Genomineerden voor uitreiking Radio Advertising Awards 2015
Uit alle inzendingen hebben de vakjury’s de beste radioreclames genomineerd voor een Radio Advertising Award. De creatieve vakjury heeft twaalf commercials genomineerd voor drie prijzen: de profit-, de non-profit- en de actualiteitsprijs. Er zijn drie adverteerders genomineerd voor radioadverteerder van het jaar en ook de shortlist voor de beste radiospecialist van het jaar is bekend. Deze Radio Advertising Awards worden op donderdag 11 juni tijdens het ‘wat-is-radio-event’ in De Hallen Studio’s Amsterdam uitgereikt.
De vakjury creatie, met voorzitter Charles Borremans (Goud Activatie), Joris Bellemakers (N=5), Igmar Felicia (SLAM!FM), Laura van Gestel (Vodafone), Kees Kroot (Soundcircus) en Richard Kemper (radiostem, cabaretier en oud-reclameman), heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Voor de categorie actualiteit is er naast inhaken en non-spot ook gekeken naar innovatie van het mediumgebruik. Er zijn dit jaar meer dan 200 radiocommercials ingezonden, 155 profit commercials, 24 non-profit commercials en 33 commercials voor de actualiteitsprijs. Alle genomineerden zijn te beluisteren via rab.fm.
Genomineerden in de categorie Creatie Profit:
-
BMW – Genegeerde navigatie campagne
JWT Amsterdam, Soundcircus
Fraaie serie van drie radiocommercials die elk een minuut mogen duren. Met liefde en vakmanschap gemaakt, mooi acteerwerk. Een feestje om naar te luisteren. Goed gebruikgemaakt van de herkenbaarheid van het negeren van je navigatiesysteem. Elke keer als je de commercial hoort, ontdek je nieuwe elementen. -
Interpolis – Noorderzon BV
FHV BBDO, Studio Alfred Klaassen, OMD
Heeft de lachers op de hand. Goed script met drie varianten en goede stemacteur. Het telefoongesprek past als audio-format nauwsluitend bij het medium radio. Pre voor Interpolis is dat zij al jaren consistent zijn in hun marktcommunicatie en deze radiocommercial past daar heel goed in. Glasheldere boodschap! -
Persgroep – Aandacht
TBWA, FC Walvisch
Dagbladen zetten televisiereclame een hak op radio, alleen al dat gegeven is humoristisch. Radio is hier gekozen als niche medium. De radiocommercial valt op door de absurditeit van de boodschap en de rust waarmee deze wordt overgebracht. -
Rennie – De Connaisseurs
JWT Amsterdam, Soundcircus
IJzersterke monoloog! Met geweldig gebruik van auditieve menselijke geluiden – die je liever niet hoort – die verbeelding oproepen. Mooie lange commercial waardoor je als luisteraar wordt meegenomen naar de boodschap. Topproductie. -
Vodafone – Tijl Beckand belt campagne
Achtung!, Soundcircus, MEC
Chapeau voor Vodafone die met een lange reeks commercials – al twee jaar elke maand twee commercials – volgens een herkenbaar concept, maar steeds met een relevante eigenheid, de boodschap helder communiceert. Er staat steeds een enkele USP per radiocommercial centraal in de campagnereeks.
Genomineerden in de categorie Creatie Non-Profit:
-
Fonds Slachtofferhulp – Lekker zwemmen met vriendinnen
Publicis, Studio de Keuken, Carat
Kippenvel. Subtiel. Grijpt je bij de keel. Het is geen tranentrekker en toch grijpt het je aan. Technische uitvoering is ijzersterk, mooie overgang van de drie vrouwelijke stemmen van oud naar jong. -
Nationaal Militair Museum – Introductiecampagne
105, MacLoud Amsterdam
Het is altijd leuk als je eerst op het verkeerde been wordt gezet. Je denkt dat het over defensie gaat, maar het is de introductie van een interactief museum. Serie van drie is goed gevonden, individueel sterk en ook aanvullend op elkaar. Mooie vertaling van militair taalgebruik naar de dagelijkse praktijk. Extra humoristisch is de www-verwijzing. -
Rijksoverheid – Werving ICT’ers
de PersoneelZaak (BVH), Alfred Klaassen, Zigt
Opvallende creatie door gebruik van de vakterminologie van ICT’ers. Leuke knipoog. Hierdoor een goed verpakte en duidelijke boodschap voor de doelgroep.
Genomineerden in de categorie Actualiteitsprijs:
-
Mediamarkt – Prijscampagne
JWT Amsterdam, Studio Alfred Klaassen, Mindshare
Dat een prijsvechter met een dergelijke commercial op de radio te horen is, is goed. Juist het gebruik van de actualiteit, die ook in het nieuws terugkomt, maakt het sterk en opvallend. -
ING Nederland – Wat gaat het worden – Dirk Kuijt
JWT Amsterdam, Earforce, Mindshare
Deze WK-inhaker heeft een dubbele bodem; naast inhaken op de kwartfinale tegen Costa Rica is ook de keuze voor het gebruik van de overal inzetbare Dirk Kuijt een inhaker op zich. De radiocommercial roept een lekker oranjegevoel op, passend bij de merkwaarden van ING. -
Wakker Dier – Eet geen dierendag
Studio de Keuken, Zigt
Leuke twist van eigen huisdier naar andere dieren met een origineel thema voor dierendag. Heldere boodschap. -
Bavaria – Shazam Bavaria Radler 0.0%
Sky Radio, Mindshare
Goed gebruik van het medium en nieuwe technologie. Juist de innovatie geeft recht op de nominatie.
Genomineerden Radioadverteerder van het jaar:
-
ABN AMRO – Universal Media / Magna Global
ABN AMRO maakt een bewuste keuze voor radio en ziet de toegevoegde waarde van het medium voor een groot aantal producten met diverse doelstellingen en doelgroepen. Zij investeert in onderzoek; vele radiocampagnes worden jaarlijks op crossmediaal bereik, efficiency en effectiviteit onderzocht. Het is een innovatieve adverteerder die durft nieuwe media en nieuwe verschijningsvormen in te zetten. Ze neemt een voortrekkersrol als het gaat om digital radio advertising. -
Vodafone – MEC
Vodafone heeft een consistent gebruik en een specifieke aanpak van het medium radio. Met het gebruik van audio, een telefoongesprek, hebben ze een heel goed concept voor juist radio. Al twee jaar actief met maandelijks twee nieuwe radiocommercials binnen hetzelfde thema. De lijn vasthoudend en met genoeg variatie. Luisteraars kijken inmiddels uit naar de nieuwe aflevering van de soap. Rust en ruimte om het verhaal op te bouwen en daarmee ook thematisch gebruik van het medium radio. -
Volvo – Mindshare
Binnen de sector automotive heeft Volvo goede onderscheidende commercials. Volvo heeft gekozen voor een eigen sound. Is sterk in creatie, durft anders te zijn en is daardoor opvallend. Volvo houdt niet vast aan de standaard 20 seconden, maar neemt de tijd. Verbeeldt het gevoel, appelleert aan emotie. Volvo is niet de grootste speler, maar heeft voor radio een mooie eigen rol in haar middelenmix.
Genomineerden Radiospecialist van het jaar:
-
Lars van Es van Vizeum
Lars is uitermate vakkundig en gaat altijd voor het beste plan. Hij is heel betrokken; hij volgt radioflights op de voet en is tot en met de uitzendschema’s ‘van de partij’. Lars is een goede en kritische planner, hij gaat volledig voor zijn klanten en zijn analyses zijn scherp. Kortom, Lars beheerst het vak van radioplanning tot in de puntjes. -
Robert Möhring van MediaXplain
Robert weet veel! En niet alleen van radio, hij is kenner van meerdere mediumtypen. Robert kent zijn klanten en hun achtergronden heel goed, staat open voor een goed gesprek én voor feedback en je kunt goed met hem sparren. En dat alles op de voor hem kenmerkende sympathiek-zakelijke manier. Een prof! -
Arthur Terpstra van M2
Arthur is altijd bezig met het mediumtype radio. Hij verzamelt onderzoeken, hij promoot, verdedigt, optimaliseert. Arthur weet veel, heel veel van radio. Hij combineert zijn grote enthousiasme met kritische en goede vragen. Arthur is heel communicatief en kan met iedereen goed overweg. Voor planning- en salesmedewerkers van radiozenders is hij onmisbaar.
Vakjury’s radio
De vakjury’s (medewerkers van radiozenders en verkoophuizen) beoordeelden de zeventien radiospecialist- en zestien radioadverteerder-inzendingen op basis van enerzijds de motivatie van bureaus en anderzijds gebruiken zij uiteraard hun eigen kennis en ervaring met de adverteerders en de planners. Radiostations vinden het belangrijk om de impact van radioreclame over het voetlicht te brengen. Er is veel mogelijk met het medium en adverteerders en planners die vernieuwend durven te zijn en het medium radio gebruiken als meer dan een voordelig bereiksmedium, worden beloond. Alle genomineerden zetten radio op een vernieuwende, andere wijze in en met sterke creatie waardoor de effectiviteit wordt vergroot.
Publieksprijs
Voor deze prijs werden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten werden beoordeeld. De zes genomineerden zijn:
-
Amstel 0.0% Radler – Bidon
TBWA NEBOKO, The Ambassadors, Starcom -
Fiat 500 Cult – Kasteel
Saatchi & Saatchi | Leo Burnett, Studio de Keuken, Maxus -
Fonds Slachtofferhulp – Lekker zwemmen met vriendinnen
Publicis, Studio de Keuken, Carat -
Nedvang – Glas in ‘t bakkie
The Crazy Ones, Hazazah, Steanless Sound, Mediaxplain -
Rijksoverheid – Aandacht op de weg
N=5, Alfred Klaassen, Vizeum -
Telfort – Boodschappen Doen
N=5, The Ambassadors, Mindshare
Van 2 t/m 11 juni zenden alle RAB-radiostations commercials uit met een oproep om te stemmen via de website debesteradiocommercial.nl. Er kan gestemd worden op de zes finalisten, maar het publiek kan ook een eigen favoriet aandragen via de wild card-module.
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Website: www.rab.fm
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.