Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
344 discussies in dit forum
-
Beste leden, Ik heb nogal vaak problemen om een stream werkend te krijgen door de geo-block problemen met Amerikaanse radiostations. Ik gebruik meestal [verborgen inhoud] Maar helaas werkt deze website niet voor alle zenders. Veel zenders met een pop-up scherm als stream zijn problematisch. Heeft iemand toevallig een tip voor een goede (online) USA proxy server om de blokkades te omzeilen? Zou bijvoorbeeld graag deze strean werkend krijgen: [verborgen inhoud] Alvast mijn hartelijke dank voor jullie hulp
-
- 0 antwoorden
- 1,4k weergaven
-
-
Interessant semi-tecnisch artikel op de site van Wired http://www.wired.com/2014/07/why-are-songs-on-the-radio-about-the-same-length/ SF
-
- 11 antwoorden
- 2,2k weergaven
- 1 follower
-
-
Het heeft te maken met water en een zendertje. Maar verder niets met zeezenders :-) [verborgen inhoud]
-
- 0 antwoorden
- 1,8k weergaven
- 1 follower
-
-
Via e-Bay en Marktplaats lukt het niet, dus is dit het laatste wat ik kan bedenken: kan iemand op het forum mij helpen aan een faderstart-'ding' voor die draaitafel? Er was een unitje in de handel van [verborgen inhoud] maar dat leveren ze blijkbaar niet meer. Heeft iemand er misschien één die niet meer gebruikt wordt?
-
Ik kreeg afgelopen week van een oud Veronica collega een bandje toegestuurd en hij wist niet wat er op stond. Dus ik was wel nieuwsgierig. Ik heb hier nog maar 1 recorder staan, een REVOX PR99 die 2 snelheden kent, 19 en 38 cm/sec. En ja hoor de snelheid van de band was 9,5 cm/sec. Gelukkig heeft de PR99 een prachtige snelheidsregeling en die heb ik maar op minimaal gezet en de zaak in de computer geschreven. De rest doet de computer wel bedacht ik mij. En ja, m'n audioprogramma herbergt ook een mooie snelheidsregeling, een z.g "pitch en tempo" regeling. Hup, zoiets werkt als een speer....... En wat bleek, het was een opname van een Beatles show va…
-
Even een tip voor iedereen die graag een keertje de TV toren van IJsselstein ("Lopik") van binnen zou willen bekijken. Alticom de eigenaar van de toren stelt deze vandaag 14 juni en morgen 15 juni 2014 open voor publiek. Er wordt een entree geheven van € 10,00. De opbrengst gaat voor de volle 100% naar stichting Heppie. Stichting Heppie organiseert activiteiten voor kinderen en wordt gesteund door o.a. Renee Froger. Om de toren op te mogen moet je eigenlijk van te voren kaartjes bestellen. Maar je kunt er ook gewoon naar toe gaan en terplekke € 10,00 af rekenen. Er zijn de komende tijd nog meer zendtorens op deze manier open voor publiek. Zo ku…
-
- 3 antwoorden
- 2k weergaven
- 1 follower
-
-
-
-
Van radiotechniek begrijp ik totaal niets en wat er in dit document staat (als torrent gedownload) begrijp ik eveneens niets. Misschien is het document alwel bekend bij de doorgewinterde radiotechnici op dit forum en zo niet, dan doe ik er wellicht nog iemand een plezier mee. http://www10.zippyshare.com/v/12554488/file.html gr, Melle
-
- 1 antwoord
- 1,6k weergaven
-
-
Een aardige test;"and the winner is...........' http://swling.com/blog/2014/04/results-of-the-shortwave-portable-weak-signal-shoot-out/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed:+TheSwlingPost+(The+SWLing+Post)
-
- 2 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Ik kwam in m'n archief een leuk achtergrond artikel tegen uit Elektuur over de MiniDisc. Uit 1991. http://www4.zippyshare.com/v/93662993/file.html
-
- 17 antwoorden
- 5,5k weergaven
-
-
Er zitten hier op het forum een aantal zendamateurs die mogelijk mij antwoord kunnen gegeven op het volgende. Ik zit op een complex met 90 huisjes waar men draadloos internet heeft aangelegd. Ik zit hemelsbreed 30 meter van de paal met zender/antenne. Op mijn locatie heb ik een bereik van 20%. Als ik bij mijn buurman zit is het bereik opeen bijna 100%. We praten dan over zelfde afstand, alleen bijna vrij zicht op de zender. De zender staat op een mast, 4 meter boven de grond, geplaatst tussen de bomen. Tussen mij en de zender staan veel bomen. Naar mijn mening moet de zender/antenne omhoog. De bomen vormen een hindernis waar je met de gigahertz frequenties…
-
- 33 antwoorden
- 7,4k weergaven
- 1 follower
-
-
Toen ik in de jaren 80 bezig was met radio maken in de regio Dordrecht, gebruikte we in het begin een koopzender en die hete "De Stentor" Hij leverde slechts 5 watt met een MRF 237 in de eindtrap. Hij was niet bepaald schoon aan de band, maar we waren er blij mee. Later kwamen de wat betere zenders om de hoek kijken.
-
- 9 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Op 5 en 6 april zijn er open dagen bij het Omroep Zender Museum. zie bijlage met nadere informatie. Vr gr Jan
-
- 1 antwoord
- 1,7k weergaven
-
-
Dat ik Veronica historicus ben ( zelf benoemd dat weer wel ) maar ook zendamateur weten de meesten hier wel. En niet zo iemand die op 27 mHz zat en zit maar echt met een machtiging die ik kreeg in 1975 na een examen bij toen nog PTT. 27 mHz was niks voor mij als electronicus, al dat oninteressante geklets............ Afgelopen week vond ik nog een foto uit 1983, ik woonde toen in Bunschoten bij forumlid Henk Roos om de hoek. Erg aardig om te zien vind ik. Als ik verhuisd ben wordt het weer net zo denk ik. We hebben dan meer ruimte als we nu hebben. ( En met "we" bedoel ik de rest van de familie, niet als ik het over "ik" heb..........) Vanaf de Veluwe, …
-
Binnenkort gaat een groepje radio zendamateurs een dag lang uitzenden vanaf de Nordeney Zij Gaan wereldwijde verbindingen maken om de radiohobby te promoten, en natuurlijk omdat Radio Veronica 40 jaar geleden is gestopt om vanaf zee uit te zenden. Exacte datum en roepletters volgen nog
-
- 28 antwoorden
- 6k weergaven
- 1 follower
-
-
Broadcast Partners hebben foutieve RDS PI code's aan het DAB+ signaal toegevoegd. Radio Gelderland heeft onderling deze RDS PI code's 8715. 8615. 8515. 8615. 8415 < Deze code' s schakelen wel naar elkaar over. Bron: http://radio-tv-nederland.nl/rds/rds.html Ooit had Radio Gelderland aparte edities. Je kon dan voor een bepaalde editie kiezen. Echter Radio Gelderland maakt al jaren lang niet meer gebruik van aparte edities. De volgende code's schakelen dus naar elkaar over. De eerste code geeft het land aan. 8 staat voor Nederland. En de tweede code geeft de editie aan. Radio 1 heeft code: 8201 schakelt over naar Radio 538 (code 8801…
-
Graag wil ik op uw bericht reageren: Beste LOS, Hartelijk welkom in het cafe. Voor je een stellingname poneert en vraagt storingen te melden zou het fijn zijn als je je stellingen onderbouwd met feitelijke juistheden. 1: Er is geen sprake van wetgeving rondom 400 khz. In je aangehaalde document gaat het om beleidsregels, niet om wetgeving. 2: Daarnaast spreekt men van maximaal 400 khz afstand voor netgebonden commerciële frequenties, dus niet een minimale afstand voor welke willekeurige andere zender dan ook. 3: piraten kiezen er niet voor om zo dicht mogelijk bij R4 te zitten. Die kiezen een frequentie waarvan ze denken dat die zo vrij mogelijk is.…
-
-
- 26 antwoorden
- 5,2k weergaven
- 2 followers
-
-
Gisteravond in Nieuwsuur was de Jenni Baynton van Radio Seagull heel mooi in beeld. Aan het einde van een reportage over dioxine in eieren van hobbyboeren in Harlingen. Ondergaande zon met in Silhouet de masten, tuidraden met isolatoren en lichtkoepel van radioschip. Erg mooi en kunstzinnig. (Tip voor Seagull, vraag de originele en complete opname's op)
-
- 0 antwoorden
- 1,8k weergaven
-
-
Ik ben wat minder actief met Veronica en het forum.............Dus als julie mij missen. Ik heb n.l. afgelopen weken m'n amateur zender maar weer eens uit de mottenballen gehaald. Dat was heel erg lang geleden dat ik weer "aan het solderen en zenden was". Maar tegenwoordig moet je om over bepaalde relais zenders te "werken" continue een bepaalde toon meezenden anders werkt het niet. Dus ik moet een printje met die toongenerator nu gaan inbouwen. Want mijn zender uit 1978 heeft dat nog niet........ Dus het grote schema d'r bij en dan maar ergens de toon, in dit geval 77 Hz., invoegen. De aansluitingen op de print zijn af.......nu de zender open schro…
-
- 6 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Dateq BCS100 tafel, die ik op korte termijn operationeel hoop te hebben. Uiteraard zijn er wat puzzeltjes, zoals het ontbreken van de antenne voor de klok. Wat ik begrijp is dat het een draadantenne zou zijn met in een jack in de tafel wordt gestoken. Is zoiets zelf te maken, net als een gewoon fm kamer antennetje? En weet iemand wat voor soort afstandsbediening je zou kunnen gebruiken om de boel in te stellen? Dank!!
-
- 26 antwoorden
- 6,5k weergaven
- 1 follower
-
-
De DAB radio die ik als wekker gebruikte blijft helaas heel stil nu omdat die geen dab+ kan ontvangen. Ik had hem destijds gekocht om vooral in mijn slaapkamer Radio 6 en 5 te kunnen ontvangen. Ik ben wat aan het rondkijken om een nieuwe klok of wekker radio te kopen maar uiteraard wel met dab+ Ik was o.a. bij Mediamarkt en Saturn maar ik vind het idioot dat ze nog steeds alleen fm en/of am erop verkopen. Bij mediamarkt zag ich uberhaupt maar 1 dab radio van een onduidelijk merk staan. Op de Conrad site staan er maar liefst 135.... En de electronicawinkels maar klagen over de omzet. Zouden ze het niet doorhebben dat dab+ de nieuwe norm is/wordt ? Hans Marijs …
-
- 15 antwoorden
- 4k weergaven
- 2 followers
-
-
http://www.filedump.net/dumped/internationalecoordinatieomropfryslan1384261670.pdf Hierbij een lijst waarbij Nederland vraagt om toestemming de FM 92.2MHz te mogen gebruiken vanaf Irnsum. Daarbij zijn de volgende landen betrokken Engeland; Duitsland; Frankrijk; Luxemburg; Noorwegen; België en Denemarken. Ook worden frequenties benoemd die mogelijk van invloed zijn. Dit document is uitgegeven door het Agentschap Telecom.
-
Op onze zendamateur site had iemand een mooi You Tube filmpje gevonden. Iemand had bedacht om z'n signaal sterkte van z'n draadloze modem te versterken. voor slechts $0,25 !!! Ik ga het eens proberen met m'n in huis video verbinding hier. Hardstikke leuk en erg simpel! Juul
-
- 7 antwoorden
- 2,7k weergaven
-