Investeringen in audioreclame opnieuw op recordhoogte
De audioreclamebestedingen in het eerste half jaar van 2023 zijn ruim 105 miljoen euro. Dit is een stijging van 4,4% ten opzichte van recordjaar 2022. Hiermee vestigt Audify - in een jaar waarin het nieuwe NMO Luisteronderzoek is geïntroduceerd - opnieuw een record. Audify publiceert vandaag de netto audioreclameomzet over het eerste half jaar van 2023.
De radiospotomzet heeft met 90% het grootste aandeel in de audioreclamemarkt, de spotbestedingen in het eerste half jaar zijn 94,8 miljoen euro. De digitale radio-omzet is 5,1 miljoen euro, 20% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Branded content reclame (buiten de reclameblokken) is 5,2 miljoen euro.
Adverteerders
Retail is al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, zelfs meer dan tweeëneenhalf keer ze groot als de nummer twee branche Financiële Dienstverlening. Horeca, Toerisme, Recreatie is derde in de rij gevolgd door de branche Overheid, Educatie en Non-Profit. Telecom, ICT maakt de top vijf rond.
Het merk T-Mobile was prominent in de radioreclameblokken aanwezig, zij verstevigde haar nummer 1 positie door een kwart meer te investeren. KPN volgt als nummer twee merk op radio en Bol.com is derde. Albert Heijn en McDonalds completeren de top vijf in het eerste half jaar van 2023 (Bron: Nielsen).
Liedewij Hentenaar (directeur Audify): “Het eerste half jaar was een radio-rollercoaster met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt. Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek verder doorontwikkelt en de luisteraars opnieuw afgestemd zijn op hun favoriete radiozenders.”
Over Audify
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.