RAB: Campagne orgaandonatie favoriete radiocommercial oktober
De radiocommercial ‘Wordookdonor.nl – Wim’ uit de campagne voor orgaandonatie van de Rijksoverheid is door het Nederlands publiek als beste beoordeeld in de maand oktober. Hiermee is de radiocommercial genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.
De radiocampagne, waarvan ‘Wordookdonor.nl – Wim’ deel uitmaakt, bestaat uit zes verschillende commercials met elk een testimonial van een donorontvanger. Het zijn echte verhalen, verteld door de mensen zelf. Dit maakt dat de boodschap een extra emotionele lading krijgt. De commercials eindigen met een oproep tot donorregistratie via wordookdonor.nl. Op deze website staan filmpjes van deze mensen met hun verhaal.
De radiocommercial ‘Wordookdonor.nl – Wim’ wint de competitie in alle doelgroepen. Vooral vrouwen geven een hoge waardering. Wim vertelt zijn verhaal rustig en duidelijk en met zijn Oost-Nederlandse accent komt het extra ‘puur’ over.
Liedewij Hentenaar, directeur van RAB: “De radiocommercial is zo echt omdat de kracht van de stem en de intimiteit die radio geeft het verhaal van de donorontvanger versterken. Een opvallende radiocommercial in het reclameblok.”
Enkele quotes van de respondenten:
- Het raakt me en zet me aan tot nadenken of ik zelf orgaandonor wil worden.
- Is persoonlijk en je gaat er echt over nadenken.
- Spreekt aan en is authentiek.
- Zegt waar het op staat, probeert niet leuk te zijn, zegt niet 3x hetzelfde. Bovendien sta ik achter de boodschap.
De radiocommercial is ontwikkeld door Publicis in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in samenwerking met DPC en is uitgevoerd door geluidstudio SoundCircus.
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks en Stop heling zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Onderzoeksverantwoording
De totale steekproef (n=625) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 12 t/m 16 november 2015. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit.
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Voor het beluisteren van de radiocommercials en voor meer informatie kun je terecht op de website rab.fm.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.