Spring naar bijdragen

NPO-podcasts flink in de prijzen bij Dutch Postcast Awards


de redactie

782 weergaven

Bij de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Podcast Awards donderdagavond in Amsterdam is “De Brand in het Landhuis” (NTR) uitgeroepen tot Beste Podcast van Nederland en winnaar in de categorie Verhalend. Daarnaast waren er prijzen voor de NPO-podcasts “30 Minuten RAUW” (KRO-NCRV) en “De Krokante Leesmap” (BNNVARA).


In de podcast De Brand in het Landhuis onderzoekt Simon Heijmans voor NPO Radio 1 het leven van de Brabantse grootgrondbezitter Ewald Marggraff, die omkwam bij een mysterieuze brand in zijn landhuis. Hij liet veel geld na en schilderijen die verdwenen. Als eind 2018, vijftien jaar na de brand, nog steeds nieuwe verhalen opduiken, besluit podcastmaker Simon Heijmans een zoektocht te ondernemen. De jury van de Podcast Awards, een initiatief van BNR, is vol lof over deze productie: "Dit is de eerste true crime-podcast van Nederland en daarmee hebben de NTR en maker Simon Heijmans meteen de toon gezet. Het meeslepende verhaal en de manier waarop Simon dat vertelt, laat je als luisteraar niet los, waarbij elke aflevering een cliffhanger bevat."


De winnaar in de categorie Kunst, cultuur & muziek is 30 Minuten RAUW van NPO Radio 2-dj Ruud de Wild. In deze podcast stelt Ruud precies 30 minuten lang vlijmscherpe vragen aan een bijzonder persoon. De wekker wordt gezet, er wordt geen vraag geschuwd en het resultaat hoort de luisteraar ongecensureerd.


De Krokante Leesmap won in de categorie Media & Opinie een Podcast Award. Op geheel eigen wijze nemen Marcel van Roosmalen, Noortje Veldhuizen en Roelof de Vries voor NPO Radio 1 de bladen door. Wat is de moeite van het lezen waard, en wat kun je gerust links laten liggen?


Jurre Bosman, NPO Directeur Audio, is trots op het resultaat: "Wij willen als publieke omroep onze luisteraars zo goed mogelijk bedienen met audio. Naast de radiozenders doen we dat tegenwoordig ook met podcasts. De bekroning van drie van onze podcasts toont aan dat we daar op de goede weg zijn. De omroepen en makers komen met steeds meer kwalitatieve en innovatieve podcastideeën, die steeds beter hun weg vinden naar de luisteraar: in de maand mei luisterden ruim 1 miljoen Nederlanders naar een podcast van de NPO en in totaal werden onze podcasts 4,2 miljoen keer afgespeeld. Deze zomer verschijnen bij NPO Radio 1 verschillende nieuwe titels die een mooie aanvulling vormen op ons radio-aanbod. Er verschijnt een podcast met alle nieuwtjes over het meest populaire vervoermiddel van ons land: de fiets. En rond de Tour de France lanceren we een spannende en fascinerende verhalende podcast over een bekende wielrenner. We willen iedereen verleiden om on demand te gaan luisteren, want een podcast kan je meenemen naar een andere wereld en geeft daarmee een unieke luisterervaring."

0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.