Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by radio tpot,

Vroeger gebruikten we een Akai real tape recorder met drie koppen. Zo konden we een echo maken door het geluid van de lees kop terug te voeren met het origineel. Nu heb ik een 3 koppen cassette recorder in mijn bezit gekregen en je raad het al, ja dat lukt ook hier mee. Nu was ik een beetje naïef maar ik dacht dus echt dat er een 3e kop in zou zitten 😊 Maar bij goed kijken zag ik dat in de schrijfkop er naast nog iets zat, dat moet dan de lees kop zijn vul ik maar in. Ik weet dus niet of en welke afstand tussen deze koppen bij een Akai real tape recorder zit. Of het daar ook zo zit als wat ik aantref bij de cassette recorder? Zie foto.…

• Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 387 weergaven
  2. Started by Cas,

Beste leden, Heb al een tijdje de radioautomatiseringssoftware Radiologik draaien op mijn Imac. Dat bevalt prima, maar nu heb ik vorig jaar de RodeCaster pro 2 aangeschaft en wil deze laten samenwerken met Radiologik. Voor de D & R Airlite is online wel een uitleg te vinden. Het is dan mogelijk om met faderstart een van die 3 spelers in Radiologik te activeren. Tot nu toe is me dat nog niet gelukt, helaas. Wie heeft deze combinatie en draait het wel naar tevredenheid? Groet, Cas

• 2 antwoorden
    • 246 weergaven
  3. Started by Juul,

Prachtig boekwerkje over WO op Bonaire. En de Philips zenders waar ik aan heb mogen werken toen ik afgestudeerd was bij PTI in Huizen. [verborgen inhoud]

4. Started by Juul,

bron: Spreekbuis [verborgen inhoud]

5. Started by Juul,

bron: Radiowereld.nl [verborgen inhoud]

6. RNI zond de meeste tijd uit met een vermogen van 35 kW met een antenne die zonder verlies was aangepast op de frequentie van 220 meter. Veronica zond uit met 10 kW met een sterk verkoorte antenne op de veel lagere frequentie van 538 meter. Naar de wissel van 192 naar 538 was in Westduitsland de ontvangst overdag beter dan die van RNI. Hoe was dat bij jullie in Nederland en België? Vermoedelijk was RNI sterker in het westen dan Veronica. In een gebied met een hoge bodemgeleiding heb je niet zo een grote verlies op hoge frequenties. Dit zie je aan de kust waar Engelse zenders met ca een paar honderd watt op 600 kHz zo sterk te ontvangen zijn als zenders op bvb 140…

7. Started by Andries 2,

Ik heb een tijdje terug hier een item over diplexen gestart dat zeer interessante informatie opgeleverd heeft. Nu zag ik laatst een filmpje over Radio Paradijs - de zeezender - en daar was sprake dat er een tweede zender in de lucht zou komen. Weet er iemand hoe dat technisch had moeten gebeuren? Met een diplexer, tweede antenne of anders? Lijkt me interessant om te weten, Groet, Andries

8. Started by Juul,

Mooi en eenvoudig dit filter. Juul. Bron: CQ Friesland - PA3BNT

9. Started by Vincent,

Ik ben deze zomer overgestapt op een Macbook Air. Een van de uitdagingen waar ik tegen aanloop is software voor SDR ontvangers. Ok, ik heb een KiwiSDR waarmee je via een webbrowser overal ter wereld kan luisteren, maar die staat thuis. Het leuke is, als je bijvoorbeeld op vakantie bent, om op locatie te kijken wat er allemaal is te ontvangen. Net zoals Hotel Amigo doet. Maar omdat de laptop toch altijd meegaat is een [verborgen inhoud] makkelijker in de laptop tas te steken dan een van de portable radio. En een wat kleinere loopantenne die je niet hoeft af te stellen is ook wel prettig. Een radio bij de antenne geeft geen storing, een laptop wel. Dan wordt het las…

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 419 weergaven
  10. Started by DAB.Radio,

Vaak wordt beweerd dat Hilversum 3 vanaf 3 september 1975 in stereo ging uitzenden. Dat is niet helemaal waar. Inderdaad werd op die datum de stereo DJ-tafel in gebruik genomen, waardoor alle programma's vanaf dat moment in stereo konden worden beluisterd. Ik herinner me echter dat een programma als bijvoorbeeld Mix van Herman Stok al ver voor 3-9-1975 in stereo werd uitgezonden. En dat blijkt te kloppen, kijk maar naar de (S)-en in deze programmering van 4 juni 1973: De mono DJ-tafel, waarvan de meeste programma's afkomstig waren, bleef tot september 1975 de "zwakke schakel" in de stereoketen. Voor juni 1973 werd er, althans volgens …

11. Voor de ervaren mensen is het misschien een domme vraag, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten. Vroeger sloot je een pickup, cassette en CD aan, maar nu komt de muziek bij mij uit de PC. Ik zoek eigenlijk een mengpaneel waar ik de tracks vanaf de PC kan bedienen. ik heb het weleens gedaan met 3 geluidskaarten en die op ieder kanaal aangesloten. Maar misschien zijn er nu betere systemen. Ik zal dus zeker 4 bronnen willen bedienen vanuit de PC, evt voorluisteren en het programma opnemen. Het is bedoeld voor hobby-radioprogramma (geen internetradio). Het eindprodukt is een mp3/wav file... Dus een virtueel mengpaneel is mooi, maar wel…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 14 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  12. De geschiedenis met ook iets over Radio Veronica en mogelijke storing. Groet Nico.

13. Started by Andree,

[verborgen inhoud]

• 1 antwoord
    • 559 weergaven
  14. Started by Cas,

Sinds een half jaar heb ik dezelfde Optimod in mijn bezit als die op de Ross Revenge staat. Graag zou ik willen weten hoe deze is ingeregeld, ten tijde van het grandioze geluid op 963 kHz. Heb Caroline al gemaild, maar geen reactie ontvangen. Wie o wie weet hoe deze Optimod is ingesteld? Cas

15. Ik zocht naar het schema van de combiner van Caroline North in de jaren 60. Vond een verwijzing naar BBC website, maar deze was niet meer toegankelijk. Artikel via Wayback machine gevonden, maar er stond nog veel meer interessants. Het zijn artikelen uit Signal, een periodiek van de Vintage & Military Amateur Radio Society. Ik heb alle pdf's overgehaald, en op Mediafire gezet. [verborgen inhoud] Veel leesplezier. Jan

16. Started by ferry fan,

Dag allemaal, Ik ben een soort van nieuw op dit forum - ik heb het in ieder geval lang niet meer bezocht. Daarom een kleine introductie. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80 en luisterde daarom veel naar Hilversum 3. Ik had zo mijn favorieten maar vooral Ferry Maat vond en vind ik geweldig. Later kreeg ik wat meer het idee waar die programma's eigenlijk mee werden gemaakt. Ik ben geïnteresseerd in techniek en radio en vind het daarom leuk om meer te weten over de DJ-tafel zoals die vanaf 1/2 jaren 70 tot 87 in de Hilversum 3 studio werd gebruikt. Ik heb door de jaren best al wat info op internet gevonden. Maar ik heb wat specifieke vragen over de…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 9 antwoorden
    • 1,6k weergaven
  17. Is er iemand die mij kan helpen aan de software van de Mackie Digital 8 Bus. Na vervangen van de backup batterij is deze z'n geheugen compleet kwijt. Hopelijk is er iemand die kan helpen. Met vriendelijke groet, Eric

18. Started by johan,

Ik wil graag gebruik maken van Soulseek Wie heeft er een kleine uitleg . Bedankt . Mvg Johan

19. Gast Dreamradio
    Started by Gast Dreamradio,

Ik ben bezig om mijn antenne te tunen voor 1485 kHz en wil de effectiviteit van mijn antenne verbeteren. Ik woon helaas niet in het buitengebied en ik moet het doen met een tuin in een woonwijk. Dus een mast van tientallen meters zit er niet in. Ook een aardnet in vorm van een ster die ook nog 1/4 lambda lang is kan ik helaas niet krijt. Dus ik probeer een verkorte 1/4 golf antenne in resonantie te krijgen met een beperkt aardnet. Het beperkte aardnet bestaat uit een 20 tal draden die in totaal toch iets van 350 + meter lang zijn (sinds gisteren heb ik er nog 50 meter erbij aangesloten). De antenne is een schuine draad die vanaf een tuinhuisje achter in de tuin vertrekt …

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 26 antwoorden
    • 7k weergaven
  20. Started by Juul,

Afgelopen 1 maart werd de 217 mtr hoge mast van de langegolf zender, 207 Khz, op IJsland opgeblazen. [verborgen inhoud]

21. Started by Kookboekje,

Hoi, Het is misschien een wat dommige vraag, maar ik ga ' m toch stellen. Bij de lokale omroep werd ik gebeld door een luisteraar die klaagde dat het geluid van bepaalde muziek niet goed doorkomt. Ik draaide toen Sam & Dave met Hold On I'm Coming, waarbij je op je linkeroor de instrumenten hoort en op rechts de zang (hetzelfde effect als bij andere 60's plaatjes zoals California Dreamin' van The Mamas en The Papas). Deze luisteraar hoorde thuis alleen het instrumentale gedeelte uit de speakers komen en niet of nauwelijks de zang. Is dit iets wat ik zelf ter plekke kan oplossen, of moeten mensen thuis iets aan hun instellingen doen? Misschien ook van belang o…

22. Started by Eergisteren,

Ik gebruik Streamwriter om op te nemen maar afgelopen weekend deed mijn opnamestation moeilijk. Nou is de opname die is mislukt terug te luisteren via Radioplus.be, maar die stream valt niet meer te downloaden. Althans volgens mij is 'ie inmiddels zo beveiligd dat geen enkele app of plugin het nog voor elkaar krijgt en ik heb er vele geprobeerd. Nu wil ik de dus de stream afspelen en dan rechtsstreeks opnemen maar hier loop ik tegen een probleem aan. Want ik krijg het niet voor elkaar om dit gratis en in fatsoenlijke kwaliteit op de harde schijf te zetten. Kan iemand mij software aanraden? Mijn voorkeur gaat uit naar portable software maar inmiddel…

• Haha
      • Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 16 antwoorden
    • 2k weergaven
  23. Started by Juul,

Ik weet er niet zoveel ( meer ) van. Maar zoekend in het archief vond ik dit stukje waar Nico ook al op wees zoals ik dat jaaaaren geleden schreef. Onder de antennedoorvoer zat de spoel die nodig was om de antenne in resonantie te brengen. E.e.a. is goed te zien op bijgaande foto die pas in 1982 - 1983 is gemaakt toen de Norderney in de haven van Zoutkamp lag. Voor de volledigheid: Foto: archief Freewave-Marcel Poelman/ foto bewerking Harm ten Brink.

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 45 antwoorden
    • 3,4k weergaven
  24. Started by Helmut,

Ben digitaliseert oude cassettes van mij en het viel hem op dat op de middengolf opnames boven van 4 kHz het is al afgelopen. Juul heeft ook een keer laten zien dat Veronica met een filter boven van 4 kHz alle frequenties onderdrukt worden. Officieel mochten toen al zenders boven 1500 kHz maar met 4 kHz uitzenden. Beneden 1500 kHz was 4.5 kHz toegestaan. De helft van het middengolf kanaal. Maar er waren veel zenders welke zelfs met 10 kHz uitzonden. Daarom heb je vooral oude ontvangers die zo hoge tonen ook weergegeven. Maar vanaf 1978 was 4.5 kHz voorgeschreven en vanaf dat moment, en bij Duitse ontvangers al eerder, is het bij 4 a hoogstens 5 kHz afgelopen. Nu is het in…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 11 antwoorden
    • 1,6k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.