Column Edwin Wendt: Waardering voor Spits verdient perspectief
De BUMA-Industry Award. Een onderscheiding deze week toegekend aan Frits Spits voor zijn verdiensten voor de Nederlandstalige muziek. Op zich een terechte waardering voor deze grote vakman. Toch hoort er wat perspectief bij.
In de Avondspits (1978-1988 en 1990-1995) presenteerde hij de Nederlandstalige Popweek, een paar keer per jaar vanaf december '82.
De hausse aan NL-pop die in dat jaar begon, was vooral gefaciliteerd door de VARA, die al vanaf 1978 beginnende, nog niet gecontracteerde bandjes als Klein Orkest, Toontje Lager, The Scène, Het Goede Doel en Doe Maar studiotijd in de VARA-studio (twee hele opnamedagen met een NOS-technicus) en zendtijd op Hilversum 3 (uitgebreid in De Popkrant op radio en TV en iets gecomprimeerder in andere VARA- programma's) gaf.
Spits speelde daar toen nog geen bepalende rol in. Wel kun je zeggen dat hij er bij de VARA, waar hij tot 1982 naast de NOS-Avondspits voor werkte, loyaal aan meehielp.
VARA-producers Rolf Kroes en Koos Zwart waren de echte wegbereiders. Maar wie kent hen nog?
Frits wel.
Nadat ik bovenstaande tekst op Facebook had gepubliceerd, kreeg ik een reactie van Jan van der Plas. Deze muzikant, muziekjournalist, Neerlandicus en jarenlang belangenbehartiger voor de popsector, herinnert zich zijn eigen begindagen als frontman van de Katwijkse band Les Zazous. Nooit grootschalig doorgebroken in Nederland, maar wel een aantal jaren behorend tot de subtop in het clubcircuit.
“Begin jaren tachtig werden wij met Les Zazous in de polder gescout door Rolf Kroes. Hij reisde stad en land af om bands voor De Popkrant te scouten. Hij maakte ons wegwijs in de studio en Hilversum. Dat deed hij niet alleen voor ons, maar ook voor Het Goede Doel, What Fun!, The Dutch, The Scene, Doe Maar, Het Klein Orkest en al die andere bands die opnamen mochten maken voor De Popkrant. Voor de Nederpop was hij van onschatbare waarde.”
Edwin Wendt: 8 oktober 2020
7 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden