VRT-radio wil blijven samenwerken met Vlaamse organisaties
De VRT-directie heeft vandaag in het Vlaams Parlement het belang van samenwerkingen van VRT-radio’s met Vlaamse organisaties benadrukt, en dat de VRT hierbij alle redactionele onafhankelijkheid verzekert. Over deze samenwerking werd gedebatteerd in de Commissie Media nadat vorige week de werkwijze van de VRT-radionetten in twijfel was getrokken. De directie herhaalde nogmaals: VRT-reportages zijn niet te koop.
Samen met Mediaminister Sven Gatz heeft de VRT meer toelichting gegeven bij de samenwerkingen die haar radionetten aangaan met Vlaamse overheids-, cultuur en middenveldorganisaties. Voor verschillende radio-uitzendingen vanop locaties en evenementen van deze partners wordt een tussenkomst in de extra productiekost afgesproken. In deze samenwerkingen wordt altijd correct en autonoom gehandeld, de redactionele onafhankelijkheid van de VRT blijft altijd verzekerd.
Els Van De Sijpe, Manager Radio, benadrukte die redactionele autonomie in het Vlaams Parlement. “Die onafhankelijkheid staat bij ons altijd voorop. Daar mag op geen enkel moment twijfel over bestaan. We voelen dat we daar, in perceptie, mee worstelen. Vandaar dat we beslist hebben om voor een bepaald type samenwerking (korte interventies- en sfeerbeleving op locaties) aan partners geen bijdrage meer te vragen.”
De VRT-radionetten willen kleinere vormen van samenwerking, zoals korte interventies en sfeerbeleving vanop locatie in radioprogramma’s, blijven aangaan. Maar dan zonder de extra kosten te delen.
Samenwerken voor Vlaanderen
“Bij de VRT hebben we veel aandacht voor wat er in Vlaanderen gebeurt”, zegt Els Van de Sijpe. “Het is een van onze opdrachten die de VRT is overeengekomen in de Beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid. Om dit te doen zijn samenwerkingen met de vele organisaties in Vlaanderen zeer belangrijk. Door samen te werken maken we meer dan ooit het verschil: met een live-uitzending op locatie verbinden we de mensen. Die fysieke nabijheid en verbindende kracht is eigen aan radio, en hiermee onderscheiden we ons in een wereld waarin er steeds meer internationale en grote concurrenten in het Vlaamse medialandschap binnendringen.”
De samenwerkingen gebeuren hoofdzakelijk met organisaties uit de cultuursector, het middenveld en met institutionele partners. Op die manier helpen we de impact van deze partners te vergroten. Zonder samenwerkingen zijn sterk verbindende uitzendingen en succesvolle evenementen in het bijzijn van publiek (zoals Plage Préférée van Radio 2 of Iedereen klassiek met Klara) in de huidige formule niet meer mogelijk, of hebben deze uitzendingen minder impact.
“Uitzendingen en producties vanop locatie brengen aanzienlijke meerkosten met zich mee”, legt Els Van de Sijpe uit. “De VRT vraagt een tussenkomst van de partner in die extra kosten. Voor alle duidelijkheid: De radionetten investeren ook zelf in die uitzendingen op locatie, ze verdienen hier netto niet aan. Het doel van een samenwerking is om een verhaal rijker te maken, en op die manier meer impact te hebben. Om dit te kunnen doen zijn er meer middelen nodig om de productie uit te werken. We vragen bovendien niet altijd een tussenkomst, onze radionetten gaan ook op eigen initiatief op locatie. Deze keuze maken de redacties in overleg met hun radionet. Op die manier komen zowel grote als kleine organisaties aan bod.”
Deontologie
Bij deze samenwerking is redactionele autonomie altijd verzekerd. Het vertrekpunt van de VRT-redacties zijn relevante verhalen die aansluiten bij het DNA van het net, zo niet zetten we geen samenwerking op. Die redactionele autonomie wordt ook verankerd in elke overeenkomst. De VRT-redacties hanteren een duidelijke deontologie en sluiten samenwerkingen af die conform het Programmacharter zijn: ‘We gaan na of de missie, waarden en handelwijze van onze partners stroken met de missie en waarden van VRT’ en ‘We werken samen met een brede waaier van organisaties zonder favoritisme.’
“We doen dit (deze samenwerkingen) omdat wij vinden dat het onze opdracht is om met beide voeten in de Vlaamse samenleving te staan”, zei gedelegeerd bestuurder Paul Lembrechts in het Vlaams Parlement. “Wat mij en heel wat van onze medewerkers persoonlijk bijzonder geraakt heeft, is de manier waarop met dit nieuws commotie is gecreëerd. Die vele mensen die programma’s maken, kregen het gevoel dat hun integriteit als radiomaker en medewerker van de publieke omroep in vraag werd gesteld. Ik kan u verzekeren dat absoluut niet terecht was, wel integendeel. De mensen van de VRT zijn bijzonder fier op het feit dat ze Vlaanderen kunnen ondersteunen, en dat willen ze blijvend doen door samen te werken.”
Transparantie
De VRT wordt door tal van organen gecontroleerd. We geven aan elk controleorgaan de meest ruime informatie. Zo rapporteert de VRT in haar jaarverslag over de inkomsten via samenwerkingen met partners.
Types van samenwerking
- Samenwerkingsovereenkomsten voor uitzendingen op locatie (Bijvoorbeeld Culture Club van Radio 1 of Pompidou van Klara op locatie) en Samenwerkingen rond eigen evenementen van een VRT merk (Bijvoorbeeld Iedereen klassiek of Hautekiet trapt het af) De VRT-redacties hebben autonomie over de inhoud van de uitzending on air, online en op sociale media. Er is een sluitende overeenkomst waarbij de partner tussenkomt in de productiekosten en ook de VRT mee investeert. De return voor de partner zijn promotiespots voor de uitzending op locatie vooraf en een locatievermelding in de uitzending.
- Samenwerkingsovereenkomsten via sfeerbijdragen en korte interventies vanop locatie (Bijvoorbeeld De week van het bos, De week van de smaak) Ook hier hebben de VRT-redacties autonomie over de inhoud van de uitzending on air, online en op sociale media. Er is een sluitende overeenkomst. Return is er door locatievermelding en doorverwijzing naar de locatie bij een sfeerbijdrage. Zoals hierboven vermeld: De VRT-radionetten zullen de betrokken organisatie niet langer vragen om hiervoor in de extra kosten te delen.
- Ruilovereenkomsten: Er zijn ruilen rond evenementen van partners zoals ruilen met instellingen of organisaties als het Toneelhuis of de Ancien Belgique. Hierbij zijn de radionetten mediapartner en bieden we promotiespots. En er zijn ruilen rond logistieke ondersteuning van eigen VRT-events zoals Radio 1-sessies in de Roma en ruilen rond uitzendrechten met partners als het Concertgebouw of De Singel.
Aanpassingen
Deze samenwerkingen verlopen correct en er is ook steeds redactionele autonomie. Om elke mogelijke twijfel of foute perceptie weg te nemen, gaan we volgende acties ondernemen:
- We blijven samenwerken voor sfeerbeleving en korte interventies vanop locatie maar we vragen niet langer om de extra kosten te delen
- We publiceren de krachtlijnen van ons samenwerkingskader op VRT.be zodat dit voor iedereen transparant is
- In volgende jaarverslagen zal de VRT extra details over de samenwerkingen toevoegen
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.