Ondanks de coronacrisis is er goed nieuws voor radio
Radioluisteraars luisterden in week 14 bijna 5 uur (291 minuten) per dag naar radio. Dit is gemiddeld 17% meer dan in de weken voor de coronacrisis en maar liefst 21% meer ten opzichte vorig jaar.
Een vergelijkbaar beeld is zichtbaar onder alle Nederlanders: in week 14 gemiddeld 178 minuten per dag, 11% meer dan het week-gemiddelde van voor de coronacrisis (week 1 t/m 10) en 15% meer dan het gemiddelde van week 14 in 2019.
Onder de noemer ‘NLO Trends’ zijn analyses verricht naar de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis. Lees meer hierover op de RAB website.
Exploitanten steunen adverteerders
In de afgelopen weken zijn er vanuit de radio-exploitanten meerdere initiatieven ontplooid om bedrijven bij te staan in deze onzekere periode die de uitbraak van het coronavirus met zich meebrengt.
Ster biedt gratis zendtijd aan brancheorganisaties die opkomen voor de belangen van ondernemers en sluit zich hiermee aan bij Door Dik & Dun.
Alle commerciële en regionale stations bieden retailers een gratis 5” tagon, naast de hoofdspot, met als doel om de online verkoop van retailers een boost te geven of te verwijzen naar corona-maatregelen in de winkel.
Ons Engelse collegabureau Radiocentre presenteert vier gedachten om adverteerders te helpen de concurrentie de komende maanden voor te blijven en hoe radioreclame hierin een belangrijke rol kan spelen.
profiteer van het gestegen luistervolume
- blijf investeren in reclame voor een betere marktpositie na de crisis
- evalueer je mediamix; radio kan snel schakelen en vergroot je campagne-effect
- denk aan de lange termijn, blijf investeren in merkbouw
Lees het volledige document op de RAB-website.
RAB en Screenforce steken planners hart onder de riem
Campagnes plannen en inkopen is niet zo eenvoudig vanuit de thuiswerksituatie met de nodige afleiding, krakende wifi en inlog-obstakels. Voor de brancheorganisaties van de radiozenders (RAB) en tv-zenders (Screenforce) reden om de mensen van de mediabureaus te verwennen met een lunch aan huis. Dat werd enorm gewaardeerd, in drie dagen tijd zijn meer dan 300 lunches uitgedeeld.
Wij vroegen aan de deelnemers welk radiomoment zij persoonlijk het meest indrukwekkend vonden in deze tijd. Verreweg het meest genoemd werd 'het door alle radiozenders gelijktijdig draaien van de song You'll Never Walk Alone'. Een toonvoorbeeld van de verbinding met anderen die je voelt door radio te beluisteren.
En dan nog enkele mooie radio-quotes:
- “Dat ondanks het feit dat de werkdagen er heel anders uitzien dan op kantoor, de enige stabiele factor is dat ik ook thuis de radio naast me aan heb staan.”
- “Ik mis de dagelijkse autoritjes naar mijn werk, hard meezingend met de radio. Nu ga ik soms gewoon een rondje rijden, om mee te kunnen zingen met de radio!”
- “Radio als heerlijke positieve muzikale ondersteuning tijdens het thuis werken.”
5 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden