3FM Serious Request bereikt recordbereik met €11,5 miljoen voor Metakids
3FM Serious Request heeft in de kerstperiode een historisch succes behaald, met een eindbedrag van €11.513.485 voor Metakids. De actie werd geleid door NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman, die op kerstavond het Glazen Huis verlieten na een week van actievoeren. Het doel van deze jaarlijkse actie is om aandacht te genereren voor een specifiek goed doel, dit jaar Metakids, dat zich richt op de strijd tegen metabole ziekten, de dodelijkste ziekte onder kinderen in Nederland. Het bereik van de actie was groter dan ooit, met een enorme betrokkenheid van het publiek via radio, televisie, on demand en social media.
Bereik via radio, televisie en on demand
Op radio luisterden dagelijks 650.000 Nederlanders naar 3FM, met een totaalbereik van 1,9 miljoen luisteraars. Het luistertijdaandeel van de zender was 6,1%, en in de doelgroep van 18-39 jaar steeg dit naar bijna 13%. Via televisie was de actie dagelijks te volgen op NPO 1 en NPO 3, waar in totaal 6,4 miljoen mensen werden bereikt. Via NPO 1 extra was 3FM Serious Request 24 uur per dag te volgen, wat 3,25 miljoen Nederlanders bereikte. On demand werd er meer dan 210.000 uur gekeken via NPO Start.
Social media en TikTok hoogtes
Op Instagram werd de actie goed opgepikt, met 36,6 miljoen weergaven van de posts, waarvan 74% van mensen die geen volgers zijn van het NPO 3FM-kanaal. De best scorende post, over een klein meisje dat dol is op chocolademelk, bereikte 5 miljoen views en bijna 260.000 interacties. Ook TikTok speelde een belangrijke rol, met posts die in totaal 30 miljoen weergaven genereerden. De emotionele reactie van Roxy Dekker op TikTok werd meer dan 1,6 miljoen keer bekeken, en het aangrijpende verhaal van Margreet, die twee kinderen verloor aan metabole ziekten, werd meer dan 880.000 keer bekeken. Voor het eerst was er dit jaar ook de Social Room, waar influencers dagelijks verslag deden van de actie. Deze livestreams werden meer dan 130.000 keer bekeken.
Afbeelding: foto NPO 3FM
0 Opmerkingen
Aanbevolen antwoorden
Er zijn geen opmerkingen.