afschrift laat geworden, aan de raadslieden van de andere inzake zijnde partijen namens mijn desbetreffende cliënten een conclusie na deskundig onderzoek liet geworden, mocht ik tot op heden vanwege deze raadslieden van de andere inzake zijnde partijen geen repliekconclusies namens hun respectieve cliënten komen te ontvangen, waardoor ik u edele dan ook zou willen verzoeken om in deze zaak in toepassing van art 747, par 2, lid 5 van het Gerechtelijk wetboek een pleitdatum te willen bepalen, met dien verstande dat, indien 1 vd andere inzake zijnde partijen vooraslnog zou te kennen geven, dat hij of zij nog aanvullend wenst te concluderen ik in deze veronderstelling u edele graag het volgende wens ter kennis te brengen, te weten […]”
Hautekiet: elke werkdag van 09:00 tot 10:00 uur op Radio 1 met Jan Hautekiet.
Website: www.radio1.be/programmas/heerlijk-helder
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.