Kamercommissie frequentieverdeling: evenementenzender “Radio Frequentie” in de lucht
Op donderdag 2 juli lanceert een eenmalige coalitie van radioprofessionals op initiatief van Paul Winnubst het radiostation Radio Frequentie. Die dag vergadert de kamercommissie van Economische Zaken over de herverdeling van de radiofrequenties in 2017. Volgens de huidige plannen van minister Kamp en staatssecretaris Dekker worden de frequenties dan opnieuw geveild en voor tien jaar vastgelegd. Met het eenmalige radiostation willen de radiomakers de discussie in de kamercommissie live volgen en politici en radiomakers de gelegenheid geven hun mening toe te lichten. Door de discussie luchtig, maar gedegen te becommentariëren wil Radio Frequentie bovendien de kracht van het medium radio extra onderstrepen. Radio Frequentie is in de lucht van 8.00 uur tot 20.00 uur en live van 10:00 uur tot 16:00 uur vanuit de bibliotheek in Den Haag op de FM-frequentie 106,7 MHz.
In 2017 lopen de huidige vergunningen voor commerciële radio af. De overheid wil de vergunningen veilen en de radiostations moeten dus opnieuw gaan bieden. Zoals het er nu uitziet gaan de vergunningen voor 10 jaar worden uitgegeven. De bestaande radiostations vrezen voor hun voortbestaan en willen hun vergunningen graag verlengd zien, net als in 2011. Maar dat betekent dat nieuwe toetreders tot de markt opnieuw worden uitgesloten.
De politiek twijfelt
Op donderdag 2 juli is de Commissievergadering van Economische Zaken bijna geheel gewijd aan de radiofrequenties en de verdeling in 2017. Er volgt hoe dan ook een beslissing: op de dag voor het reces willen ook deze commissieleden graag naar de jaarlijkse Binnenhofbarbecue. Om alle partijen gelegenheid te geven hun standpunten toe te lichten en daarmee wellicht ook wat kou uit de lucht te halen hebben journalisten en radio-professionals voor één dag een etherfrequentie aangevraagd, een zogenaamde evenementenvergunning.
Ondergewaardeerd medium
Onder de naam Radio Frequentie zendt het eenmalige radiostation op donderdag 2 juli de hele dag uit in de regio Den Haag op 106,7 FM, met discussies en achtergronden over de etherfrequentieverdeling. De uitzendingen vinden plaats vanuit de Centrale Bibliotheek aan het Spui in Den Haag, op een steenworp afstand van het Binnenhof. De makers willen een onafhankelijk geluid over de toekomst van commerciële radio in Nederland laten horen, maar bovendien de kracht van het medium radio tonen. Gemiddeld luistert de Nederlander per dag nog altijd meer radio dan dat hij tv kijkt. Van alle automobilisten luistert 90% naar de radio. En de advertentiemarkt op de radio groeide in 2014 met 3%, zo’n driemaal de economische groei. Adverteren op de radio is dan ook bewezen effectief; een website die in een radiocommercial genoemd wordt, trekt onmiddellijk extra bezoekers.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.