Spring naar bijdragen

YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach komen met ‘The Radio Project’  


De Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach starten onder de naam ‘The Radio Project’ een uniek project, waarbij een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst. 


‘The Radio Project’ heeft als doelstelling om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Het project kent dan ook een eigentijdse en disruptieve aanpak. 


No rules, just right
Binnen het project worden zo min mogelijk regeltjes opgelegd aan de jongeren, hetgeen een optimale innovatie ten goede komt. Ze krijgen van de initiatiefnemers een volledige vrijbrief om te gaan bouwen aan hun ideale radiostation. Het project eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio 100 jaar bestaat. 


Lars Schotanus, van YPCA, De Radiofabriek: “De kernvraag die aan ons project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio? Daarnaast loopt natuurlijk al jaren de discussie hoe adverteerders jongeren in de toekomst nog kunnen bereiken? Vanuit ‘The Radio Project’ bieden we hopelijk straks de antwoorden, maar bieden we in elk geval het umfeld om de ultieme radio innovatie tot z’n recht te laten komen”. 


Talentontwikkeling
Van de deelnemers wordt naast media skills ook een stuk ondernemerschap, een gezonde dosis lef en creativiteit verwacht. Direct vanaf de start wordt door de jongeren zelf al wekelijks content geproduceerd. Hierbij worden de ontwikkeling van het project, de talenten, de keuzes die worden gemaakt en het groepsproces continue in beeld gevolgd. De bedoeling is dat het platform nieuwe inzichten geeft in wat jongeren echt willen en welke communicatiemiddelen hierbij het beste passen.  
Radiocoach Pierre Papa: “In ons huidige radiolandschap is er te weinig ruimte voor vernieuwing. Natuurlijk zijn er interne talentschools, maar die richten zich vooral op het vormen van eigen DNA. ‘The Radio Project’ gaat als onafhankelijk initiatief de uitdaging aan om het juist om te draaien. Niet wij als ervaren radiomakers maar, multimediaal talent mag zelf gaan uitzoeken hoe radio in de toekomst klinkt en er uitziet. En als radio- en multimediacoach hoop ik ook dat we origineel en gedreven talent zullen ontdekken, dat niet alleen zichzelf, maar ook de radio als branche verder brengt”.


Selectie
Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar kunnen zich in juni aanmelden voor de selectierondes, door hun ‘one minute of fame’ in te sturen. In de maand juli vinden vervolgens verschillende selectiedagen plaats op het Media Park in Hilversum. Door een deskundige jury wordt uiteindelijk de definitieve selectie gemaakt van de groep jongeren die vanaf begin september aan ‘The Radio Project’ mogen gaan deelnemen.   


Nieuw jongerenstation
‘The Radio Project’ heeft de ambitie in zich om een compleet nieuw radiostation, mediabedrijf of jongerenmerk te lanceren.  
“We laten de jongeren vanuit een volledig greenfield model starten, maar weten niet waar het gaat eindigen. Hoewel het de doelstelling is om te bouwen aan hét radiostation van de toekomst, kan het natuurlijk zo zijn dat ‘de radio’ volgens de jongeren helemaal geen toekomst heeft. Misschien wordt het wel podcast, YouTube of een volledig nieuw medium of platform waar wij nu nog geen weet van hebben”, aldus Jaco Bal van YPCA, De Radiofabriek. 


100 jaar radio
‘The Radio Project’ eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio in Nederland 100 jaar bestaat!  
Lars Schotanus: “We hopen natuurlijk dat er op 1 januari 2019 het radiostation van de toekomst er staat! Voor mij persoonlijk is dan de cirkel rond, omdat het dan precies 100 jaar geleden is dat ‘mijn voorvader’ Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda wereldwijd de eerste radio uitzending verzorgde”. 

 

Initiatiefnemers

  • Het project is een initiatief van de Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach.
  • YPCA, De Radiofabriek is als mediabedrijf gevestigd op het Media Park in Hilversum en bedenkt, ontwikkelt, levert en exploiteert media concepten. Het bedrijf is onder meer eigenaar van de online radiostations Traffic Radio, ALLsportsradio en New Business Radio en verzorgt mediaproducties voor een breed scala klanten en opdrachtgevers.
  •  Radiocoach werd in 2005 opgericht door (ex)radiomaker Pierre Papa. Radiocoach traint airpersonalities, sidekicks, producers, verslaggevers, newsanchors en talenten multimedia. Het bedrijf is al jaren marktleider in Nederland. 


Projectpartners
Het project wordt financieel ondersteund door Media Perspectives en de gemeente Hilversum in het kader van talentwerving en talentontwikkeling in de mediastad Hilversum.


Foto: The Radio Project initiatiefnemers Lars Schotanus, Jaco Bal en Pierre Papa

2 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Robin Westhof

Geplaatst

"‘The Radio Project’ een uniek project, waarbij een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst."

 

Is er (toevallig) ook nog geld over, voor een eveneens uniek project, waarbij een groep van 8 tot 10 ouderen de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van het verleden?

 

"Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar kunnen zich in juni aanmelden voor de selectierondes"

 

Ouderen in de leeftijd van 66 tot 71 jaar?

 

"Hoewel het de doelstelling is om te bouwen aan hét radiostation van de toekomst, kan het natuurlijk zo zijn dat ‘de radio’ volgens de jongeren helemaal geen toekomst heeft"

 

Inderdaad, daarom een radiostation van het verleden. want de ouderen zien daar nog wel toekomst in.

 

"Misschien wordt het wel podcast, YouTube of een volledig nieuw medium of platform waar wij nu nog geen weet van hebben”

 

Podcast en Youtube bestaan al en van een volledig nieuw medium of platform (2020-2025)  kunnen die 8 tot 10 jongeren (nu) natuurlijk nog geen weet van hebben, niemand trouwens.

 

"“We hopen natuurlijk dat er op 1 januari 2019 het radiostation van de toekomst er staat!"

 

Denk (persoonlijk) van niet.

 

Paul

Geplaatst

7 uur geleden zei Robin Westhof:

Inderdaad, daarom een radiostation van het verleden. want de ouderen zien daar nog wel toekomst in.

 

 

Radiostation van het verleden? Volgens mij heb je tegenwoordig best veel 65-plussers die gewoon nog in het heden leven... 😎

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.