Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Via een ex-Philips collega kreeg ik een e-mail met daarin de volgende tekst, mogelijk is dit een interessant boek voor sommige leden van dit forum. Onlangs is er een mooi boek op de markt verschenen welk geschreven is door een oud Philips collega van ons zijnde Wim Visser. Wim zijn vader was Roelof Visser die een pioneer was van de Nederlandse omroeptechniek. Roelof begon als telegrafist bij de Marine en heeft daarna 1.5 jaar hier in de polder van Eemnes /Blaricum test berichten ontvangen vanuit Ned Indie. Er liep 100 jaar geleden een 2 km lange antenne in de polder met aan het eind een huisje op palen ivm hoog water alwaar een ontvanger stond d…

• Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 886 weergaven
  2. Started by Leeman Marc,

Ontvangst Radio Caroline 648 is hier in West-Vlaanderen wat zwakker de laatste paar maanden, en tijdens de donkere uurtjes zijn er meer fadings.. Is er daar een verklaring voor? Merci, Marc..

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  3. Started by ruudam,

Het gaat soms helemaal fout, met fatale afloop Is ook wel erg hoge mast, ca 600 meter (vgl Lopik is ca 350 meter) [verborgen inhoud] Doet me weer denken aan mijn mastje van 45 meter, kwam ook naar beneden, gelukkig niemand gewond.

• 0 antwoorden
    • 2k weergaven
  4. Foto: AVRO-RK 2 ©Juul Geleick

5. Started by ruudam,

RTE, de publieke omroep in Ierland, zet DAB uit. Wegens kosten en weinig luisteraars. Zouden ze hier ook moeten doen, overslaan dat domme DAB. In Finland schijnt er ook geen DAB meer te zijn. [verborgen inhoud]

• 1 antwoord
    • 979 weergaven
  6. Started by nchuijg,

Hier worden ze uitgezet, maar in de USA komt er wel eens een nieuwe bij, en niet zo'n kleine ook. Nico

• 1 antwoord
    • 1,1k weergaven
  7. Started by stargate,

Deze middengolf mast stond vroeger in Hoogezand, wie heeft er meer informatie over

8. Started by ruudam,

Beetje strenge winter hier, nee dan USA. Beetje ijs in de top vd mast, ...... [verborgen inhoud]

• Bedankt
      • Haha
      • Vind ik leuk
    • 10 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  9. Started by Juul,

Grappig, kwam ik tegen in ons archief.

10. Started by thijs5326,

Is 200 euro een serieuze vraagprijs?

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  11. Started by Broozen,

Heren, (dames mag ook...) Wie heeft er een werkende 8 of 16 sporen machine waarmee wij een band zouden kunnen afspelen en digitaliseren? Alvast bedankt voor je reactie. Benno

• Vind ik leuk
      • Haha
    • 3 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  12. Vroeg me af, hoe koppelde men destijds op de Noordzee twee AM zenders (met toch wel wat vermogen ) aan een en dezelfde antenne zodat ze gelijktijdig 'on air' waren? Grts Eric

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 12 antwoorden
    • 4,2k weergaven
  13. Started by Juul,

In 1939 werd er in Lopik al een zendmast gebouwd met een hoogte van 192 meter. "Toeval bestaat niet" zeggen ze wel eens.............. bron: OZM Nieuwsbrief nr41 Aug20

14. Started by nchuijg,

Dit is wel erg leuk voor zendertechneuten! [verborgen inhoud] Nico.

• Vind ik leuk
    • 9 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  15. Started by Peter Petersen,

2 Jaar PI3DFT SSTV Repeater DEN HAAG Vandaag 21 Augustus 2020 is het alweer 2 jaar geleden dat we PI3DFT SSTV Repeater Den Haag op 65 meter hoogte aan de Maanweg in Den Haag geactiveerd hebben op VHF 144.8875 MHz FM Simplex ! Op 21 Augustus 2018 om 11:23 was het zover de eerste afbeelding werd ontvangen en heruitgezonden, de eerste officiële SlowScanTV repeater was een feit. Ondanks een jaar 2020 met nauwelijks, en vooral géén, condities is het bereik van de repeater toch aanzienlijk. Er kan en wordt dan ook goed gebruik gemaakt van de SSTV repeater. Sind 2018 zijn er nu al bijna 20.000 afbeeldingen (met FSK-ID) ontvangen. Bijna 15.000 afbeeldingen…

• 0 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  16. [verborgen inhoud] What-Happens-in-a-Radi-Station.pdf

17. Started by Juul,

Weet iemand of er nog ergens DRM uitzendingen op de KG te beluisteren zijn. En zo , ja, op welke frq. ?

18. Started by Juul,

zie download [verborgen inhoud]

19. Bron: Siebrand Verwer - Spreekbuis. [verborgen inhoud]

20. Started by Juul,

Vanwege m'n zendamateurschap wordt ik om de zoveel tijd verblijd met de nieuwsbrief van AT. En deze vind ik wel erg leuk............... [verborgen inhoud]

21. Hoe zou het er mee zijn?

22. Started by ruudam,

Waarschuwing voor verzamelaars oud studio materiaal......... Filmpje verlaten studio-gebouw. (WHJJ, 920 kHz, 5 kW, Providence, Rhode Island) Onduidelijk is of de masten in de tuin nog worden gebruikt? De filmer is geen radio-man, hij ziet 8 tracks, maar dat zijn natuurlijk carts. Zou het te koop zijn?? [verborgen inhoud]

• Vind ik leuk
    • 5 antwoorden
    • 3,8k weergaven
  23. Started by radio tpot,

Situatie nu Shure SM7B en een Aphex project channel. Klink goed en er zit genoeg pasta choco donker in 😃 Maar ik ben niet echt tevreden met het geheel. En waarom niet? Ik ben nogal een onrustig type met het praten en zwaai alle kanten op en praat niet echt tegen de microfoon. En dat hoor je terug, en vind ik vervelend. Nu dacht ik zo, ik zie op het nieuws vaak een microfoon welke halverwege wordt gehouden tussen de journalist en interviewer. Duidelijk een die je van redelijk ver af goed kunt inspreken, zonder dat je een hol geluid krijgt. Wat zijn dit voor types en zou dit wat voor mij zijn? En wat voor type (merken) microfoon…

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 17 antwoorden
    • 2,9k weergaven
  24. Started by Ben,

Ingegeven door de discussie over welke microfoon het beste werkt voor Theo kwam er een vraag bij me op. Ik heb redelijk veel videomateriaal van Amerikaanse DJs en ik zie daar vaak het volgende beeld van microfoon(-omhulsel): Weet één van jullie of in dit omhulsel altijd dezelfde microfoon zit en welke dat dan is? In andere video's zie ik dat men de Electrovoice RE20 gebruikt, maar dan altijd zonder "plop"bescherming. Overigens, de DJ hierboven is Robert W Morgan.

• 3 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  25. Started by Poppelepee,

Alvast mijn excuus als ik dit in het verkeerde topic vraag. Ik ben jaren niet geweest en moet even de weg vinden om straks veel met jullie te kunnen delen. Waar kan ik geluidsbestanden het beste uploaden om die hier via een link te delen? En als ik een muziekstuk zoek wat Shazam niet herkent, mag ik dat hier ook delen, en zo ja... waar? Bedankt voor de hulp, groetjes, Frits

• Bedankt
    • 2 antwoorden
    • 1,3k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.