De luistercijfers van de maand september tonen een recordscore voor Qmusic met een marktaandeel van 26,5% in de commerciële doelgroep 20-49 jaar. Met een marktaandeel van 13,4% in de brede doelgroep 13+ is Qmusic de onbetwiste nummer één-radiozender van Nederland. Een speciale vermelding verdient de Top 40, met een score van 27,3% (20-49 jaar). Ook de nieuwe radiozender JOE heeft er een goede eerste maand opzitten, met een marktaandeel van 2,7% in de commerciële doelgroep.
Qmusic groter dan nummer twee en drie bij elkaar
Qmusic pakt over september de positie van marktleider in alle doelgroepen, blijkt uit de verschenen luistercijfers. De radiozender behaalt in de maand september een marktaandeel van 26,5% in de commerciële doelgroep 20-49 jaar. Dit betekent een groei van 17% en is de hoogste maandscore die Qmusic ooit heeft behaald volgens het Nationaal Media Onderzoek (NMO). De afstand met de nummer twee en drie is opzienbarend. Met een marktaandeel van 12,7% voor NPO Radio 2 en een marktaandeel van 12,3% voor Radio 10 scoort Qmusic meer dan het dubbele. De zender is in de doelgroep 20-49 groter dan de twee volgende zenders samen.
In de brede doelgroep 13+ haalt de zender een marktaandeel van 13,4%, een stijging van 11%. Qmusic neemt hiermee de titel van grootste zender van het land weer over van NPO Radio 2. Qmusic bereikte in de maand september 6.068.000 luisteraars.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49 jaar, ma-zo 06:00-24:00 uur
Hoogste maandscore voor de Top 40
De Top 40, die elke vrijdagmiddag te horen is tussen 14:00 en 18:00 uur op Qmusic, verbreekt deze maand eigen record met een marktaandeel van 27,3% in de doelgroep 20-49. De Nederlandse Top 40 is sinds 2019 te horen bij Qmusic en wordt elke vrijdagmiddag gepresenteerd door Qmusic-dj Domien Verschuuren.
Eerste maandcijfers voor JOE
Vandaag verschenen de eerste maandcijfers sinds de start van JOE begin september. JOE behaalt deze maand een marktaandeel van 2,7% in de commerciële doelgroep 20-49 jaar. In de brede doelgroep 13+ haalt JOE een marktaandeel van 2,3% en bereikt 2.089.000 luisteraars. Op dit moment presenteren Qmusic-dj's de programma's. Afgelopen tijd werd bekend dat Dennis Ruyer, Coen Swijnenberg en Sander Lantinga naar JOE gaan vanaf het nieuwe jaar. Gisteren werd bekend dat Kai Merckx er de middagshow gaat presenteren.
Radio DPG Media: 31,6%
In september behaalt de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 31,6% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg. Nooit eerder behaalde radiogroep DPG media zo'n hoge maandscore. Dit hangt uiteraard ook samen met de start van JOE in september op het nieuwe frequentiepakket.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49 jaar, ma-zo 06:00-24:00 uur
1 Opmerking
Aanbevolen antwoorden