Spring naar bijdragen

Jurre Bosman: “Bewogen en bevlogen jaar voor publieke radio”


Het is de één na laatste dinsdag van januari, de dag van de luistercijfers van november - december én daarmee heel 2016. Iedereen die bij de radio werkt voelt rond de klok van 8 uur dezelfde lichte spanning: in de radiostudio, op de redacties, daar waar de radiomakers hard aan het werk zijn. Voor mij persoonlijk zijn het de eerste cijfers als directeur NPO Radio sinds mijn aanstelling in november, wat maakt dat ik iets meer gespannen ben dan voorgaande jaren. Het eindresultaat van 2016 maakt mij trots. Drie van de vijf publieke radiozenders boekten winst. NPO 3FM zag zijn aandeel zakken, maar heeft met de jongste club dj’s ooit in korte tijd al grote stappen gezet richting een all-round en volwaardig jongerenmerk.


Niet alleen qua nieuws was 2016 een bewogen jaar. Ook op zenderniveau is er veel gebeurd. Het uitgangspunt van publieke radio is dat iedere Nederlander terecht kan bij een zender naar zijn of haar smaak. Een zender met de muziek, dj’s, interactie en onderwerpen waar luisteraar zich bij thuis voelt. Vernieuwing en een sterkere zenderprofilering is dan essentieel. Zo hoor je nu op NPO Radio 2 op de zaterdagavond soul, funk en disco tijdens de Soulnight. Dit jaar hebben een aantal dj’s van NPO Radio 2 de overstap gemaakt naar NPO Radio 5, en zijn andere dj’s verhuisd van NPO 3FM naar NPO Radio 2. Zo ontstond er bijvoorbeeld ruimte voor nieuw talent bij NPO 3FM.


Alle veranderingen bij de publieke radiozenders hebben zijn weerslag op de jaarcijfers. Drie van de vijf publieke radiozenders boekten winst in het luistertijdaandeel op 10+. NPO Radio 5 heeft een opfrissing ondergaan en met succes. Het aandeel van de zender is met 3,2% hoger dan ooit. NPO Radio 2 was in 2016 de op een na best beluisterde zender van Nederland op 10+. NPO Radio 4 wist het aandeel van 1,9% vast te houden. Het is geen verrassing dat het jaarcijfer van NPO 3FM daalt. Maar voor een zender die volop in ontwikkeling is, laten we ons nu niet leiden door cijfers. Wel door nieuw talent, nieuwe muziek en nieuwe ervaringen.


Bij de publieke omroep zijn cijfers niet zaak nummer één. We hebben een publieke taak. En in 2016 kwam die, naar mijn mening, meer dan ooit naar voren. Vaste waarden als NPO Radio 1 Sportzomer (won vorige week nog de impact-Award op het RadioGala), de Evergreen Top 1000 op NPO Radio 5, de FunX DiXte 1000 en de Hart en Ziel Lijst op NPO Radio 4 laten zien dat meer en meer luisteraars de themaweken en bijbehorende evenementweten waarderen en te vinden, op radio, online en in het land. We zijn in 2016 gestart met NPO Campus, waar we sinds kort ook radio-talenten voor NPO Radio 4 opleiden. Het resultaat daarvan is het nachtprogramma Voor De Dag, waarin je vier talenten om beurten in de vroege ochtend op NPO Radio 4 hoort. Samen met NOSop3 dook FunX dit jaar op een bijzonder integere manier in de wereld van thuisloze jongeren in: uit zicht. Betrokkenheid, interactie en verbinding in één interactieve special: wat mij betreft één van de hoogtepunten van 2016.


De NPO Radio 2 Top 2000 en 3FM Serious Request waren dit jaar publieke radio op zijn best. 3FM Serious Request 2016 is op radio, tv en online gevolgd door 9,9 miljoen mensen. De unieke combinatie van interactie en verbinding op alle platformen, liefde voor muziek en maatschappelijke betrokkenheid krijgt nog altijd veel waardering. Zo vindt 72% van de jongeren dat de actie een positieve invloed heeft op de samenleving. Ook buiten de Nederlandse grenzen heeft de actie impact: in totaal hebben alle Glazen Huizen wereldwijd 198 miljoen euro opgebracht, waarmee een hoop goede doelen zijn gesteund. Dát is de ongelofelijke kracht van één radioprogramma, waar NPO 3FM ooit mee begonnen is. De 18e editie van de Top 2000 brak alle records: de lijst der lijsten bereikte circa 10,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder. Het radiobereik en het online bereik waren nooit eerder zo hoog als afgelopen jaar. Luisteraars in de doelgroep van 35-54 jaar waarderen de Top 2000 met een mooie 8,0.


In 2016 hebben we grote stappen gezet in de richting van het meest toonaangevende radiobedrijf van Nederland. Er staan zes sterke herkenbare zendermerken rechtop overeind, elk met een duidelijke profilering. Door middel van impactvolle programma’s blijven deze zenders zich van elkaar en andere zenders onderscheiden. Ook in 2017 blijft publieke radio zich vernieuwen en onze luisteraars en volgers prikkelen. Dat doen we - samen met de omroepen - op een betrokken en onafhankelijke manier, voor een zo breed mogelijk publiek. Voor iedereen.


Jurre Bosman, 25 januari 2017

 

Foto Jurre Bosman - Directeur Radio (NPO - Michel Schnater)

0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.