Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
344 discussies in dit forum
-
Wie kan mij helpen aan een mooie scan van een artikel uit FRM jaren 80 ? Het is een "eindtrap" in de FM band.......illegaal dat wel. Maar het gaat om het principe. zie plaatje. Juul PS het zou wel eens Sept. 1983 kunnen zijn.
-
- 6 antwoorden
- 1,7k weergaven
-
-
-
Al twintig jaar lang kijk ik tegen deze wandcontactdoos aan. Vandaag bij het behangen vroeg ik het mij weer af: waar dient die onderste aansluiting voor. De telefoonaansluiting er boven is ooit door mij gebruikt. Maar die onderste?
-
-
- 2 antwoorden
- 1,8k weergaven
-
-
Ik ben voor het amateur magazine DKARS een artikel aan het schrijven over m'n experimenten met m'n zelf ontworpen eindtrap voor m'n amateur zender op 145 mHz. Het gaat voorspoedig ondanks dat ik zo'n 25 jaar bijna niets gedaan heb met m'n eigenlijke hobby, "zendamateur met volledige licentie". Hier vast een tweetal foto's. Bij 10 watt input toch mooi 80 watt output en mooi voorzien van een ook al zelf gemaakt laag doorlaat filter. De soldeerbout staat warm............. Beschrijving binnenkort in DKARS. Veronica staat dus op een laag pitje........... Juul - PE0GJG
-
- 3 antwoorden
- 2,2k weergaven
-
-
-
Ik ben na 25 jaar maar weer actief aan het worden als zendamateur. Er is dus nog meer na het "Veronica archief". Ik heb dus maar weer een stukje geschreven. Je kunt het hier downloaden. ( voor de zendamateurs hier op het forum) [verborgen inhoud] Juul - PE0GJG
-
Afgelopen week kwam ik een mooie Philips buizenradio tegen die de AOW leeftijd heeft bereikt: de BX 400 A. Ik geeft toe, met weer een radio erbij verminderd dit de kans dat ik van Paul de Haan ooit naar Groningen mag verhuizen, maar deze was toch te mooi om te laten staan. Hij heeft zijn apk-beurt gehad, het ontvangst is uitstekend en het geluid heerlijk om naar te luisteren. De hele middag stond hier de 1584 aan, met behulp van de buitenantenne. De specs: [verborgen inhoud]
-
- 5 antwoorden
- 3,6k weergaven
-
-
Vorige week dinsdag is een begin gemaakt met de sloop van de antennes op het zenderpark Wertachtal in Zuid-Duitsland. Afgelopen dinsdag 11-11-2014 rond het middaguur waren de laatste masten aan de beurt. Hier alvast een aantal videos van de verschillende fasen van de sloop. Komende dagen meer video's en een grote collectie foto's.
-
- 10 antwoorden
- 2,6k weergaven
-
-
"[verborgen inhoud] is the method of AM stereo broadcasting used in Canada, the United States and most other countries." In Europe zijn er drie stations die in AM-stereo uitzenden. Momigno, Italy op 1584 kHz, Waterford, Ireland op 1593 kHz en France Bleu op 864 kHz. Dit is een opname van vanavond: France Bleu: [verborgen inhoud] Ontvangst is niet geweldig, maar je krijgt zo wel een aardige indruk van hoe het klinkt. Opname is gemaak met een [verborgen inhoud] en gebruikte software is [verborgen inhoud] (ontvangst+decode).
-
- 3 antwoorden
- 2,9k weergaven
-
-
-
-
Ik had net de perseus ontvanger op 14230 kHz gezet voor SSTV. Zie ik opeens dit voorbij komen: Hoe het klinkt weet ik niet, maar dit zijn de grappige dingen die je met een SDR ontvanger kan 'zien'.
-
- 0 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Prachtige half uur durende film over de magie van het AM zenden met oa beelden van het eerste radiozendschip van Marconi de Electra.
-
- 1 antwoord
- 2,1k weergaven
-
-
In 1974 behaalde ik mijn zendmachtiging, ik werd zendamateur ! Ik mocht m'n eigen zender bouwen en gaan uitzenden op de hogere frequentie banden 145 mHz en hoger. ( ik was bijna de enige bij Veronica met een zendmachtiging.) Ik woonde om de hoek bij mede forum lid Henk Roos. En hij was piraat, maar ik had een antenne op dak dus viel de politie en de RCD bij mij binnen. Maar ik kon aan de RCD ambtenaar m'n zendmachtiging laten zien dus.......Henk hebben ze geloof ik nooit "gepakt". Bij de TROS werkten toen ook al een paar zendamateurs waar Peter, PE0PME er één van was. De meeste collega's vonden dat allemaal maar vreemd dat "gedoe" met o.a. morseseinen en met …
-
- 1 antwoord
- 2,2k weergaven
-
-
Waarom dit nu weer nodig is weet ik niet, maar de heinenoord mast (828 kHz) heeft men dus op 24-9 maar omver getrokken of zoiets. [verborgen inhoud] Rob V.
-
- 9 antwoorden
- 3k weergaven
-
-
-
Ik heb hier thuis een enorme storing op middengolf. Het een soort zoemend geluid en het komt knal hard binnen. Ik heb een korte opname van gemaakt. Wat kan dat zijn? [verborgen inhoud]
-
- 12 antwoorden
- 3,6k weergaven
-
-
Tijdens onze reünie kreeg ik van oud collega technicus Nol een plastic tasje met banden. "dank je wel Nol, wat staat erop ?" Antwoord Nol, " Geen idee....." Enfin ik wilde ze direct in de auto leggen en liep door de gang van Lapershoek. En ineens, ging het tasje stuk en hup alle bandjes over de grond. Eén rolde helemaal naar voren naar de receptie. PANIEK ! ( het zijn trouwens niet de eerste banden die daar zo in de gang lagen......maar dat was meer dan 40 jaar terug ) Gelukkig was "forum chef" Vincent in de buurt en maakte de volgende foto. Om nog een band te digitaliseren heb ik hier in een niet gebruikte kamer een klein "audio hoekje'.…
-
- 7 antwoorden
- 2,6k weergaven
-
-
Ik wilde even niks met zeezenders enz. Even wat anders aan m'n hoofd. En ik moest nog even kijken naar m'n 145mHz transceiver en de ingangskringen nog wat afregelen. Snel een Collpits osc. gemaakt met een ouderwetse transistor (BF184) en een FT243 xtal uit de tweede wereldoorlog gepakt. De osc. in het weiland neergezet met een sprietje. En hup, harmonischen tot in de 145mHz band. En ook m'n KG ontvanger kan ik even "testen".
-
- 1 antwoord
- 2,1k weergaven
-
-
-
- 1 antwoord
- 3,4k weergaven
-
-
Vandaag vond ik twee leuke filmpjes uit de jaren 70 over radio-automatisering uit die tijd: Schafer FRED 903E.
-
Hallo. Wie weet er een tooltje om meerdere stations te gelijk op te nemen?mvgr Sander
-
- 1 antwoord
- 1,6k weergaven
-
-
Ik ben voor een speciaal project een documentaire aan het maken. Maar helaas is de docu 80 minuten. Nu weet ik dat de "RedBook" van Philips en Sony max 74 minuten voorschrijft maar heeft iemand ervaring met een 80 minuten audio CD ? Juul
-
- 12 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Prachtige docu over het Natlab van Philips. [verborgen inhoud] En dit is ook leuk, Frits Spits en z'n cassette:
-
- 1 antwoord
- 1,5k weergaven
-