Spring naar bijdragen

De nostalgische column van Hans Knot 30 september 2023


In de nostalgische column hebben we het vaak over radio en is het een hele kleine stap naar de televisie. Laten we een kijkje nemen in het jaar 1976. Zoals al decennia lang het geval is zijn er altijd voor en tegenstanders van het aanbod van radio en/of televisie. Zo vond ik een ingezonden brief terug uit november 1976 van A. van der Berk uit Eindhoven die op een gedegen manier tegen het gebodene van zich af wenste te schrijven: ´Het televisiekijkend publiek is het gelul van de buis spuugzat. Vandaar dat het gros afstemt op TROS en AVRO, die hun avonden niet vullen met geleuter, doch vooral met uitstekende amusementsprogramma´s.

 

Bovendien sluiten deze omroepen hun avonden af met een goede actualiteiten rubriek, welke niet vol propaganda en hersenspoeling zit, zoals bij de VARA en de VPRO het geval is. TROS en AVRO zijn volgens mij neutrale instellingen opdat de kijkers zelf hun mening kunnen vormen. Het zou dan ook in de strijd met de grondwet van onze democratie zijn als wij de omroepen dwingen kleur te bekennen, want daarvoor hebben we de politieke partijen. Alleen de VPRO en de VARA maken de andere omroepen zwart. Waarom al die branie van die twee linkse omroepen? Omdat de TROS in tien jaar groter is geworden dan zij in vijftig jaar? De socialisten kunnen blijkbaar slecht tegen hun verlies.’ Inmiddels zijn beide omroepen gefuseerd en brengt men in persberichten de informatie dat AVRO/TROS 100 jaar bestaan. Jammer dat er op die manier een draai aan wordt gegeven.

 

Schakelend over het enorme aanbod aan televisieprogramma’s dat ons heden ten dage via kabel dan wel schotel wordt aangeboden, kwam ik een paar weken geleden terecht in een korte flits bij ‘Man about the house’ ofwel de Nederlandse vertaling ‘Man over de vloer’. Een serie die vroeger, in de begin jaren zeventig een enorme dijenkletser was vanwege de vooral voorspelbare Britse humor. De aflevering ging over het verkopen van een meerdelige encyclopedie die de daarop volgende jaren in delen zou worden uitgegeven. Doel was zoveel mogelijk mensen in voorverkoop de uitgave aan te smeren. Een vorm van merchandising die in die dagen normaal was.

 

Zelfs in de bibliotheek voor Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik in 1976 leidinggevende was, kwam een vertegenwoordiger van een 26-delige encyclopedie langs met de vraag of hij de studentes warm mocht maken voor hun zeer voordelige uitgave. Horden mensen hebben deze uitgave destijds in huis gehaald, al was het alleen al omdat ze een gratis jaarboek gedurende zes jaren zouden ontvangen van de Winkler Prins. Anno 2005 kun je deze in meervoud voor een Euro kopen bij recycling bedrijven met klinkende namen als ‘Mama Mini’ en ‘Nota Bene’.

 

Terugkerend op ‘Man about the house’ waren, naar mijn mening, de hoofdrollen duidelijk weggelegd voor de acteurs Brian Murphy en Yootha Joyce. Ik zie in gedachten U, als lezer van deze aflevering, denken ‘waar heeft hij het over’. Juist in de volksmond staan deze twee acteurs bekend als ‘George and Mildred’ en in 1976 gingen ze verhuizen naar een buitenwijk van Londen alwaar ook een nieuwe serie programma’s zou worden opgenomen.

 

In de serie, die vanaf dat moment ‘George and Mildred’ zou gaan heten deed trouwens ook Nicholas Owen mee, die de rol van de zevenjarige Tristram Fourmile  ging spelen. En anno 2023 zijn er nog steeds vele kijkers die de serie, vaak bij herhaling, bekijken gezien de gebrachte Britse vorm van humor die veelvuldig in de serie voorkomen.

 

Op Radio Mi Amigo werden we getrakteerd op een levendige vorm van radio verzorgd door een stel deejays die de radio weer eens echt bij ons thuis brachten. We hadden, live vanaf de Noordzee, sinds het verdwijnen van Radio Noordzee in augustus in 1974, niet meer zo genoten. Destijds met de programmamakers van Driemaster, die ons dagelijks verrasten met mooie muziek, goede verhalen en vooral een prachtige sfeer. De Tour de France van 1976 werd, zoals we al jaren gewend waren, gebracht op Hilversum 3 waar mensen als Joost den Draayer, Felix Meurders, Vincent van Engelen, Lex Harding en andere grootheden ‘Pop op de Pedalen’ brachten, uiteraard ondersteund door verslaggeving vanuit Frankrijk waarbij achter op de motor ons de onvergetelijke Theo Koomen tot in tranen toe ons verslag deed van de finish van elke etappe.

 

Soms moest hij achteraf verslag doen en leek het door zijn enorme vloed aan woorden net écht of je direct verbonden was bij de laatste 2 kilometers van alweer een etappe. Op Radio Mi Amigo waren destijds twee nieuwe medewerkers ingehuurd, te weten Tim Ridder en Marc Jacobs. Voor de kloeke luisteraar werd het direct duidelijk dat achter Tim niemand anders dan Bart van Leeuwen schuil ging, die vanaf medio 1973 al te horen was geweest op Radio Veronica. Het station had een gastprogramma waaruit een nieuwe deejay als vaste presentator te voren diende te komen.  Laat het nu niet Paul Jan de Haan maar Bart van Leeuwen zijn geworden die verkozen werd tot vaste presentator.

 

Paul werd later werkzaam bij de ziekenomroep Studio 73 in Groningen waar zijn paden kruisten met ene Rob van Dam. Destijds woonachtig aan de Troelstralaan in Groningen had Rob van Dam als overbuurman Paul de Haan. Nee niet de eerder gerefereerde maar de oom van de in zeezenderkringen bekende Paul Jan de Haan.

 

In 1973 zagen Rob en Paul elkaar met bepaalde regelmaat in de catacomben van het RKZ, het ziekenhuis waar ze actief waren in radiostudio. Wat Paul helaas niet lukte bij Radio Veronica, hetgeen we hem wel gegund hadden, lukte Rob van Dam wel. Een bandje maken en afsturen naar Spanje, waar Radio Mi Amigo was gevestigd, leverde hem een baan op bij Radio Mi Amigo met als eerste doel tussen de programmaonderdelen door verslag te doen van de Ronde van Frankrijk.

 

Heel eenvoudig was het middels het opnemen op cassette van de verslaggeving via Hilversum 3. Even herschrijven en zie daar een echt eigen verslag op Radio Mi Amigo. Men had het in Hilversum na een dag of tien door en stelde. ‘Live vanaf achter op de motor’, dat de betreffende reportage alleen geschikt was voor uitzending live via Hilversum 3. Mi Amigo en  vooral Rob van Dam, onder de naam ‘Marc Jacobs’ hadden naam gemaakt. Hij kon niet meer kapot en weldra werd zijn naam veelvuldig genoemd in artikelen en maakte de Mi Amigo Fanclub een heuse ‘Marc Jacobs sticker’.

 

Hans Knot, 30 september 2023

  • Vind ik leuk 4

11 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

radio tpot

Geplaatst

Ach ja de tour op H3, kon er ook nog wel bij op de popzender.

Als de fruitmand kon?

Lig je in het zwembad op het buitengras werd het stoer doen met je transistor verpest door het gepraat van de tour mensen.

Geen pop muziek maar Theo Komen uit de speaker, nee geen succes dus.

 

Theo

hans knot

Geplaatst

59 minuten geleden zei radio tpot:

Ach ja de tour op H3, kon er ook nog wel bij op de popzender.

Als de fruitmand kon?

Lig je in het zwembad op het buitengras werd het stoer doen met je transistor verpest door het gepraat van de tour mensen.

Geen pop muziek maar Theo Komen uit de speaker, nee geen succes dus.

 

Theo

ik mis de woorden: 'voor mij' in  de laatste zin

 

De luistercijfers toonden aan dat het brengen van het programma,waarin ook veel popmuziek werd gedraaid, zeer gewaardeerd werd. Maar je als je niet van een bepaalde sport houdt.....

Rob Veld

Geplaatst

Hans, ik denk dat Theo bedoelde: "Moet je op een popzender ook sportverslagen brengen"?

 

En BTW recentelijk vierde Brian Murphy zijn 90ste verjaardag.

 

Rob V.

hans knot

Geplaatst

38 minuten geleden zei Rob Veld:

Hans, ik denk dat Theo bedoelde: "Moet je op een popzender ook sportverslagen brengen"?

 

En BTW recentelijk vierde Brian Murphy zijn 90ste verjaardag.

 

Rob V.

Sterker nog hij werd een paar dagen geleden, 25 september, 91 jaar.

 

radio tpot

Geplaatst

De luistercijfers Hans, er was in die tijd niets anders om naar te luisteren.

De hele toer had zo op een vd gevestigde zuilen van H1 of H2 gekund, maar nee hoor op de pop zender.

Net als de zondag middag.

Dat wij het zwaar kut vonden moge helder zijn, vooral ook omdat er geen alternatief was.

 

En het werd er toen die tijd steeds zo ingewreven dat de overheid de zeezenders om zeep heeft geholpen.

Dat de overheid de macht had over ons als jeugd, en ze doen konden wat ze wilden.

Zij bepaalden wel waar we naar mochten luisteren en wanneer.

Het zit nog diep, maar dat begrijp je natuurlijk wel.

Al met al was het toen nog 'vers' het gemis.

Zo hebben wij dit toen ervaren, de jonkies in de jaren 70.

 

Theo

 

Robin Westhof

Geplaatst

9 minuten geleden zei radio tpot:

er was in die tijd niets anders om naar te luisteren.

 

Misschien in het verre oosten van Nederland, maar in een groot gedeelte van Nederland kon je gewoon luisteren naar Radio Mi Amigo en Radio Caroline.

ruudam

Geplaatst

In de Achterhoek kwam Veronica niet goed door. 

Net als Twente, Drenthe , en ZO Nederland en zeker Limburg. 

Die sport op 3 was alleen om het kneusje populair te maken en zo weer een argument te vormen om scheepjes te torpederen. 

hans knot

Geplaatst

11 minuten geleden zei ruudam:

In de Achterhoek kwam Veronica niet goed door. 

Net als Twente, Drenthe , en ZO Nederland en zeker Limburg. 

Die sport op 3 was alleen om het kneusje populair te maken en zo weer een argument te vormen om scheepjes te torpederen. 

 

En dus probeer je ons duidelijk te maken Ruud dat de toenmalige programmaleiding van de NOS er mede voor verantwoordelijk was dat de wet werd aangepast en de zeezenders dienden te verdwijnen. Ik denk toch dat je de reden in de politieke hoek dient te zoeken en sportbelevenis er los van te zien.

 

Juul

Geplaatst

Ik denk dat Ruud met deze bewering:"Die sport op 3 was alleen om het kneusje populair te maken"

Zeker een punt heeft.

radio tpot

Geplaatst

Zeker ook omdat de RCD man wel een paar keer gezegd heeft dat er uit Hilversum opdracht was gegeven om ons op te pakken.

Wij trokken te veel luisteraars van de zondagmiddag weg van H3.

 

Theo

Juul

Geplaatst (bewerkt)

11 minuten geleden zei hans knot:

 

En dus probeer je ons duidelijk te maken Ruud dat de toenmalige programmaleiding van de NOS er mede voor verantwoordelijk was dat de wet werd aangepast en de zeezenders dienden te verdwijnen. Ik denk toch dat je de reden in de politieke hoek dient te zoeken en sportbelevenis er los van te zien.

 

 

 

De programmaleiding van de NOS zoals Hans schreef bestond uit meer dan de NOS, het "CPL"  (College van Programmaleiders) zoals wij zeiden. Daarin hadden zitting ALLE programmaleiders van de diverse omroepen.

bewerkt door Juul
Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.