Talpa Network maakt direct response effect van radiocommercials meet- en optimaliseerbaar
De direct response van een radiospot is vanaf nu goed meetbaar en optimaliseerbaar dankzij een nieuwe, slimme methodiek. Talpa Network ziet een uplift tot wel 92 procent van het aantal webbezoekers direct na het uitzenden van een radiospot. Dit plaatst het medium radio, dat lang gezien werd als vooral effectief voor branding, in een ander daglicht.
Bij TV is het effect van spot-inzet al jaren goed meetbaar. Bij radio was dit voorheen bijna onmogelijk, omdat alleen het uitzendtijdstip van het blok bekend was, maar niet de exacte uitzendtijd van de spot. Het is vanaf nu door de combinatie van tools en data mogelijk om direct response toe te kennen aan één specifieke radio-commercial. Ook via radio kan nu dus maximaal impact gemaakt worden door op het juiste moment, de juiste doelgroep, met de beste boodschap te bereiken.
“Het achteraf vergelijken van de exacte uitzendtijden met data van onze VakantieVeilingen en Sla je Slag sites, bewees dat radio wel degelijk een effect op direct response realiseert. Daarnaast hebben we met een aantal partners, zoals de Consumentenbond, Stella Fietsen en Pathé Thuis testcases gedraaid. Ook hieruit blijkt dat er direct een sterk online effect te zien is met een uplift tot wel 92%”, aldus Jan Paul de Groot, verantwoordelijk voor conversiestrategie bij Talpa Network.
Lisa Krikke, BI Consultant / Information Analist Stella Fietsen; “Het onderzoek heeft ons geholpen om te achterhalen welke impact radio heeft op onze resultaten. Zo weten we nu hoe wij radio het best kunnen inzetten om onze crossmediale campagnes tot een groot succes maken!”
Sanne Meems, Marketing Manager Aquacell; “Een gedurfde stap van Talpa Network om deze analyse te doen aangezien radio in het algemeen als brandingmedium wordt gezien. De resultaten waren mooi en de analyse was nuttig: er volgden verschillende optimalisaties van de uitzendschema's. Belangrijkste vond ik om te zien dat radio aantoonbaar voor conversie zorgt en dat ook radiocampagnes te optimaliseren zijn.”
“De volgende stap is de tv- en radio data op elkaar leggen en het effect inzichtelijk te maken van gecombineerde campagnes, om zo tot de ideale inzet van grp’s te komen,” aldus Allard Ruyl, CEO Talpa Media Solutions.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.