Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Bron: Villa media [verborgen inhoud]

• 28 antwoorden
    • 7,2k weergaven
  2. Zaterdag en Zondag is de toren bij Lelystad open voor het publiek om te bezichtigen. Het is dan Open Monumenten dag. Misschien zien we elkaar ?

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  3. Bij mijn voortdurende honger naar AM zendertechniek stuit ik soms op leuke documentaires. Deze gaat over de sluiting van de Süd Rundfunk met veel beeldmateriaal uit de jaren '70.

• 2 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  4. Started by radio tpot,

Iemand bekent met Zara, en weet hoe ik deze fout kan oplossen? Heb win10 met de nieuwste updates van windows (moet van de bank :-)) Theo

5. Uit metingen van het Agentschap Telecom is gebleken dat veel radiozenders op dat moment met meer vermogen uitzonden dan in hun FM-vergunning is bepaald. Het gaat om een rapport uit 2013 dat nu pas openbaar is gemaakt. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft namelijk bij uitspraken van 13 juli 2016 geoordeeld dat het Rapport ‘Antennediagrammetingen in de FM-omroepband’ openbaar gemaakt moet worden. Met de uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is een einde gekomen aan jarenlange juridische procedures over de openbaarmaking van het Rapport. In 2012 heeft Agentschap Telecom gemeten of de FM-omroe…

• 3 antwoorden
    • 1,6k weergaven
  6. Started by Juul,

[verborgen inhoud]

• 3 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  7. Started by Harm,

Ik heb zo'n 20 jaar geleden een CD gebrandt dat niet meer wil afspelen. D.w.z. de tracks spelen afzonderlijk wel af maar er komt géén geluid uit. Iemand suggesties?

• 19 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  8. Ik zie overal bij die nieuwe middengolfzenders PEP staan bij het vermogen. Wat is dit eigenlijk precies en kan iemand dat eenvoudiger uitleggen dan wat hier staat:? [verborgen inhoud] Ik als technisch leek snap helemaal niets van wat daar staat.

9. Goedemorgen allen. Regelmatig krijg ik als ik zeezender geluiden op de computer wil downloaden de waarschuwing dat dat niet lukt omdat er een waarschuwing komt dat dit filter dat voorkomt . Als ik dan meer informatie aanklik krijg ik een onduidelijk scherm te zien van go microsoft waarvan ik niet begrijp wat ik daarmee aankan en wat te doen. Als iemand een oplossing voor dit probleem weet graag advies. Ik gebruik W8.1 op een laptop met internet explorer. V.G. Victoria22. P.S. ik heb hier op het forum naar dit probleem gezocht , maar niets gevonden.

• 5 antwoorden
    • 2k weergaven
  10. Started by Vincent,

Leuk overzicht: [verborgen inhoud]

• 3 antwoorden
    • 1,6k weergaven
  11. Started by Harm,

Zoals aangekondigd was ik gisteren ingehuurd voor een fotoverslag van het symposium over Digitale Radio in Nederland. Hieronder het persbericht en voor dit forum enkele exclusieve foto's tijdens het evenement bij Beeld en Geluid in Hilversum. Na de inleiding werd er een kort filmpje vertoond over de geschiedenis van communicatie in Nederland en over radio in het bijzonder. Nadat tal van sprekers de revue passeerden sloot cabaretier Jan-Jaap van der Wal de dag af met zijn humoristische visie op het symposium. I.v.m. de rechten is het niet toegestaan de foto's verder te verspreiden! Digitaal luisteren is de nieuwe norm voor radi…

• 0 antwoorden
    • 3k weergaven
  12. Started by hans558,

[verborgen inhoud] Eindelijk durft een smartphone maker het aan... dab+ ontvangst op het apparaat. LG is de eerste, wie volgt ?

• 12 antwoorden
    • 4k weergaven
  13. Inderdaad, het was gisteravond "bar en boos". Als zendamateur heb ik weer wel kunnen genieten…... Bron: Radiofreak. [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  14. En volstrekt terecht. [verborgen inhoud]

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  15. Started by Vincent,

Vorig weekend hebben we de mast met de antennes in de achtertuin geplaatst. Ik heb nu 3 actieve antennes in gebruik voor 0 tot 30 MHz, waarbij voor mij het deel tot 531 kHz het meest interessante is. Hier vind je tussen de lange- en middengolf omroepzenders de bakens (NDB) en telexberichten voor de scheepvaart (NAVTEX). En ook onder de 153 kHz zit nog meer leuk spul. Ik heb twee soorten Mini-whip antennes. Eentje uit Nederland, de andere uit Rusland. De ronde hoepel is de ALA 1530 van Welbrook. Alle drie de antennes staan nu 12 meter van de bebouwing, 5,5 meter hoogte. Alle drie de antennes zijn onder aan de mast geaard. Waarom drie antennes? Ik h…

• 6 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  16. Ik weet niet of op dit forum nog gegadigden zijn voor een middengolffrequentie??? Voor degenen die serieus geïnteresseerd zijn is er de volgende vragenlijst [verborgen inhoud] . Rob Veld

• 25 antwoorden
    • 6,5k weergaven
  17. Started by Juul,

[verborgen inhoud]

• 10 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  18. Started by Vincent,

Vandaag even langs de kringloopwinkel geweest en dat betekend dat we weer een radio hebben gekocht. Ditmaal de Philips AE3750 wereldontvanger. Het is het grotere broertje van de AE3650, een wereldontvangertje die ik al een tijdje in mijn bezit heb. Bij thuiskomst direct 6 batterijen in het toestel gestopt om te kijken hoe hij het doet. Helaas... alleen maar ruis. Groot was mijn teleurstelling en ik heb hem maar weer teruggebracht. Maar we geven niet op en gaan verder zoeken naar deze ontvanger. Tot dit tijd kijken we maar naar dit youtube filmpje:

• 2 antwoorden
    • 3,3k weergaven
  19. Started by Harm,

Ik ben wat aan het experimenteren met AM soundprocessing. Waar nodig stereo omgezet naar mono wat overigens niet altijd een bevredigend resultaat geeft. Dan een low-pass filter 40 Hz - 4,5 kHz om de bandbreedte van 9 kHz niet te overschrijden. Alle audio levels op -3 DB gezet en vervolgens door een multiband compressor/limiter gehaald tot 0 DB. Hoe vinden jullie de bijlage klinken? Voor de gelegenheid Hues Corporation met de gezongen Veronica versie van Rock the boat>

20. Voor de liefhebber! www.desmet.tv/garage-sale Groet Nico.

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  21. Started by Juul,

Erg leuk stukje kwam ik vandaag tegen in m'n archief: [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  22. Weer eens iets anders. Juul had nog videobeelden die hij maakte in 1990. Belden van het MG zenderpark in Zeewolde. Op deze video ook beelden uit een TESUG Satfest-uitzending uit 1995. The European Satellite User Group met het Satellite Festival uitgezonden via Eutelsat op 16 oost en gepresenteerd door Rens Maas en Eric Wiltsher. Een bezoek aan en in de zendtoren in Lopik. Beelden vanuit de toren op een paar honderd meter hoogte. Met dank aan Juul en Eric voor de toestemming om de beelden te gebruiken. Video's from the transmitter park at Zeewolde, shot by Juul Geleick and an extract from the Satellite Festival hosted by Rens Maas a…

• 1 antwoord
    • 2,2k weergaven
  23. Started by Juul,

Bron: Telegraaf. [verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  24. Started by Jingle192,

Afgelopen week heb ik Windows 10 op mijn pc's geinstalleerd. Alles werkt, behalve BPM Studio Professional Version 4.9.1.0 Serial: 12345678 (c) 2004 Slechts 1 van de 2 kanalen doet het. Ik kan ook zo schakelen dat het andere kanaal het doet, Maar niet beide tegelijk. Dus niet bruikbaar als mixer. Ik heb alle tests gedaan en alles zou optimaal moeten werken. Wie kan mij vertellen wat ik nu het beste kan doen?

25. Started by Juul,

[verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,5k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.