L1 oneens met boete Commissariaat voor de Media
Stichting Omroep Limburg (zendmachtiginghouder van L1) maakt bezwaar bij het Commissariaat voor de Media tegen de boete die het Commissariaat heeft opgelegd. De regionale omroep vindt deze boete onterecht en buitenproportioneel.
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) oordeelt dat L1 in totaal 275.500 euro zou moeten betalen. De toezichthouder begon het onderzoek naar aanleiding van meerdere klachten vorig jaar van de website WijLimburg.
Gezondheidsprogramma’s
De omroep krijgt onder andere drie keer 36.000 euro boete voor sponsoring van gelijksoortige programma’s over gezondheidszorg: Gezond Idee, VieCuri Matinee en Zelf & Co. Sponsoring van educatieve programma’s is toegestaan. Volgens het CvdM vallen de gezondheidszorg-series echter niet in de categorie educatie. Het CvdM baseert zich hierbij op een indelingssysteem van de NPO waarvan L1 de inhoud niet kent.
Het CvdM heeft eind 2012 aangekondigd dat er een brochure programmavoorschrift komt voor regionale omroepen onder meer over hoe de norm voor educatie zou worden ingevuld. Die brochure is nooit verschenen. L1, die de gezondheidsprogramma’s in de categorie educatie heeft geplaatst, vindt het onterecht dat ze nu tot drie keer toe voor hetzelfde punt wordt beboet.
Het CvdM heeft de drie boetes vervolgens verhoogd omdat de artsen en organisaties in deze programma’s hun ‘producten en diensten’ zouden aanprijzen om er zelf beter van te worden. Dit is volgens de omroep onterecht. L1 maakt deze programma’s juist om burgers te wijzen op de mogelijkheden van preventie.
Bonnefantenmuseum
L1 heeft ook grote moeite met een boete van 36.000 euro voor enkele zinnen die artistiek directeur Stijn Huijts van het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft uitgesproken in het programma Kunst op de Bonnefooi. De boete is bijna honderd keer hoger dan het bedrag dat het museum meebetaalde aan het programma met de omstreden uitspraak.
Ook hier vindt L1 de boete onbegrijpelijk: cultuurprogramma’s mogen door musea worden gesponsord maar zodra aan tentoongestelde kunstwerken aandacht wordt besteed worden deze betiteld als ‘producten’ van het museum.
L1Business
L1 maakt verder bezwaar tegen de redenering van het CvdM dat de webpagina’s van L1Business, een relatiebeheer-instrument van het reclamebedrijf van de omroep, exact hetzelfde moeten worden beoordeeld als de redactionele webpagina’s van L1. Dat levert een boete op van 45.000 euro. L1 zendt net als alle andere regionale omroepen reclame uit, en dit wordt ook gefaciliteerd door de wet.
Het CvdM publiceert binnenkort de complete boetebeschikking, waarin ook nog boetes staan voor de serie Big Benny op weg naar Ahoy (dienstbaarheidsverbod, 45.000 euro), een aflevering van Limbourgeois (niet toegestane vermijdbare uitingen, 36.000 euro) en A2 Actueel (onvoldoende herkenbaar als reclame, 5.500 euro).
Het is nog niet bekend wanneer het bezwaar van L1 wordt behandeld.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.