Klassieke Top 400 van NPO Klassiek breder dan ooit
De Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach staat dit jaar wederom op de eerste plaats in de Klassieke Top 400 van NPO Klassiek, gevolgd door het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart. Op drie staat de Negende symfonie van Antonín Dvořák, die daarmee zijn hoogste positie ooit behaalt. Dat maakte presentator Ab Nieuwdorp zojuist bekend in De Klassieken op NPO Klassiek.
In deze twaalfde editie van de Klassieke Top 400 is goed te zien hoe breed klassieke muziek kan zijn. In de toplijst staan eeuwenoude werken van de Middeleeuwse componist Hildegard von Bingen naast neo-klassieke stukken van Einaudi, filmklassiekers van John Williams, een compositie van Herman Finkers en de muziek uit de Efteling.
Nieuw in de Top 10 is het Tweede pianoconcert van Sergej Rachmaninov, dat vorig jaar nog op de 19de plek eindigde. Het is de hoogste score ooit voor dit werk.
De top 10 van de Klassieke Top 400:
- Bach - Matthäus-Passion
- Mozart - Requiem
- Dvořák - Symfonie nr. 9
- Pärt - Spiegel im Spiegel
- Fauré - Requiem
- Ten Holt - Canto Ostinato
- Grieg - Peer Gynt Suites
- Vivaldi - De vier jaargetijden
- Rachmaninov - Pianoconcert nr. 2
- Purcell - Dido and Aeneas
Uitzending
De Klassieke Top 400 is een hitlijst van 400 topstukken, gekozen door de luisteraars van NPO Klassiek. Alle werken zijn van maandag 9 oktober tot en met vrijdag 13 oktober tussen 07:00 en 23:00 uur te horen op NPO Klassiek. Op vrijdag 13 oktober eindigt de lijst met de nummer één om 20.00 uur. In De Nacht van NPO Klassiek zijn van maandag 9 tot en met vrijdag 13 oktober een aantal lange werken uit de Klassieke Top 400 in hun geheel te horen, zoals de complete Goldbergvariaties van Bach en het Requiem van Gabriel Fauré.
Herman Finkers
In de Klassieke Top 400 van 2023 staan werken van 132 verschillende componisten. Na Bach, met 33 noteringen, zijn Mozart (19 noteringen), Beethoven (18), Schubert (15) en Arvo Pärt (14 noteringen) het vaakst vertegenwoordigd. Dit jaar zijn maar liefst 17 werken nieuw binnengekomen in de klassieke toplijst. De hoogste nieuwe binnenkomer is Herman Finkers op nummer 61 met de Missa Sancti Georgi, een mis die hij in 1990 componeerde voor zijn eigen huwelijk.
Efteling
Simone Meijer, zendermanager van NPO Klassiek: “Deze lijst laat zien dat klassiek leeft, letterlijk en figuurlijk. Ik was verrast door een opvallende nieuwkomer: de muziek uit Efteling. Ook die is natuurlijk klassiek! Luisteraars gaven componist Ruud Bos terecht een plekje in de Klassieke Top 400, op nummer 364. Een ode aan een bijzondere man, die dit voorjaar op 87-jarige leeftijd overleed.”
Nieuw klassiek
De Klassieke Top 400 van 2023 telt meer vrouwelijke componisten dan ooit. In de lijst staan dit jaar 25 composities van 15 verschillende vrouwen, waaronder de Nederlandse componisten Mathilde Wantenaar (82), Sarah Neutkens (382 en 303), Lavinia Meijer (179) en Iris Hond (235).
En er zijn meer jonge Nederlandse componisten in de Top 400 te vinden die zelf hun muziek uitvoeren, zoals harpist Remy van Kesteren (393 en 242) en pianist/componist DeLange (166). Met in totaal 19 titels zijn de Nederlandse componisten goed vertegenwoordigd in de Klassieke Top 400.
Klassieke Top 400 Concert
Het Klassieke Top 400 Concert op vrijdag 13 oktober in TivoliVredenburg is de feestelijke afsluiting van de toplijst. Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Chloe Rooke brengt in samenwerking met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor bekende werken uit de Klassieke Top 400. De presentatie is in handen van Leonard Evers en het concert is live te horen én te zien op npoklassiek.nl.
Hauschka te gast bij De Muziekfabriek
Als afsluiter van de Klassieke Top 400-week is de Oscarwinnende (film)componist en pianist Hauschka op zaterdag 14 oktober te gast bij Jet Berkhout in De Muziekfabriek. Een vast onderdeel van het programma is Vrij Spel, waarin Jet een muzikale gast vraagt een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Hauschka bewerkt zijn favoriete Klassieke Top 400-stuk. Hauschka: “Ik ben erg blij om onderdeel te zijn van Vrij Spel. Ik heb gekozen voor de Gymnopédies van Satie. Ik hou van de eenvoud en helderheid van het stuk en ik kijk er naar uit om de muziek te vertalen naar mijn eigen stijl. Als je een bestaand muziekstuk zelf mag interpreteren, kan dat tot iets nieuws leiden. Ik ben erg enthousiast.”
Ga voor meer informatie en de complete lijst van de Klassieke Top 400 naar npoklassiek.nl/top400.
- 1
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.