Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Ricky,

Sinds vorige zomer heb ik een Yamaha R-N602 in huis staan. Prachtig stuk om naar te luisteren met de vele mogelijkheden. Duizenden radiostations van over de hele wereld liggen in mijn bereik. Alhoewel, ik weet nog geen tiende deel van het hele apparaat. Radio Caroline (in de vele vormen) Radio Veronica (verschillende) enz. Via de pc kan ik ook Radio Mi Amigo internationaal krijgen. daar zit juist het probleem. Waar ik ook zoek, Nederland, België, Duitsland.... Spanje... Nergens vind ik dat station op mijn Yamaha. Ik heb al de vraag gesteld op de site van het station, maar helaas. Weten jullie raad? Vele groeten uit Kortrijk R…

• 7 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  2. Started by Juul,

Ik was door m'n vele foto's aan het kijken die ik maakte tijdens m'n "werkzame leven" en kwam deze foto tegen van de STUDER - DASH 2 track digi recorder. Hij was net nieuw en de NOB projectleider zei tegen NOB technicus Hans Bunt ;"kijken jullie eens of het wat is......." We hebben 'em wel diverse keren gebruikt maar een lang leven was de recorder bij ons niet beschoren.. ( raar woord trouwens). Deze foto nam ik toen we de 24 sporen digi concert opnamen van Earth & Fire "down" mixten naar de DASH recorder. Hans draaide nog een "sjekkie" en denkt................... Het was in zoals wij dat noemden de NCRV 1. Daar waar nu het hoof…

3. Started by Piet Sonneveld,

Toevallig kwam ik bijgaand artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden van 4 juni 1971 tegen. In dit artikel komt een persoon aan het woord die zegt de eerste zender van Veronica te hebben gebouwd toen het schip nog in de haven van Emden lag. Is dit verhaal bekend bij jullie? Voor mij was het nieuw. [verborgen inhoud]

• 12 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  4. Started by peellandfm,

Misschien ben ik te jong, maar dit kende ik nog niet.

• 2 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  5. Started by Rob Noordt,

Hoi, Ik ben op zoek naar een schema van een mengtafeltje, de DJ mixer van BST, type: rt90pro. Het is wel een oud type, maar de voeding hiervan is defectgeraakt. Om nu een juiste transformator en eventuele verdere reparaties te kunnen uitvoeren ben ik op zoek naar het schema van deze mixer. Wie o wie? Hartelijk dank bij voorbaat! Rob

• 2 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  6. Hier een uitgebreide demonstratie van een CRL Amigo analoge AM processor. Groet Nico.

• 3 antwoorden
    • 2k weergaven
  7. Started by stargate,

Wie heeft er meer informatie van NDB antenne's zoals het binnen werk enz. De fabriekanten pdf.

• 3 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  8. Bron: Villamedia. [verborgen inhoud]

9. Started by Juul,

Een fantastisch stuk geschreven door technicus Siebrand Verwer. bron: spreekbuis. [verborgen inhoud]

10. bron: Villamedia [verborgen inhoud]

11. Started by Eric,

Met welke software werken de LPAM stations om de (non-stop) muziek ten gehore te brengen? Zoiets kan je doen met Winamp o.i.d. maar er is vast meer (en betere) software. Grts Eric

• 8 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  12. Bron: SpreekBuis [verborgen inhoud] Leuk dat commentaar van oud NOS-NOB programmatechnicus Willem Davids.

13. Started by Juul,

Bron: Elektuur 1999 [verborgen inhoud]

14. bron: spreekbuis. [verborgen inhoud]

15. Started by Juul,

[verborgen inhoud]

16. Started by Juul,

bron: spreekbuis. [verborgen inhoud]

17. Started by nchuijg,

Hier een artikel over energie reductie bij AM zenders. [verborgen inhoud] Groet Nico.

• 3 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  18. Started by Andree,

Ik zet nog al veel mp3 muziek op usb sticks voor in de vrachtwagen. Nu heb ik vaak het probleem dat er erg veel volume verschil zit in de diverse mp3 bestanden. Weet iemand een programma voor apple macbook pro waar mee je dit verschil recht kan trekken?

• 3 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  19. Started by nchuijg,

Van mono stereo maken, kan niet zeg ik en misschien vele met mij, nou kijk en luister hier maar eens: [verborgen inhoud] En hier de versie van Venus van Shocking Blue die stukken beter is als de door Ad Bouwman bijeen verzamelde stereo stukjes en daar een geheel van heeft gemaakt. Hier meer informatie; [verborgen inhoud] Groet Nico.

• 2 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  20. Started by Juul,

Er is iemand op de Tube die heeft heel veel hits de processing meegegeven zoals WABC dat gedaan zou kunnen hebben. Luister maar, ik weet niet of ik het niet wat "te" vind. [verborgen inhoud]

21. Op 1 januari gaat de laatste AM-zender (1008 Khz) in de Flevopolder uit. [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  22. Ook daar zijn ze trots op hun Australian Made Broadcast producten. Ook iets over de RCA Amplifase transmitters. Groet Nico.

• 2 antwoorden
    • 1,6k weergaven
  23. Gast
    Started by Gast,

Hoi, Een nieuwe uitvinding ? Neen hoor. PotPlayer bestaat inmiddels een 10-tal jaar en heeft zijn roots in Azië en is bij velen nog vrij onbekend. Deze mediaplayer maakte echter een mooie evolutie doorheen de tijd. Enig nadeel, het is enkel compatibel met Windows als 32 & 64bit en de talen zijn beperkt tot Engels, Chinees, Koreaans, Pools, Russisch etc ... Vooralsnog geen Nederlands Aangewezen is om de software te installeren met de basis instellingen Het heeft heel wat functies voor audio en video, en speelt zowat elk bestandstype. De functies van deze mediaplayer zijn te vergelijken met deze van WinAmp, doch een st…

• 0 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  24. Gast
    Started by Gast,

Ik zat eergisteren zo eens te kijken naar een alternatief voor de verdwenen MD speler. Ik bedoel sinds 2013 worden er géén MD schijfjes meer gemaakt. Jammer want het is handig en ook vriendelijk in gebruik. Dus is het denk ik langzaam de tijd op uit te kijken naar iets anders. Een Harddisk Recorder om alles van md om te zetten naar digitaal en dus over te zetten want vroeg of laat zal het echt gedaan zijn met md. En je mag ook verwachten dat er een tijd komt dat er géén onderdeel meer te vinden is en dan ? ja dan sta je daar als paal. Nu heb ik een Tascam DA 3000 op het oog. Die is wel nogal prijzig namelijk meer dan € 900 dat kan wel tellen. En op deze link k…

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  25. Started by Juul,

We hebben er allemaal wel eens last van, vooral wij die met vaak oude recorders werken om oude cassettes of banden te digitaliseren. En dan treed het vaak op, een krakende potmeter (volume regelaar ). Daar is wat aan te doen,"vroeger" hadden we daar kontakt spray voor, maar heel goedkoop is ook de z.g. remmen reiniger die te koop is bij de ACTION. Werkt heel goed.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.