Audioreclamemarkt groeit met 10,4% in tweede kwartaal van 2024
De audioreclamemarkt heeft in het tweede kwartaal van 2024 een aanzienlijke groei doorgemaakt, met een stijging van 10,4%. De totale bestedingen bereikten een record van 67,5 miljoen euro, een toename van 6,3 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, volgens de nieuwste cijfers van Audify.
Stijgende omzet in alle segmenten
De omzet uit radiospots steeg met 5 miljoen euro (+9,2%) tot 60,5 miljoen euro, goed voor 90% van de totale audiobestedingen. Branded content reclame groeide met 10% naar 3,2 miljoen euro. Digitale audioreclame kende de meest spectaculaire groei, met een stijging van 33,4% tot 3,7 miljoen euro.
Branches en adverteerders
De top drie sectoren - Retail, Financiële Dienstverlening en Transport - zagen hun investeringen fors toenemen. Transport, als nieuwe nummer drie, overtrof de branche Horeca, Toerisme en Recreatie, die eveneens significant meer besteedde dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.
Opvallende merken die veel op radio adverteerden, zijn onder andere Odido, McDonald's, Aldi, Lidl en KPN. Nieuwe adverteerders die in het tweede kwartaal van 2024 opvielen, zijn onder andere Stella, De Baak, Calvé, PICNIC, UNOX en JEEP.
Belang van audioreclame
De cijfers onderstrepen de kracht van radio als effectief reclamemedium. Adverteerders erkennen de effectiviteit van audioreclame, wat zich vertaalt in hogere investeringen en een groter bereik onder de miljoenen dagelijkse luisteraars.
Over Audify
Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt toonaangevende audiomakers en verkoophuizen en is één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.