Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Juul,

Nog een studio. Het was 1999 en dit was onze eerste reunie in Lapershoek met "echte" uitzendingen. Een overzicht met Ad Bouman achter het mengpaneel. foto:© Stichting Norderney

• 0 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  2. Started by Juul,

Tijdens onze laatste besloten reunie in 2009 was er natuurlijk ook een studio Lapershoek, maar wel één die veeeeeeeeel kleiner was. Hier zien we Niels die aan het monteren was. Dat hadden we in 1974 ook niet kunnen dromen. Maar voor de muziek om in de stemming te blijven hadden we de enige echte Telefunken M24 maar neer gezet. Ad en Niels controleren de zaak. "Effe de kop rechtzetten, want het klinkt anders zo dof" (Maar ja dat heb je met zo'n oude band uit 1963 hé? ) Foto's: © Stichting Norderney

• 3 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  3. Started by Juul,

Op 31 augustus 2007 zonden we weer uit. Ruud Poeze bood z'n MG frequentie aan en Ad had weer een studio opgebouwd in de kroeg in Loosdrecht. Robbie Dale kwam langs evenals Cees van Zijveld en Eddie Becker. Hier een aardig overzicht van "studio Loosdrecht". De eerste foto kunnen we Ad zien die met Robbie Dale een programma maakt. Op de volgende foto de apparatuur. En hier kun je de z.g. "muzieklijn " zien voor de stream en de zender van Ruud Poeze. Het bleef nog lang onrustig in Loosdrecht.

• 1 antwoord
    • 2k weergaven
  4. Started by Vincent,

Voor wie eens met een sdr-radio wil spelen maar hem niet wil aanschaffen: http://www.sdr-radio.com/ Download de software en met Remote (via network) kan je inloggen op sdr ontvangers over de hele wereld.

• 1 antwoord
    • 2,6k weergaven
  5. Started by Juul,

Met deze ontvanger speur ik zo af en toe de MW en KG banden af. Maar ik heb nogal veel weilanden in de buurt met schrikdraad dus storing genoeg, helaas. Ik heb de ontvanger zo gemaakt dat ik hem kan "besturen" met een Sinclair ZX81 computer uit de jaren 80 maar er is 1 probleem, ik heb geen ZX81 meer. Juul

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  6. Started by Vincent,

Een wel zeer tijdelijke zendlocatie. Deze foto's zijn uit 2006 toen Danceradio uitzond vanaf een hoogspanningsmast in het IJmeer. De antenne in de top van de hoogspanningsmast. En zo hoog is deze mast. En hier wordt de zender weer naar beneden gebracht.

• 1 antwoord
    • 1,7k weergaven
  7. Started by Juul,

Terug in de tijd, het mengpaneel uit studio 2 in de oude Veronica studio. Juul foto's: © Stichting Norderney

• 6 antwoorden
    • 3k weergaven
  8. Started by Jano1954,

[verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] Vrienden, Een kleine 20 minuten geleden kreeg ik de volgende mail van mijn contact bij Media Broadcast : Beste Jan, Het volgende, de twee 350 kW (700 kW) MG zender in Mainflingen in Duitsland met de speciale steil straal antenne worden afgebroken of verkocht. Hier mee je geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Frans ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Ik ben al enige tijd bezig met een radio project (waarvan i…

• 0 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  9. Started by Vincent,

Wat foto's van de 828 locatie in Heinenoord. [verborgen inhoud] vind je nog meer foto's uit deze serie. En [verborgen inhoud] de locatie tijdens de uitzendingen vanuit Lapershoek in augustus 2004.

• 0 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  10. Started by Vincent,

Foto's van de studio van Sky Radio en Radio Veronica in Naarden uit 2008. Sky Radio Radio Veronica Server ruimte Heb jij ook nog foto's van radiostudio's? Lokaal, regionaal, landelijk, publiek, commericeel, piraat?

• 4 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  11. Started by Jano1954,

[verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] Vrienden , Van 1956 tot 2006 maakte de Deutsche Welle gebruik van de Rundfunksendestelle Juelich. Gedurende lange tijd was dit zendstation de modernste van Duitsland. Vanaf 2006 tot 2008 maakten ook andere zendgemachtigden gebruik van de faciliteiten in Juelich. In 2008 is het Station verkocht aan Christian Vision. Omdat het project van Christian Vision niet van de grond kwam,is het Zendstation in 2010 verkocht aan een projectontwikkelaar die er een vakantie park met restaurants en bungalows van wil maken. In april 2010 is begonnen met de…

• 2 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  12. Started by Juul,

Jaren geleden had ik eens behoefte aan een eenvoudige regelbare kortsluitvaste voeding van zo'n 1,5 ampere. Hij moest regelbaar zijn van zo'n 5 tot 30 volt. En een paar avonden solderen leverde dit apparaat op. Gemaakt in een kastje dat ik eens bij Philips Telecom in Hilversum kocht voor wel 25 cent bij de afdeling "bruikbare rest materialen".............. Philips Telecom in Hilversum bestaat niet meer, m'n voeding nog wel gelukkig. Ik kan er ook eventueel m'n ICOM R70 communicatie ontvanger mee voeden. Juul

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  13. Started by Juul,

Een handige widget voor de weerstanden kleurcode. Ik gebruik 'em al jaren, hoewel ik 'em niet echt nodig heb ik kan de weerstand kleurcode wel dromen, maar hij hij is er nu ook voor de iPhone bezitters. Maar voor de iMAC bezitters is ie er ook nog steeds. http://www.zambetti.com/projects/resistulator/ http://www.apple.com/downloads/dashboard/calculate_convert/resistulator.html Juul

• 3 antwoorden
    • 10,2k weergaven
  14. Started by Jano1954,

[verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud]l] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] Vrienden, Zoals in 2011 al verteld op een ander radio forum werd er in de week van 30 mei 2011 onderhoud gepleegd aan de antennes van Flevo-KG. Het station is sinds 27 oktober 2007 buiten gebruik en in 2008 zijn de zenders op transport gegaan naar Media Broadcast in Wertachtal. Onderzoek toen leerde na bevestiging van o.a Novec en Keith Perron (PCJ-media en ex CRI) dat men in onderhandeling was met CRI (China Radio International) in Bejing die plannen zou hebben om het zendstation te gaan gebruiken. Hoe de stand van zaken is, is op dit…

• 0 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  15. Started by Jano1954,

[verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] Vrienden, Op verzoek hier de complete fotoset die ik vorig jaar heb geschoten bij mijn bezoek aan de Rundfunk Sendestelle Wertachtal in Ettringen. De set bestaat uit 2 ZIP files . welke hier zijn te downloaden: http://www.mediafire.com/?zobb54004hssa58 http://www.mediafire.com/?fmx5xijz53feesw Ook is er een set met foto's die ik de afgelopen jaren heb verzameld op deze link : http://www.mediafire.com/?8uo64aotnumygoh Let op!! de 3 sets te samen zijn ong. 270 mB Groet Jan

• 1 antwoord
    • 3,9k weergaven
  16. Started by Juul,

Ja, zooooooo klein: http://www.funcubedongle.com/

• 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  17. Started by Jano1954,

Vrienden, Vanaf begin jaren 50 tot 1991 was er in Muenchen een elektronica postorderbedrijf met de naam R I M (Radio Industrie Muenchen) Zij boden bouwpakketten van allerlei apparaten aan met de nadruk op audio. Ook gaven zij ieder jaar een Catalogus uiy (RIM Jahrbuch) waar alle artilen instonden. Ook in de Veronica Studio aan de Utrechtseweg 16 was RIM geen onbekende. Dit zal mede gekomen zijn doordat technicus Iemke Roos de spullen van RIM importeerde. Ik kan me nog een foto herinneren waar op de Philips Mixer nog een M6S mengpaneel van RIM te zien was tijdens de opname van de befaamde en veelbesproken kerstprogramma's die bij Jan van Veen in de afgesloten…

• 9 antwoorden
    • 8,4k weergaven
  18. Started by Vincent,

De Siebel RR1 is een kleine radio (ultralight) met een gewicht van 120 gram, inclusief de accu. Eigenlijk is het meer dan een radio want het is ook een mp3-speler, een voice recorder en je kan direct van de radio opnemen. Het gegeugen is 4 gig groot. De radio De kortegolf loopt van 2300 tot 22000 khz in stappen van 5 khz. Het is niet mogelijk om direct een frequentie in te voeren, je moet met een klein draaiwieltje aan de zijkant afstemmen. Wel kan je, door iedere keer op de SW knop te drukken, kiezen uit de volgende banden: 60 m - 5000-5600 khz 49 m - 5800-6400 khz 41 m - 6900-7500 khz 31 m - 9300-9900 khz 25 m - 11500-12100 khz …

• 3 antwoorden
    • 4,8k weergaven
  19. Started by Juul,

Enige tijd geleden haalde ik mijn 145mHz en 432mHz zend-ontvangers maar weer eens uit de verhuisdozen. Maar ja een antenne heb ik nog niet opgezet waar ik woon en ik wilde toch even snel luisteren of de apparatuur nog wel werkte. Ik heb effe snel een tweetal oscillatoren in elkaar gezet op de "houtje-touwtje" manier , in een doosje gezet en die in de tuin gelegd. En zie daar de twee ontvangers deden het nog. Gelukkig. Hier twee foto's van m'n knutsels. De eerste foto is van de 144.9 oscillator en de andere oscillator komt uit in de 432mHz band. Juul - PE0GJG

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.