De vandaag gepubliceerde luistercijfers onthullen een buitengewoon succesvol jaar voor Qmusic, met een record brekend gemiddeld marktaandeel van 22,3% in de commerciële doelgroep 20-49 jaar in 2023. Dit markeert het hoogste jaargemiddelde ooit behaald door de radiozender. Sinds 1999 heeft geen enkele radiozender zo’n hoog jaargemiddelde behaald.
Qmusic verbreekt eigen records in 2023
De indrukwekkende groei voor Qmusic wordt duidelijk wanneer er wordt gekeken naar vorig jaar met een jaargemiddelde van 20,4% in 2022 in de doelgroep 20-49 jaar. Met een gemiddeld marktaandeel van 22,3% in 2023 bereikt Qmusic het hoogste jaargemiddelde van de eeuw. Sinds 1999 heeft geen enkele radiozender zo’n hoog jaargemiddelde behaald. Qmusic wist in 2023 bijna 12.500.000 unieke luisteraars te bereiken in de brede doelgroep 13+.
Roland Snoeijer, Programmadirecteur Radio van DPG Media: "We kijken vandaag terug op het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Qmusic, met opnieuw een record marktaandeel. Luisteraars weten ons dagelijks te vinden door de ijzersterke programmering en muziekmix. Natuurlijk waren er vertrouwde radio-events als ‘de Foute 1500’ en ‘Het Geluid’, maar luisteraars zijn ook enthousiast geworden over de nieuwe actie ‘het Verboden Woord’. En de Q-escape room is een stevige nieuwe radiotraditie geworden in december, met een recordbeluistering in de derde week van december. Het hele team van Qmusic is ongelooflijk trots dat we in 2023 zoveel mensen hebben geëntertaind met onze dagelijkse programma’s!"
Maandcijfers december
Qmusic behaalt in de maand december een marktaandeel van 19,5% in de doelgroep 20-49 jaar. In de doelgroep 13+ haalt de zender een marktaandeel van 11,2%. Qmusic bereikte in de maand december 6.425.000 luisteraars in de doelgroep 13+, dat is het hoogste maandbereik voor Qmusic van afgelopen jaar. De week van de Q-escape room pakt Qmusic het marktleiderschap met een marktaandeel van 24,1% in 20-49 jaar.
Maandcijfers JOE
JOE behaalt deze maand een marktaandeel van 3,3% in de doelgroep 20-49 jaar. In de doelgroep 13+ haalt JOE een marktaandeel van 2,9% en bereikt de zender 2.756.000 luisteraars. Sinds de start van de nieuwe radiozender in september behaalde JOE in de eerste maand een marktaandeel van 2,7% in de doelgroep 20-49 jaar. Daarnaast bereikte JOE in de eerste maand 2.089.000 luisteraars in de doelgroep 13+. Na deze succesvolle start blijft JOE doorgroeien. Dit jaar start een nieuwe programmering met onder anderen Dennis Ruyer, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en Kai Merckx.
Roland Snoeijer, Programmadirecteur Radio van DPG Media: “Met JOE hebben we echt een droomstart gemaakt. Het is uniek in de radiogeschiedenis dat zoveel luisteraars in zo’n korte tijd de zender hebben ontdekt. JOE is een volwassen radiostation met een duidelijk geluid door de herkenbare en tijdloze hits. Er zit nog heel veel potentie in JOE en we gaan het komend jaar dan ook verder bouwen met o.a. Coen & Sander, Dennis Ruyer en Kai Merckx in de programmering”.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur
Radio DPG Media behaalt hoogste maandbereik tot nu toe
In december behaalt de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 24,3% binnen de doelgroep 20-49 jaar. In de doelgroep 13+ bereikt de radiogroep maar liefst 8.250.000 luisteraars. De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg. Nooit eerder behaalde radiogroep DPG media zo'n hoog maandbereik.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.