
Het NMO Luisteronderzoek is per week 15 van 2025 uitgebreid met korte luistertrajecten van één en twee minuten. Het betreft metingen die zijn geregistreerd met behulp van encodingtechnologie. Deze wijziging in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast vanaf week 1 van 2025. De uitbreiding is mogelijk geworden doordat alle deelnemende radiozenders inmiddels gebruikmaken van encoding als aanvullende meetmethode.
Het luistergedrag binnen het NMO Luisteronderzoek wordt geregistreerd via de MediaCell+ app van Ipsos I&O, die geïnstalleerd is op de smartphone van panelleden. De app gebruikt twee technieken: audiomatching en encoding. Audiomatching vergelijkt hoorbare geluidspatronen met een centrale database van radiozenders. Encoding voegt een niet-hoorbare code toe aan het audiosignaal, die informatie bevat over zowel de zender als het distributieplatform waarop wordt geluisterd (zoals FM, DAB+ of online).
In eerdere fasen van het luisteronderzoek werden alleen luistertrajecten van minimaal drie minuten opgenomen in de officiële rapportage. Deze grens was ingesteld om fouten in de meting — zogenaamde false positives — te beperken. False positives doen zich voor wanneer audiomatching ten onrechte een geluidsfragment aan een specifieke zender toewijst. Dit risico is groter bij korte luistersessies van minder dan drie minuten.
De betrouwbaarheid van encoding maakt het nu mogelijk om ook korte luistertrajecten van één of twee minuten op te nemen in de data, omdat deze techniek vrijwel geen kans op fouten biedt. Encoding wordt sinds begin 2024 breder ingezet binnen het luisteronderzoek en is vanaf week 15 verplicht gesteld voor alle deelnemende zenders. Daarmee is een uniforme meetbasis gecreëerd, wat opname van korte sessies mogelijk maakt zonder verstoring van de vergelijkbaarheid tussen zenders.
Naast de uitbreiding met korte luistertrajecten zijn ook wijzigingen doorgevoerd in de panelstructuur van het onderzoek. Deze panelupdates zijn eveneens van toepassing vanaf week 1 van dit jaar. De aangepaste dataset, waarin zowel de korte luistersessies als de nieuwe panelopzet zijn verwerkt, wordt op 16 april 2025 beschikbaar gesteld aan de markt. In week 27 staat een volgende geplande panelupdate op de agenda, waarover in juli aanvullende informatie volgt.
Uit interne analyses van Ipsos I&O blijkt dat het toevoegen van korte luistertrajecten kan leiden tot een toename van het gemeten weekbereik van radiostations. Het effect op de gemiddelde luistertijd is volgens diezelfde analyses beperkter, maar wel meetbaar. De invoering van de nieuwe rapportagestructuur is een volgende stap in de voortdurende doorontwikkeling van het NMO Luisteronderzoek.
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.