Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Juul,

Weet iemand wat het vermogen is van RTL Radio op 234 kHz. ?

2. Started by Vincent,

DELTA stopt met analoge televisie en radio via de kabel. Volgens een schatting van DELTA kijkt 80 procent van hun klanten al digitaal. De rest van de klanten moet de overstap nog maken. In het voorjaar van 2018 gaat het analoge signaal op zwart. [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  3. Started by Broozen,

Heren of dames techneuten, De audio bij dit bericht (toevallig een reclame van Caraco) heeft een ongewenst bijgeluid, goed te horen in de laatste 7 seconden (even je speakertje harder zetten). Ik noem dat even een 'raster'. Mijn Adobe Audition krijgt dat raster er niet uit. Heb /ken jij een programmaatje waarmee je dit nare bijgeluid gegarandeerd kunt verwijderen? Of weet jij hoe het erin kan zijn gekomen? Alvast bedankt! Benno

4. Started by Tino,

Via onderstaande link kan ik luisteren naar Traffic Radio, maar ik kan de stream niet opnemen. Heeft iemand een andere url, of een manier waardoor ik hem wel kan opnemen? [verborgen inhoud]

5. Het is nog maar de vraag of Groot Nieuws radio op AM 1008 kHz ná 1 september kan blijven uitzenden. Zo meldde de Stentor gisteren dat Groot Nieuws radio, zenderexploitant Broadcast Partners en masteigenaar Novec nog steeds lijnrecht tegenover elkaar staan als het om gebruik van de middengolfzender in Zeewolde gaat. Bij een hoorzitting voor de Autoriteit Consument en Markt kwamen de partijen elkaar geen stap nader. Op Youtube kwam ik onderstaande video tegen gemaakt met een drone. Dat is natuurlijk hondsbrutaal maar levert wel spectaculaire beelden op.

• 10 antwoorden
    • 4,9k weergaven
  6. Started by Juul,

Uit het blad Broadcast Engineering 1967 over de zenders die ze "aan wie" leverden.

7. Started by Juul,

[verborgen inhoud] [verborgen inhoud]

8. [verborgen inhoud] En nog veel meer techniek: [verborgen inhoud]

9. Started by Andree,

• 0 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  10. Started by Danny Van Vlaanderen,

Beste vrienden, ik heb een middengolfzender gevonden op het internet (wist niet dat dit eigenlijk bestond). Weet er iemand een "goede radiozender" om naar te luisteren ? Veel gepiep en gekraak ... en veel Russische en Chinese zenders ... maar iets van "bij ons" ... nog niet gevonden (als die tenminste nog bestaan). Weet iemand zo een frequentie waar het nog de moeite is om naar te luisteren ? Ik hoor graag jullie suggesties ... Mvg, Danny dit is die MW-ontvanger : [verborgen inhoud]

• 5 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  11. Started by Vincent,

Ik kijk regelmatig op Ali Express naar kleine portable radio's. Er zit veel bagger tussen maar zo nu en dat zie ik er eentje waar ik nieuwsgierig naar ben. Zo zag ik begin van dit jaar de Tescun ICR-110. Middengolf en FM, op zich niet bijzonder. Maar ook een slot voor een micro sd kaart. Daarmee kan je niet alleen mp3 muziek afspelen maar ook kan je van de radio opnemen. En als hij dan in de aanbieding gaat kan ik het niet laten. Voor minder dan 3 tientjes inclusief verzendkosten bestel ik dan een nieuwe portable voor mijn verzameling. Ik zit op dit moment op Texel en hebt hem maar eens meegenomen. Vandaag de 1602 kHz aangezet en op de opnameknop gedrukt. Het …

• 12 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  12. Started by Juul,

Hoe de Philips de wereld veroverde: [verborgen inhoud]

13. Started by Jaap De Vries,

Mooi stukje met een boodschap: Woerdense zendamateurs vrezen einde hobby [verborgen inhoud] Zie er een hier in Wijk Bij Duurstede .Herkenbaar aan de grote mast op het dak en de antennes die er op en aan hangen.

• 2 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  14. Started by Juul,

Al m'n honderden LP's heb ik al jaren geleden weg gedaan. Nu resten er nog een paar speciale waar ik moeilijk afstand van kan doen. Maar ze zitten niet in de computer. En ook gaf mijn PickUp het vorige maand op. Gelukkig kreeg ik van onze Ad een mooie PickUp. En nu ben ik de LP's aan het over zetten in de computer. Ik "stamp" ze gewoon m'n MAC in en maak er "AIFF" file van. ( voor Windows is dat "WAVE"). Maar na al die jaren verhuizingen hoor je toch nog een fiks aantal krassen-tikken……..En dat zijn we niet meer gewend hé?. Maar ik heb de beschikking van een prachtig stukje software dat feilloos alles weg haalt zonder dat de kwaliteit er…

• 0 antwoorden
    • 2k weergaven
  15. [verborgen inhoud]

• 12 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  16. Started by Juul,

Voor de knutselaar: [verborgen inhoud]

• 2 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  17. Started by DAB.Radio,

Ik vond op YouTube twee korte filmpjes die begin 1971 (vrij kort voor de komst van de eerste DJ-tafel) zijn opgenomen in een Hilversum 3-studio. Ik heb nooit eerder film- of fotomateriaal van deze studio gezien. Er werd nog met technicus gewerkt en het valt me op dat de mengtafel er totaal anders uitziet dan de mengtafels die destijds in de "grote" Hilversumse studio's stonden. Weet iemand of dit ook een eigen product van NRU/NOS was?

18. Started by Vincent,

Er wordt op de midden- en kortgolf nog steeds uitgezonden in DRM. Eerste fragment is van Radio Romania (Galbeni TX1) op de kortegolf, 6040 kHz. [verborgen inhoud] Tweede is een fragment van van TDF Smarcast op de middengolf, 1071 kHz. Zender staat in Frankrijk en heeft een vermogen van 8kW. [verborgen inhoud] Op de 75 meterband was er een signaal van RFI, maar alleen de ID was zichtbaar, geen audio signaal. En zo ziet een DRM signaal er uit:

• 1 antwoord
    • 1,7k weergaven
  19. Dutch Institute for Sound and Vision HAS uploaded three videos on the birth of radio broadcasting.

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  20. Started by Vincent,

Een leuke distributie van Ubuntu met SDR radiosoftware. En denk je nu van ik heb geen sdr radio? Geen probleem, met WebSDR kan je over de hele wereld verbinden met Open WebSDR radio's. Uitproberen? Download de iso, installeer die op een DVD (of USB) en boot deze als Live DVD. Dan kan je het uitproberen voordat je het installeert. Want let op: het is geen programma voor Windows of Mac, het is een compleet linux besturingsprogramma. [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  21. Started by Juul,

Leuk stukkie, hoewel ik het niet met alles eens ben: [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  22. Started by Vincent,

Het wordt niet alleen stil op de Middengolf, ook de Langegolf loopt leeg. De zenders in Duitsland staan inmiddels uit, net als die in Rusland en Wit-Rusland. Dit jaar wordt ook de zender van France Inter op 162 kHz uitgeschakeld. En de 261 kHz is inmiddels een lege frequentie waar niets meer opzit. Overzicht: [verborgen inhoud] Zoals jullie aan de afbeelding hieronder kunnen zien zijn er overdag nog 3 sterke zenders in Nederland te ontvangen: 183, 198 en 252 kHz. De zender uit Ierland op 252 kHz is overdag nog redelijk te ontvangen. Van deze vier zenders heb ik gisteren en vandaag wat opnames gemaakt. Zo klinkt het nu in Rotterdam. He…

• 24 antwoorden
    • 5,7k weergaven
  23. Started by Vincent,

In januari van dit jaar zijn wij verhuisd. Al ver voor de verhuizing ben ik gaan nadenken hoe ik mijn 'andere radio hobby' op de nieuwe locatie zou gaan voortzetten. Ik monitor namelijk de NAVTEX frequenties 490 en 518 kHz. Hier worden telex berichten (RTTY) uitgezonden voor de scheepvaart door divere kustwachtstations. Dat heeft geresulteerd in een plan dat in diverse fases is uitgevoerd. Fase 1 was het aanleggen van 4 coaxleidingen van de zonderkamer (aan de voorzijde van het huis) naar de schuur achter in de tuin. Direct na oplevering heb ik als eerste, samen met Edison (forumlid), 4x 40 meter coax van boven naar beneden getrokken en in de sten…

• 5 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  24. Gast
    Started by Gast,

Ben van plan een inernetradio aan te schaffen, kwam deze tegen Sangean WFR - 28D. Groot voordeel van deze radio lijkt mij de mogelijkheid de usb poort die er op zit te gebruiken om een FM stick op te zetten, zodoende in andere delen vh huis ook de mogelijkheid door te luisteren op een gewone FM transistorradio. Ik vraag me wel het volgende af: afstemmen op internetstations gebeurt via het selecteren van een land waarna ee lijst volgt van stations die klaarblijkelijk in het systeem van deze ontvanger zit, bijv de bekende NL stations, BBC etc etc. Nu luister ik uiteraard ook met regelmaat naar bijv Radio 19, 192 radio, Britain Radio etc etc, zeg maar de hobbystations d…

25. Started by radio tpot,

Voor al die mensen die mij niet kunnen ontvangen op de 747 KHz, hier een opname van mijn station. Het is de uitzending van heden avond 14 september. [verborgen inhoud] Zo klinkt een LPAM station op de middengolf. Stereotool wordt gebruikt als sound processing, de pre set is zelfgemaakt. Theo

• 14 antwoorden
    • 4,3k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.