Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
344 discussies in dit forum
-
Ik de verzameling cassettes van Helmut zit een flink aantal van deze cassettes: Ik ben deze cassettes ook tegengekomen toen ik het cassette archief van Hans Hogendoorn digitaliseerde. Deze cassettes staan er tegenwoordig om bekend (toen Helmut ze aanschafte was dat niet bekend) dat ze last kunnen hebben van het "Sticky Shed" probleem, maw tijdens het afspelen kunnen ze gaan piepen. Indertijd met de cassettes van Hans heb ik ze een paar dagen in de fruitdroger gelegd en voor zover ik me kan herinneren waren ze daarna weer afspeelbaar. Gisteren heb ik een aantal van de cassettes van Helmut 8 uur lang in de fruitdroger gelegd, maar ik merk helaas gee…
-
-
- 3 antwoorden
- 961 weergaven
-
-
Een zeer uitgebreide rondgang en uitleg over het zender en antenne complex in Las Vegas.
-
-
- 1 antwoord
- 692 weergaven
-
-
Kijk eens Theo, Nog maar eens een AM stereo zender in USA. [verborgen inhoud] En zo klinkt het [verborgen inhoud] Het klinkt als AM stereo, ze zeggen dat ze dat streamen, maar als ik van hun website direct naar de AM stereo wil luisteren kan dat niet, area ban.
-
-
- 1 antwoord
- 997 weergaven
-
-
Ik luister in de auto tegenwoordig veel naar Joe , [verborgen inhoud] en ook naar [verborgen inhoud]. Maar het valt mij op de ik Joe veel beter en mooier vind klinken. Veel meer "sprankelend". Ik heb dat maar eens gevraagd aan mijn heel goede kennis Dennis van Benthem, hij werkt inmiddels weer bij Optimod na een aantal jaren bij de NPO en hem dat gevraagd. Dennis was samen met Niels ook verantwoordelijk voor onze streaming tijdens de DutchMediaWeek afgelopen oktober. Wat voor optimod gebruikt Joe? Ze hebben hem in mijn oren erg goed ingeregeld. Dit was zijn antwoord: Toevallig weet ik van Joe dat er een Optimod 6300 staat.…
-
-
- 9 antwoorden
- 1,6k weergaven
- 1 follower
-
-
Zoon krijgt rondleiding en uitleg bij de Super Tower van zijn Pa in St. Louis. Zo iets als hier de Gerbrandytoren. Nico.
-
- 0 antwoorden
- 779 weergaven
-
-
Jingle cart machines...prachtig, maar hoe deed men het voor de cartmachine? Zie hier: [verborgen inhoud] [verborgen inhoud]
-
-
- 3 antwoorden
- 1,6k weergaven
- 1 follower
-
-
"onze" Theo ( TPOT) verklaart nader over z'n hobby als zendamateur ( PE1OPQ )en LPAM-er...... Klik op editie 30. (bovenaan ) [verborgen inhoud]
-
-
- 2 antwoorden
- 1,3k weergaven
- 1 follower
-
-
Let op Theo, hier zie je een grote AM stereo zender. Midden in de woestijn (bij een grote stad)
-
-
- 15 antwoorden
- 2,5k weergaven
-
-
Na vele jaren trouwe dienst heb ik vandaag mijn allereerste en oudste mengpaneeltjes (werkend) tussen de oude handel vandaag gehaald. Man dat is oud spul. Maar wel goed, want het werkt allemaal nog. Na zoveel jaar. Kan je nagaan, nog met din aansluitingen. Nu op weg naar de kringloop denk ik maar.
-
-
- 2 antwoorden
- 3,3k weergaven
-
-
Voor degene die geen afscheid kunnen nemen van de geluidsband, de analoog freaks zoals ik, deze leuke site over de geschiedenis van de audio tape bij de BBC www.orbem.co.uk/tapes/media.htm Rise and Fall of Audio Tape (orbem.co.uk) Henk Kruize
-
- 0 antwoorden
- 906 weergaven
-
-
Onlangs begaf mijn laptop het. Draaide nog onder Windows 7. Ik gebruikte Winamp als default player vanwege de vele handige plugins en geluidsettings. Nu met een nieuwe laptop gebruik ik Windows 11. Winamp wederom erop, echter ik kan met de beste wil ter wereld de Winamp niet als default player instellen. Wie heeft de gouden tip?
-
-
- 13 antwoorden
- 2,1k weergaven
- 1 follower
-
-
Sowieso een van mijn favoriete Youtubers, nu met een special over carts en cartplayers:
-
- 0 antwoorden
- 852 weergaven
-
-
Ik denk dat het ons allemaal wel eens is overkomen, tape op de recorder en dan plots een flink gekrijs, gepiep en daarna bangeleiders en koppen die onder de zwarte drab zitten... "Stickey Head Syndrome" heet het in vaktermen. Tot ongeveer 1974 hadden we daar geen last van maar daarna gebruikten diverse fabrikanten een nieuwe binder voor het ijzeroxide en dat spul ging na jaren vocht opnemen zodat de tapes niet meer af te spelen waren. Het meeste last had ik hier bij de Shamrock, Concertape (van Tandy) en Ampex banden van na 1975... meestal de zwarte tapes, de "bruine" banden (vaak 8track tape die op reel-to-reel werd gewikkeld) had daar weinig last van Maar ook "me…
-
-
- 2 antwoorden
- 1,5k weergaven
-
-
Dit komt uit een Electron (blad voor zendamateurs)
-
-
- 2 antwoorden
- 1,2k weergaven
- 1 follower
-
-
Bron: Nu.nl [verborgen inhoud]
-
-
- 1 antwoord
- 1,2k weergaven
- 1 follower
-
-
In het kort: Ik ben betrokken bij Unique op 675 kHz. Unique wil op 1287 kHz ook een zender in de lucht brengen. Nu zijn er twee opties: 1) langs de mast waaraan de antennedraad voor 675 kHz hangt een tweede draad afspannen voor 1287 khz. Beide zenders op hun eigen antenne. 2) Beide zenders op één antenne aansluiten met behulp van een z.g.n. diplexer Ik heb al wat voors en tegens tegen beide opties gehoord maar wil graag de ervaringen en argumenten voor en tegen nog eens op een rij zetten. En verder: zijn er methoden om de componenten voor een diplexer te berekenen? Groet, Andries2 (ik ben nog vrij nieuw op dit forum:)
-
-
- 30 antwoorden
- 3,4k weergaven
-
-
Hallo, We zijn bij Beeld en Geluid bezig met de digitalisering van een collectie met half inch viersporenbanden (quadrofonische opnamen) uit de jaren '79. Merendeel van deze opnamen is opgenomen met ruisonderdrukking. Ik kom echter een tweetal varianten tegen die we niet kennen. Misschien weet iemand hier wat dat is en wat voor decoder er nodig is om ze te decoderen....? Bekende systemen (unit aanwezig): - Dolby A - Telcom C4 Onbekende aanduidingen: - Swart/Swartby.. vaak met verwijzing naar VARA.. - LAB
-
-
- 2 antwoorden
- 1,3k weergaven
-
-
Weer prachtig artikel van Sybrand Verwer , of zoals wij hem noemden "Syb". bron: Spreekbuis. [verborgen inhoud]
-
- 1 antwoord
- 1k weergaven
- 1 follower
-
-
We hadden het laatst over Sky wave en ground wave. (kan het niet meer terug vinden) Maar kwam op een USA site een mooie beknopte uitleg tegen.
-
-
- 28 antwoorden
- 3k weergaven
- 1 follower
-
-
Goededag allen, twee dagen geleden heb ik een interface van Behringer gekocht. Maar ik kom er achter dat deze niet goed werkt. Ik kan niet ermee streamen. Dus als ik hem op mijn pc aansluit en ik wil hem door mijn streamingsprogramma laten vinden dan lukt het niet om hem te vinden. Ik hoop op een reactie en dat iemand hiermee mij zou kunnen helpen. Dean
-
- 1 antwoord
- 1,3k weergaven
-
-
Bosbrand zou deze zender hebben platgelegd. De zendinstallatie zelf is niet getroffen maar het trafostation in de omgeving, dus geen stroom. Als je s avonds naar BBC R Scotland op 810 kHz luisterde hoorde je m op de achtergrond. Nu niet meer. [verborgen inhoud]
-
- 0 antwoorden
- 1k weergaven
-
-
De storm Ida heeft ook de radio industrie bij New Orleans getroffen. Deze van 600 meter !! kwam naar beneden. [verborgen inhoud]
-
-
- 3 antwoorden
- 1,4k weergaven
-
-
Weet iemand welk merk/type FM zender dit is? Het is een een 5 Watt stuurzender maar verder staat er geen merk of modelnummer op. (Het is geen zelfbouw zender). Alle info is welkom!
-
-
- 19 antwoorden
- 3,6k weergaven
- 1 follower
-
-
Een prachtig stuk geschreven door technicus Sybrand Verwer. bron: Spreekbuis.nl [verborgen inhoud]
-
- 1 antwoord
- 1,5k weergaven
- 1 follower
-
-
Ik vond het manual (met schema etc.) van de Continental Electronics Type 316 F 10 , een opvolger van het type dat Veronica gebruikte (316 C). Voor de liefhebbers: ContinentalElectronicsType316F10AMTransmitter.pdf [verborgen inhoud] Veel plezier ermee, Jan
-
-
- 6 antwoorden
- 4,8k weergaven
-