Spring naar bijdragen

Radio luistercijfers oktober-november 2021: Marktaandeel NPO Radio 5 stijgt met bijna 20%


De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode oktober-november 2021 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.548 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 32 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 25 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 9 minuten (vorige periode: 4 uur en 4 minuten). 

 

  • Stijgers: ClassicNL, NPO Radio 4, NPO Radio 5, Qmusic, Radio Veronica
  • Dalers: 100% NL, E-power Radio, NPO Radio 2, NPO 3 FM, ORN Radio, Radio 10, Radio 538, Sky Radio, Sublime FM
  • Gelijk: BNR Nieuwsradio, Kink, NPO Radio 1, SLAM!

 

1481013376_DeepinSchermafdruk_Gebiedselecteren_20211221081426.thumb.png.7c501398be0fc3260f9a506ec2e7ea32.png


Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).


Website: www.nationaalluisteronderzoek.nl 

  • Vind ik leuk 1

3 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

de redactie

Geplaatst (bewerkt)

Reacties

 

100% NL

 

100% NL blijft records breken
De luistercijfers van 100% NL blijven groeien. Het station met de beste muziek van Nederland scoort in de periode oktober-november de beste luistercijfers in acht jaar tijd. 100% NL ziet in deze periode haar marktaandeel groeien van 3,5% in 2020 naar 4,0% in 2021 en maakt daarmee een groei door van 14% bij luisteraars in de doelgroep 20-49 jaar. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK.

 

Let-it-grow.jpg.b79b34838d2f1b8c4c5ae9ae0c3b8f0d.jpg

 

Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: 'Wederom fantastische luistercijfers. Nederlanders luisteren steeds vaker naar Nederlandse popmuziek. Dit zien we terug in de luistercijfers van 100% NL. De hits van Suzan & Freek, Snelle, Davina Michelle en Maan hoor je het meest op 100% NL en dat wordt gewaardeerd door onze luisteraars. We kijken enorm uit naar het nieuwe jaar en tot die tijd helpen we je met de beste muziek van Nederland de lockdown door."

 

SLAM!

 

Luistercijfers SLAM! knallen omhoog
De luistercijfers van het Pop & Dance station van Nederland zitten goed in de lift. Het marktaandeel van SLAM! stijgt in de doelgroep 20-49 jaar naar 2,6%. De groei is vooral  zichtbaar onder de mannen tussen 20-49 jaar. Binnen deze groep groeit het marktaandeel van 2,6% in oktober-november 2020 naar 3,1% in dezelfde periode van dit jaar. Een groei van maar liefst 19%. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK.

 

Knallende-luistercijfers-voor-SLAM.jpg.55ac387b277aaa34e7f1539f63b22fba.jpg

 

Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: "We zijn blij met de groeiende luistercijfers van SLAM! We pakken aan het einde van het jaar extra uit. In deze saaie lockdown periode zorgt SLAM! voor een heerlijke dosis positiviteit met een XL editie van het populaire lunchprogramma Housuh in de Pauzuh. Tot en met 1 januari draait het station 24 uur per dag alle genres in een mix. De ultieme lijst om 2021 positief en vol energie uit te gaan."

 

Qmusic

 

Qmusic loopt verder uit als marktleider

Qmusic verder loopt uit als grootste zender van het land. De luistercijfers die vandaag bekendgemaakt zijn, laten opnieuw een stijging zien voor de radiozender. Zowel in de brede doelgroep van luisteraars van 10 jaar en ouder als in de doelgroep 20-49 jaar, zet Qmusic wederom mooie cijfers neer over de periode oktober-november.


Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: "Zowel de ochtendshow met Mattie & Marieke en de middagshow met Domien zijn nu de best beluisterde shows van Nederland. Wekelijks bereiken we afgerond 3 miljoen mensen, een ongekend hoog getal. Deze luistercijfers zetten een kroon op dit prachtige jaar voor Q."


Marktaandelen.jpeg.62687df7cebe0fe9d4dcc7db94156d8b.jpeg


Ochtendshow en middagshow marktleider
Voor het eerst in het bestaan van Qmusic zijn zowel de ochtend- als de middagshow ook marktleider in beide doelgroepen. Waar het marktleiderschap zenderbreed al twee metingen geleden werd behaald, is dit nu ook de zogenoemde 'drivetime' shows gelukt. Drivetime shows zijn de programma's die te horen zijn wanneer de luisteraar veelal onderweg is, 's ochtends tussen 6.00 en 10.00 uur (Mattie en Marieke) en 's middags tussen 16.00 en 19.00 uur (Domien Verschuuren).


Bereik: 3 miljoen luisteraars
Met een weekbereik van afgerond 3 miljoen luisteraars is Q ook in absolute aantallen de best beluisterde zender. Een mooie opsteker met de kerstperiode in aantocht, traditioneel een bijzondere maand in het radiolandschap.

bewerkt door de redactie
Albatrosstudio

Geplaatst

Marktaandeel NPO Radio 5 stijgt met bijna 20%

 

Snel de FM zenders van 3FM geven en die uit hun lijden verlossen.

Sylvester

Geplaatst

Blij dat 'overige zenders' nogal altijd goed scoort. Middenmotor, tussen Radio 5 en 'E-Power radio' - wat eigenlijk net zo'n verzamelcategorie is. 

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.