Spring naar bijdragen

Ondanks de coronacrisis is er goed nieuws voor radio


Radioluisteraars luisterden in week 14 bijna 5 uur (291 minuten) per dag naar radio. Dit is gemiddeld 17% meer dan in de weken voor de coronacrisis en maar liefst 21% meer ten opzichte vorig jaar.


Een vergelijkbaar beeld is zichtbaar onder alle Nederlanders: in week 14 gemiddeld 178 minuten per dag, 11% meer dan het week-gemiddelde van voor de coronacrisis (week 1 t/m 10) en 15% meer dan het gemiddelde van week 14 in 2019.
                               
001.png.a0eb55620f4d3209b3c4be01041ed1ed.png

                              
Onder de noemer ‘NLO Trends’ zijn analyses verricht naar de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis. Lees meer hierover op de RAB website.


Exploitanten steunen adverteerders
In de afgelopen weken zijn er vanuit de radio-exploitanten meerdere initiatieven ontplooid om bedrijven bij te staan in deze onzekere periode die de uitbraak van het coronavirus met zich meebrengt. 


Ster biedt gratis zendtijd aan brancheorganisaties die opkomen voor de belangen van ondernemers en sluit zich hiermee aan bij Door Dik & Dun
Alle commerciële en regionale stations bieden retailers een gratis 5” tagon, naast de hoofdspot, met als doel om de online verkoop van retailers een boost te geven of te verwijzen naar corona-maatregelen in de winkel. 


Ons Engelse collegabureau Radiocentre presenteert vier gedachten om adverteerders te helpen de concurrentie de komende maanden voor te blijven en hoe radioreclame hierin een belangrijke rol kan spelen.


profiteer van het gestegen luistervolume

  1. blijf investeren in reclame voor een betere marktpositie na de crisis
  2. evalueer je mediamix; radio kan snel schakelen en vergroot je campagne-effect
  3. denk aan de lange termijn, blijf investeren in merkbouw

Lees het volledige document op de RAB-website.      
            
RAB en Screenforce steken planners hart onder de riem 
Campagnes plannen en inkopen is niet zo eenvoudig vanuit de thuiswerksituatie met de nodige afleiding, krakende wifi en inlog-obstakels. Voor de brancheorganisaties van de radiozenders (RAB) en tv-zenders (Screenforce) reden om de mensen van de mediabureaus te verwennen met een lunch aan huis. Dat werd enorm gewaardeerd, in drie dagen tijd zijn meer dan 300 lunches uitgedeeld.


Wij vroegen aan de deelnemers welk radiomoment zij persoonlijk het meest indrukwekkend vonden in deze tijd. Verreweg het meest genoemd werd 'het door alle radiozenders gelijktijdig draaien van de song You'll Never Walk Alone'. Een toonvoorbeeld van de verbinding met anderen die je voelt door radio te beluisteren.


En dan nog enkele mooie radio-quotes: 

  • “Dat ondanks het feit dat de werkdagen er heel anders uitzien dan op kantoor, de enige stabiele factor is dat ik ook thuis de radio naast me aan heb staan.”
  • “Ik mis de dagelijkse autoritjes naar mijn werk, hard meezingend met de radio. Nu ga ik soms gewoon een rondje rijden, om mee te kunnen zingen met de radio!”
  • “Radio als heerlijke positieve muzikale ondersteuning tijdens het thuis werken.”

 

5 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

pvanklei

Geplaatst

Alleen profiteren de radiostations daar niet commercieel van.

 

De reclame inkomsten zijn dramatisch teruggelopen.

 

Vincent

Geplaatst

21 minuten geleden zei Martin1968:

De één z'n dood...

 

In plaats van zo'n negatieve reactie kan je ook zeggen dat er goed gereageerd wordt door de diverse radiostations op de ontstane situatie en dat ze de luisteraars aan zich weten te binden. Ik werk nu al 5 weken verplicht thuis en met NPO Radio 2 op is dat best vol te houden.

 

15 minuten geleden zei pvanklei:

De reclame inkomsten zijn dramatisch teruggelopen.

 

Klopt. Om even aan te geven: sinds de uitbraak en de invoering van een lockdown in Europa zijn de reclame inkomsten van deze site, waar we de kosten mee dekken, nog maar 20% van wat het was. Nu gaat het hier gelukkig niet om grote bedragen maar aan het einde van het jaar als alle rekeningen weer binnenkomen zullen we zeer waarschijnlijk voor het eerst moeten bijpassen. Dat overleven we wel omdat het hier niet om grote bedragen gaat. Maar je zal maar als mediaonderming geconfronteerd worden met 80% omzetdaling. Dat hou je niet lang vol. Dat betekent in het gunstigste geval nu (diep) snijden in je kosten en nog een aantal jaren nodig hebben om weer te komen waar je stond voor de crisis. 

Harm ten Brink

Geplaatst

Negatief of niet, letterlijk iedereen gaat de gevolgen van een diepe economische recessie voelen die zijn weerga niet kent.

Ik denk dat we met zijn allen over een jaar héél anders in de wereld staan dan we tot nu toe gewend zijn geweest.

Martin1968

Geplaatst

3 uur geleden zei Vincent:

In plaats van zo'n negatieve reactie kan je ook zeggen dat er goed gereageerd wordt door de diverse radiostations op de ontstane situatie en dat ze de luisteraars aan zich weten te binden. Ik werk nu al 5 weken verplicht thuis en met NPO Radio 2 op is dat best vol te houden.

Ik kan niet zeggen wie het wel of niet goed doen omdat ik simpelweg nooit naar de radio luister, met uitzondering van BNR bij het wakker worden. Sinds november vorig jaar werk ik thuis voor een Vlaamse grensradio. Min of meer ambachtelijk op FM: we hebben zelfs geen website. En ook zonder reclame. We betalen het gewoon zelf. Vanwege m'n broze gezondheid was ik al blij weinig contact met anderen te hoeven hebben. Er waren namelijk meer virussen rond. Twee jaar geleden belandde ik tijdens de zware griepgolf in het ziekenhuis. Tienduizend mensen stierven toen. Ik leef dus tijdens deze coronacrisis gewoon, redelijk comfortabel door in mijn eigen wereldje. En om mij heen zie ik de een zwoegen onder de omstandigheden en de ander er beter van worden, zoals die ene bekende met dat telecombedrijf. Vandaar mijn opmerking.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.