Spring naar bijdragen

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. DIL Elktronica heeft na ruim 35 Jaar haar deuren.gesloten. Ik kan dus niet meer de straat uitlopen, schuin oversteken en in de Jan Ligthartstraat mijn spullen halen (of even bijpraten met de oude buren). 15 november 2015 is de winkel voor het laatst open: [verborgen inhoud]

• 12 antwoorden
    • 5,8k weergaven
  2. Started by nchuijg,

In Ierland gaan ze stoppen op de langegolf, en als de zend buizen voorraad in Engeland is opgebruikt word het daar ook stil. Zie; [verborgen inhoud] Groet Nico.

3. Started by Tino,

Ik heb hier een aantal 18cm-banden liggen met schimmel erop, de een wat meer dan de ander. De schimmel is zichtbaar van boven en onder, ik weet niet of de schimmel dan ook op de band zit (ik ben bang van wel). Weet iemand hoe ik deze het best kan digitaliseren ? Bijvoorbeeld "niet" of gewoon afdraaien en daarna de koppen reinigen ? Voor alle duidelijkheid; de banden hoeven uiteindelijk niet te overleven, als ik ze maar gedigitaliseerd krijg. Alleen al vanwege de muffe geur gooi ik ze daarna zo snel mogelijk weg.

4. Started by Vincent,

[verborgen inhoud]

• 1 antwoord
    • 1,5k weergaven
  5. Started by J.Vinke,

Soms dan kom je dingen tegen waarvan je denkt "het ei van Columbus" muziek vanaf de ons zo vertrouwde vinyl zonder enige vorm van slijtage. op deze link is het te bewonderen [verborgen inhoud] Vr gr Jan

• 8 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  6. Started by Harm,

De AM oscillator heb ik netjes in een kastje gebouwd, lang geleden dat ik zoiets gedaan heb. En omdat ik toch bezig was heb ik de elco's en potmeters van mijn 37 jaar oude draaitafel vervangen. Dat was wel nodig want de snelheid schoot willekeurig van snel naar langzaam en vice versa. Enfin, hij draait weer als vanouds. Gelijk maar even de modulatie verbeterd voor de oscillator. Wat een aangenaam geluid, 'singalong junk' op de middengolf klinkt als vanouds. Op de video de oude en nieuwe situatie van de condensatoren.

• 13 antwoorden
    • 3,4k weergaven
  7. Started by ruudam,

Kan iemand Itunes zover krijgen de stereo stream van Paradijs te pakken, ze pakken nu nog de mono. Ik heb geen idee hoe dat moet. Stream adressen op site radioparadijs.nl Dank,ruud

• 7 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  8. Started by ruudam,

Jongelui, Ik probeer 2 verschillende shoutcast streams uit 1 computer te laten komen. Hert probleem is dat je in Shoutcast niet kan kiezen tussen geluidskaarten, hij pakt de eerste, meestal de interne. Dus een 2e gestarte SC pakt dezelfde audio bron. Je kan Shoutcast echter ook voor WinAmp laten kiezen. Nu ben ik zover dat je WinAmp voor line in kan laten kiezen (in locatie linein:// typen), maar ook hier kan ik geen keuze voor welke geluidskaart -line in. Weet iemand raad, of is er een plugin (in input) voor WinAmp waarbij je wel kan kiezen. Voor de duidelijkheid, gaat om de invoer van WinAmp, de uitvoer kan je bij output plugin's wel kiezen (device)

• 7 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  9. Started by Juul,

Ziet er mooi uit. [verborgen inhoud]

• 19 antwoorden
    • 5,9k weergaven
  10. Started by Vincent,

Vandaag heb ik aantal kringloopwinkels bezocht op zoek naar wat leuke dingen. Naast de singels Loop De Loop van Bobby Sitting and Robert Chanel Orchestra and Chorus (1963) en Petite Fleur van Peter Schilperoort and his Quartet (1959) kwam ik ook nog een leuke radiootje tegen. Omdat de oorspronkelijk doos er bij zat kon ik hem voor die paar euro niet laten staan. Hieronder de foto gemaakt van de voorzijde van de ontvanger. De achterzijde en de doos staan in het [url=]https://www.internetradiocafe.nl/gallery/ van het forum. Philips AE3405/20 - Een kleine (120 x 75 x 27 mm) lichtgewicht (200 gr) wereldontvanger van Philips uit begin jaren 90. Langegolf, Middengolf, 9 Kort…

• 2 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  11. Started by Juul,

[verborgen inhoud]

• 0 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  12. Started by Juul,

Ook in de USA is er volop "beweging" inzake de AM. [verborgen inhoud]

• 3 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  13. Beste Forumleden, Vorige wek dan eindelijk via Conrad een Seangean DPR-36 Dab+ radio aangeschaft. De instructie zegdt dat de radio eerst 4 uur moet opladen via de adapter en dan zou die het moeten doen. Maar hoevaak ik het rode knopje ook indruk, er gebeurt gewoon niets na die 4 uur. OOk niet na 8 uur. Ik weet dat onder jullie ook gebruikers zijn van dit type dab+ radio. Weten jullie hier misschien raad mee? Alvast hartelijk dank! Groet, Melle

• 7 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  14. Gast FvV
    Started by Gast FvV,

Beste allemaal, Sinds jaar en dag "rip" ik mijn cd's in cool edit, dat zal de meeste van u in de oren klinken als een 78 toeren plaat, edoch, zo kan ik alle info die ik aan een track wil mee geven er netjes bijzetten. Nu is mijn pc de kreukels in gegaan, en na aanschaf van een nieuw exemplaar, is mijn buurman zo aardig geweest er weer een Cool Edit versie op te zetten het betreft Pro 2.1. Edoch, als ik nu (zoals voorheen) een cd probeer te "laden" via het envelopje en dan zoeken in dvd station- audio cd en vervolgens de tracks van die cd laad, dan krijg ik links boven in mijn scherm een vakje met Raw data te zien, en wordt ik geacht ik het eea selecteren. Maar wa…

• 2 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  15. Started by Jano1954,

Vrienden ik heb een Technics SL1200 MKII met daarin een printje voor de faderstart. Het printje is van Dateq. Is er iemand die mij aan de beschrijving en/of het schema kan helpen ? Zou er erg mee zijn geholpen. Bedankt alvast Jan

• 1 antwoord
    • 1,7k weergaven
  16. Started by Vincent,

Er wordt op dit moment met DRM getest op 177 kHz, de oude zender van Deutschlandradio Kultur, Zehlendorf in Oranienburg. Audio is alleen in de buurt van de zender te decoderen omdat Europe 1 op 183 Khz het signaal stoort. Schermprint met de Perseus: Schermprint Sodira met signaal gegevens:

• 3 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  17. Started by Jano1954,

Ben er niet zeker van of dit bericht in de goede rubriek staat maar . kon ook geen betere bedenken. Hier is een video van de radar antenne DUGA-3 niet ver van de voormalige kerncentrale in Chernobyl. DuGA-3 was de krachtigste radar installatie die er ooit in Rusland is geweest. Het maakte deel uit van de Russische Woodpecker stoorzenders. De enorme hoge antenne array van 160 meter was onderdeel van de zogeheten Over de Horizon Radar waarmee naar zeggen van de sovjets een Amerikaanse nucleaire aanval vroegtijdig kon worden ontdekt.

• 2 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  18. Vincent heeft een aantal foto's geplaatst van NSF ontvangers, maar wat was NSF precies?? In elk geval deden ze iets meer als radio toestellen bouwen. Een bedrijf met een rijke historie. [verborgen inhoud] Rob V.

• 1 antwoord
    • 1,2k weergaven
  19. Started by Jano1954,

Hier is een tweedelige video over de techniek van de Duitse Wereldomroep (Deutsche Welle) in de jaren 90 van de vorige eeuw. In deel 1 zie je beelden van het meet en monitor station in Bockhacken (40 km N-O van Keulen. Ook zijn er nieuwe beelden te zien van de Korte golf zenders in Juelich en Wertachtal. Als laatste zijn er beelden te zien van het Satelliet grondstation in Raisting (ObernBayern). [verborgen inhoud] Deel 2 gaat helemaal over het relais station in Sines (Portugal). Dit station relayeerde in het kader van zendtijdruil ook regelmatig uitzendingen van RNW. [verborgen inhoud] Overigens is het relay station van DW in Kigali (Ruanda,Afrika)…

• 5 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  20. "Het kortegolf-zendstation Flevo werd in 1985 geopend. Met vier krachtige zenders en 17 richtantennes verzorgde het station tot 2007 uitzendingen naar Europa en Afrika voor Radio Nederland Wereldomroep. Nu fungeert het als back-up station voor Defensie. In de praktijk gebeurt er vrijwel niets meer." 2 and a half minutes of good quality recent footage of the site.

• 2 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  21. Started by Jano1954,

Continental Electronics 317C-2 50 kw AM [verborgen inhoud] Mag alleen niet naar Nederland verzonden worden.

• 3 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  22. Vanmiddag deze beide video's bekeken en on line gezet. Het is een film in 2 delen van de voormalige Telefunken medewerkers Uwe Gellert en Helmut Jordan. De video gaat over de geschiedenis van Telefunken van 1903 tot heden. Er zijn erg veel mooie beelden te zien van de diverse zenderfabrieken die Telefunken heeft gehad. Ook erg mooie beelden van de Rundfunksendestelle Nauen zowel uit de DDR tijd alsook van de revisie van de speciale in 1964 door Funkwerk Koepenick gebouwde draaiantenne. Ook de bouw van de huidige 4 zenders op het terrein aan de Graf Arcostrasse in Nauen is te zien. Veel plezier! Telefunken Ein Rueckblick deel 1 : Telefunken Ein …

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  23. Started by Vincent,

Ik heb al een aantal jaren meerdere DAB/DAB+ ontvangers. Inmiddels zijn zowel de PO als de commerciëlen landelijk te ontvangen. Beide via een eigen netwerk. Wat mij opvalt is het verschil tussen beide in REO (Rotterdam en omstreken). Thuis op de tuner kan ik de sterke van de signalen zien en wat opvalt is dat de PO foutloos binnenkomt. Mooi hard signaal. Bij de commerciëlen is dat wel anders. Signaal is zwakker, zie foutmeldingen. Overigens niet ernstig genoeg voor onderbreking van het geluid. Op de portable is dat anders. PO in de hele stad probleemloos, ook binnen. Maar bij de commerciëlen gaat het mis. Zodra ik een gebouw binnen ga hapert het geluid. Beide signa…

• 9 antwoorden
    • 4k weergaven
  24. Started by Vincent,

Voor de knutselaars: [verborgen inhoud]

• 3 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  25. Mijn HP laptop is na 5 jaar helemaal op en heb deze daarom vervangen door een nieuwe aesus. Een mooi apparaat maar probleem is echter dat er in tegenstelling tot mijn oude HP geen line-in toegang op zit waardoor ik er geen tulplug op kan aansluiten. Er zit alleen een uitgang op voor hoofdtelefoon/microfoonuitgang. Bestaat er soms een andere methode bij de nieuwe generatie laptops om daarmee muziek van audiocassttes te kunnen digitaliseren? Wellicht een kastje of draadje tussen tulplug en usb-poort??? Alvast hartelijk dank! Groet. Melle

• 27 antwoorden
    • 9,3k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.