De digitale wereld evolueert in sneltempo en biedt een scala aan mogelijkheden. Echter, niet iedereen vindt moeiteloos zijn weg in deze digitale omgeving. Om die reden slaan VRT en Telenet de handen ineen en lanceren ze samen de Digitale Duik. Het doel? Zorgen dat iedereen kan profiteren van de digitale vooruitgang. Van maandag 15 april tot en met zaterdag 1 juni zal de Digitale Duik vier dagen per week neerstrijken in verschillende steden in Vlaanderen, in totaal zeven locaties. Hier worden vragen beantwoord over technologische veranderingen en nieuwe tools tijdens workshops en sessies, georganiseerd door VRT en Telenet.
Samen streven naar digitale inclusie
Na eerdere initiatieven, zoals de Radio2 digitour, waarbij zo'n 300.000 Vlamingen werden geholpen om zich thuis te voelen in de digitale wereld, is de Digitale Duik een volgende stap. Uit onderzoek blijkt dat er nog steeds een digitale kloof bestaat op het gebied van toegang, vaardigheden en attitudes. Een groeiende groep, vooral onder jongeren, mist het vertrouwen om de digitale sprong te wagen. Ook geeft de helft van de Vlamingen aan dat de digitale ontwikkelingen te snel gaan (bron: Digimeter).
Frederik Delaplace, CEO van VRT, benadrukt het belang van digitale inclusie: "Digitale inclusie is een grote uitdaging voor onze publieke opdracht, zeker nu niet alleen steeds meer mediaconsumptie, maar ook andere diensten richting digitale platformen verhuizen. Met de Digitale Duik, een samenwerking tussen VRT en Telenet, zetten we concrete stappen om te zorgen dat niemand achterblijft in het digitale tijdperk."
John Porter, CEO van Telenet, voegt hieraan toe: "Met Telenet willen we iedereen helpen om voorop te blijven in het digitale tijdperk. We zijn blij dat we die ambitie samen met VRT verder kunnen waarmaken tijdens de Digitale Duik. Met deze samenwerking geven we niet alleen digistarters een duwtje in de rug, maar helpen we iedereen het potentieel van de digitale wereld verder te ontdekken. Ik ben fier op onze Telenet-experten die zich tijdens inspiratiesessies en adviesgesprekken zeven weken lang extra inzetten om iedereen mee op de digitale sneltrein te krijgen."
Ontdekken en leren
Gedurende zeven weken zal de Digitale Duik door het hele land reizen. Tijdens evenementen in Mechelen, Hasselt, Oostende, Brussel, Leuven, Brugge en Antwerpen zullen experts van Telenet vragen beantwoorden en advies geven over verschillende digitale onderwerpen. Bart Verbeeck, Kim Debrie en Sali Haidara zullen onder andere workshops verzorgen over thema's als phishing, digitaal welzijn, en kunstmatige intelligentie.
Naast de Digitale Duik zullen ook Radio2, MNM, VRT 1 en Radio 1 deelnemen aan de digitale inclusie-initiatieven.
Digitale inclusie in de media
Radio2 zal tijdens de week van 22 april luisteraars aanmoedigen om digihelper te worden, terwijl MNM wekelijks speciale sessies zal organiseren rond jongeren en digitale inclusie. Ook VRT 1 zal in het programma Iedereen beroemd aandacht besteden aan digitale vaardigheden.
Meer informatie over de Digitale Duik is te vinden op www.digitaleduik.be, en voor meer over digitale inclusie blijf op de hoogte via VRT MAX.
- 1
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.