Ruim drie miljoen Vlamingen stemmen af op radio-aanbod VRT
Radio blijft een populair medium in Vlaanderen: bijna 78% van de Vlamingen luistert dagelijks naar de verschillende publieke en private radiozenders in ons land. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt. Ruim drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op het radio-aanbod van de openbare omroep.
Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (77,6%) luisteren dagelijks naar de radio. Meer dan drie miljoen daarvan stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. Dat zijn er ruim 100.000 meer dan tijdens de vorige meting. En ze luisteren ook gemiddeld tien minuten langer.
Actua en duiding
De luisteraars smaken het aanbod van de VRT-radionetten. “Radio blijft duidelijk een medium dat zowel jong als oud heel de dag begeleidt, thuis, op het werk, in de auto…”, zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. “Radio speelde een goede informatieve en duidende rol bij de vele nieuwsgebeurtenissen van het najaar, met een goed resultaat voor Radio 1 en Radio 2 als gevolg.” Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Het marktaandeel van “de grootste familie” stijgt zelfs van 27,8% een jaar geleden naar 29,2%. Radio 1 doet het ook goed: het marktaandeel van de actuazender stijgt van 8,2% naar 9,4%.
Ook jongerenzender MNM stijgt van 8,8% naar 10,2%. Klara (2,1%) en Studio Brussel (12,9%) blijven stabiel tegenover een jaar geleden.
CIM-cijfers – golf 3/2015 (22-08-2015 – 18-12-2015)
Jaarcijfers
De cijfers hieronder geven de evolutie op jaarbasis van de marktaandelen van de VRT-radionetten weer. Het marktaandeel op jaarbasis is het gemiddelde marktaandeel van de drie aparte golven (golven 1, 2 en 3) die ieder jaar verschijnen.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.