Spring naar bijdragen

Nederland

  • artikelen
    5222
  • opmerkingen
    1152
  • weergaven
    703101

Auteurs van dit blog

Audio Distributie Onderzoek: gebruik DAB+ in twee jaar tijd verdrievoudigd


nlo.png.f3339aeef004a5006b874d2946a0fe66.pngOndanks de ontwikkeling van online radioluisteren, is FM nog steeds de belangrijkste distributeur van live radioluisteren. Het luisteraandeel van FM bedraagt 52% en houdt daarmee de digitale ‘bronnen’ op afstand. Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dit betekent dat er nu ruim 2 miljoen mensen weleens radioluisteren via DAB+. Dat blijkt uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek).

 
Het merendeel van het radioluisteren gebeurt via FM. Op afstand volgen internet met een aandeel van 19% en de kabel met 11%. De digitale televisie blijkt verantwoordelijk te zijn voor 9% van het luistervolume.
 

Als er via internet wordt geluisterd dan zijn de apps en websites van de afzonderlijke radiostations het populairst, gevolgd door verzamelsites en -apps.
 

Net als bij FM wordt ook via internet grotendeels naar live-radio geluisterd. Het percentage luisteraars dat aangeeft via internet uitsluitend live-radio te luisteren is zelfs met 4% toegenomen in de afgelopen twee jaar en komt in 2017 uit op 68%. Slechts 3% geeft aan online (grotendeels) uitgesteld naar de radio te luisteren.
 

Nieuw in ADO is het bereik van digitaal radioluisteren, waarbij naast DAB+ en internet ook gevraagd wordt naar het luisteren via digitale settop box, Smart-TV, satelliet of Digitenne. Het gezamenlijk bereik op weekbasis van deze digitale kanalen bedraagt 32%. Op maandbasis geeft 40% van de Nederlanders aan weleens digitaal te luisteren. Jonge hoog welstandige mannen zijn bovengemiddelde digitale luisteraars.  
 

Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek
NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media
Adviesbureaus).
 

Over het Audio Distributie Onderzoek
Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.

1 Opmerking


Aanbevolen antwoorden

Paul

Geplaatst

Ik had verwacht dat de (analoge) kabel een groter aandeel zou hebben. Zelf ken ik best veel mensen die thuis hun tuner nog altijd op de kabel hebben aangesloten.

 

Maar misschien wordt er vooral onderweg veel geluisterd, via de autoradio en het mobieltje.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.