Spring naar bijdragen

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Started by radio tpot,

We staan op de camping vlakbij Zeewolde en dit is het lijstje wat ik kan ontvangen aan LPAM stations Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag Zeewolde 14.00 Aanvulling maandag 17.30 Aanvulling 21.00 648 Caroline S9+ 15 R 5 675 Unique Gold S7 R 5 747 Harlingen S8 R 4 801 jong Europa S6 R 5 819 Piraten hits? S9+15 R 5 geen id gehoord 828 Ellen AM S7 R 5 846 MCB (Muziek Centraal Beter) S9 R 5 891 Rivierenland S6 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Sitara AM S6 R 4 918 Citrus S9 R 5 1008 radio Transparant S9 +5 R 5 1034 Leeg 1098 Seabreeze S…

• 3 antwoorden
    • 487 weergaven
  2. Geachte lezer, Gistermiddag (11 aug.) waren we, bij de zus van mijn vrouw, in Leeuwarden. We zaten ten zuiden van het 'Van Harinxmakanaal' op het balkon en we zagen veel 'bootjes' voorbij varen. Voor mij op het tuintafeltje stond de xhdata radio bij de kbc mini loop.... En de zusjes konden het wel pratende houden.... Op sommige freq. had ik last van storing😡 (Caroline 648: prima) 675: Calypso, prima 747: Emmeloord, sterk! 801: Jong Europa, met storing 819: - storing 828: Ellen AM, met iets storing 846: MCB, prima 891: ?, héél zwak iets te horen 900: - veel storing 918: TP…

• Bedankt
      • Treurig
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 521 weergaven
  3. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezer, Vandaag waren op bezoek, i.v.m. een jarige, in Nieuwegein. Omdat er veel gasten waren, heb ik 'het luisteren' maar effe uitgesteld.🫣 Jullie kennen dat misschien wel..... Wanneer je naar de middengolf luistert, met 'jeugd' er bij.... Al helemaal wanneer je dan een (Kbc) mini loop antenne op een tuintafel zet! We waren in wijk: Jutphaas te Nieuwegein. Onderweg Radio Caroline en bij/in Nieuwegein Radio Paradijs er voor in de auto. Ontvangen met de xhdata mét er naast de Kbc loopantenne (Tecsun AN 200). Om +/- 18.00 uur, buiten op een tuintafeltje. Helaas wel storing daar, zal vast en zeker daar ergens ui…

• Vind ik leuk
      • Treurig
    • 3 antwoorden
    • 461 weergaven
  4. Geachte lezers, Deze keer niet op de fiets, maar in de auto er naar toe... Er liggen hier heel veel zonnepanelen op het dak, alleen iets storing 'onder in' de mg band (1602 - 1700 khz). Wij zijn hier op vakantie, qth; Veenendaal zuid / west. Meegenomen o.a. de xhdata en kbc mini loopantenne. Op late middag / vroege avond geluisterd naar mg stations, wát een genot! Hier de lijst, misschien dat ik hem nog bijstel of meer LP AM stations ontvang. Datum 5 augustus 2024, ontvangen nabij Veenendaal. (Caroline 648: prima) 675: vergeten🫢 747: Seagull / Radio Emmeloord, loop naar andere richting: Impact 801: Jong Europa …

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 12 antwoorden
    • 760 weergaven
  5. Terug gevonden "op zolder" dit artikel in de Leeuwarder Courant juli 2016 met als onderwerp het eerste LPAM station met diploma en de zegen van het AT. Radio Atlantis op 1395 khz , zenderopstelling Ternaard Fryslân. In de avond na 2300 was het clear channel en de ontvangstrapporten stroomden binnen uit Scotland en Finland. Dat alles met 100 wattjes. Atlantis ging ten onder aan Hoekse en Kabeljauwse twisten en na een wapenstilstand tussen de partijen kwam daar Radio 0511 voor terug enerzijds en anderzijds Radio Seabreeze. Op de foto was alles nog ei en koek, das zeker en vast. Paul de Haan

6. Started by radio tpot,

Feest zijn we aan het vieren 🤗 Want vandaag 8 jaar geleden zijn de uitzendingen van radio TPOT legaal de ether in gegaan op 747 KHz. We waren hiermee het 2e station wat te horen was met de nieuwe LPAM vergunning in Nederland. En natuurlijk zijn de uitzendingen direct begonnen in de mode C-QUAM oftewel stereo. Radio Atlantis, nu radio Seabreeze was een paar dagen eerder van start gegaan op 1395 Khz. Leuk om te zien hoe snel de tijd gaat. Alle platen die je hoort hebben een diepere betekenis voor mij. Ze zijn toen zorgvuldig uitgekozen om mijn gevoel muzikaal te uiten. De opname is gemaakt door Henk de Boer uit Dokkum. [ve…

• Bedankt
    • 3 antwoorden
    • 513 weergaven
  7. Started by scotty,

I was over on the Yorkshire coast today and could easily heard Mi Amigo 50 on 1395 kHz. Very strong signal. The other transmitter on 900 kHz was weak but audible. It seemed to be running ahead of the stream on 1395 by around a minute. Also heard stations on 675, Radio Emmeloord on 747 kHz, Radio Jong Europa on 801 kHz, another on 819 kHz, 1224 kHz, Radio Monique on 1332 and another on 1602 kHz. There were more but I had limited time.

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 10 antwoorden
    • 925 weergaven
  8. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezers, Gistermiddag (16 juni) waren we (m'n vrouw en ik) op bezoek bij zus van mijn vrouw. Zij logeert tijdelijk in een vakantiehuisje op Camping 'Schreiershoek', dichtbij Dokkum en aan het water (Ee). Locatie: [verborgen inhoud] Ik had meegenomen mijn XHDATA ontvanger en KBC mini loop antenne. Daar op het balkon, uit de wind, heb ik naar de middengolf (o.a. LP freq.) geluisterd, hier de logs: 648 Caroline, prima 675 Calypso, prima 747 Emmeloord, prima 801 - storing 819 Sanussi, prima 828 - storing 846 - veel storing 891 - heel veel storing 900 - iets storing 918 TPot, prima …

• Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 644 weergaven
  9. Started by radio tpot,

Veldtocht 2024 naar Leeuwarden Friesland Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag 13.00 uur: 648 Caroline S9+20 R 5 675 Calypso S9+10 R 5 747 Emmeloord S9+ 15 R 5 801 Young europa S5 R 4 819 Inpact AM S5 R 4 828 leeg 846 leeg 891 Rivierenland S4 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Wel Sitara FM S3 R 3 1008 radio Tansparant S9+10 R 5 1034 Engels zender S 3 R 3 1098 Seabreeze S9 R 5 1116 Backyard AM S8 R5 1134 Japi? S9+25 R 5 1179 radio Revox S8 R 5 1224 D'Lite en nog eentje met Nederlands talig 1287 0511 S9+35 R 5 1332 Moni…

10. De huidige vergunning voor het gebruik van de AM-frequentie 1566 kHz loopt tot 1 september 2025. Deze frequentie is toegewezen aan de huidige vergunninghouder VAHON in Den Haag. Dit is nog de enige AM-frequentie die momenteel als zogenaamde hoogvermogen AM-frequentie is toegewezen als onderdeel van de niet-landelijke commerciële radio-omroep. Het ministerie van EZK gaat de frequenties voor niet-landelijke commerciële radio-omroepen per 1 september 2025 opnieuw veilen. Uit de stukken die het ministerie in het kader van deze veiling ter consultatie heeft vrijgegeven blijkt dat de nieuwe verdeling voor niet-landelijke commerciële omroep alleen nog geldt voor FM en …

11. Started by Henk-Anna Loog,

Behalve dat Unique AM hier in Geldrop prima te ontvangen is op 675kHz AM met haar nonstop jaren 50-60 en 70 hits, station staat "vast" op mijn autoradio, hebben ze ook een leuke internet pagina waar je oude zeezenders opnames kan horen. Select "Thema kanaal" en ga naar "Offshore Radio tribute"... Veel luisterplezier Henk Kruize

• 0 antwoorden
    • 350 weergaven
  12. Started by Rink Hof,

Ik lees nieuwsberichten vaak wat later. Zo las ik vandaag een bericht uit april over de "bruine vloot", dat zijn historische zeilschepen. De NOS heeft een foto er bij geplakt van een aantal historische schepen in Harlingen. En wat zien wij radioliefhebbers op de achtergrond? (direct links van de lantaarnpaal) [verborgen inhoud] Rink

13. Started by Rob v d mast,

Hoor de afgelopen tijd niets meer van radio Paradijs, wie weet of Ruud gestopt is? gr Rob

14. Started by radio tpot,

[verborgen inhoud] Onze stream is dit weekend online zo als men het noemt. Oftewel, via deze link kun je online luisteren naar radio TPOT. Dan zijn we modern bezig en naar wat ik begrepen heb, bereik je zo ook de jongeren. Nu moet ik wel zeggen, daar geloof ik nu weer niet zo in Want dan zullen deze jongeren moeite moeten doen, en dat gaat niet gebeuren als het niet binnen 1 of 2 muis klikken is. Straks ook radio TPOT op TikTok? 😊 Theo

• 4 antwoorden
    • 628 weergaven
  15. Started by Henk-Anna Loog,

Al sinds enige dagen mis ik mijn favoriet LPAM station Unique AM op 675 kHz. Ze draaien (draaiden?) lekkere muziek uit de jaren 50-60 en 70 en ik luister er altijd met plezier naar als ik in de auto zit. Jazeker, mijn autoradio heeft nog AM. Nu is het al enige dagen stil op 675 en wie weet wat er aan de hand is??? Technisch probleem?? gestopt??? Groet Henk Kruize

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 880 weergaven
  16. De zender is eindelijk in de lucht, na wat opstart problemen met de nieuwe zender staat die nu eeindelijk aan. Tijdelijk waren we in de lucht met een oude Norton van Memories 1251, aleen die wilde niet echt max 30 watt pep. Wij hopen dat het alemaal zo blijft werken als nu, misschien nog een limiter vervangen maar dat is het dan ook wel. Golden Oldies Radio 1224

17. Started by Eric,

Radio Monique is in de lucht op 1332 kHz. Signaal is beter dan destijds op 918 kHz. Vermoed dat de lokatie gelijk is gebleven, Velsen Noord. 52.46749080630211, 4.635321825335185 [verborgen inhoud]

• Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  18. Started by Henk-Anna Loog,

Deze is leuk..... ‘Hoe bedoel je, de toren is weg?’ Dieven gaan er met 60 meter hoge zendmast van radiozender vandoor | Buitenland | ed.nl Leuk voor degene die nog een LPAM station wil opstarten. Fijne Zaterdag Henk Kruize

• Vind ik leuk
      • Haha
    • 9 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  19. Gast

• 0 antwoorden
    • 632 weergaven
  20. Started by Charlie B,

Ontvangstbericht voor wie het lezen wil. Sinds vandaag hoor ik Rivierenlandradio op 891 kHz (ook op 1395 Aalst zender van Columbia AM). Afgelopen jaar was het stil op deze frequentie 891, voorheen was hier Hotradio Hits te horen. Mijn QTH prov. Utr. Zuid, ontvanger CommRadio CR-1a met vertical. 1395 kHz S-8 en 891 kHz S-5.

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  21. Started by Rink Hof,

Een paar berichten heb ik gelezen over stations die gaan stoppen, omdat LPAM te duur wordt. Extra AM is al gestopt vanwege de kosten en een defect. Monique 918 schijnt ook te gaan stoppen, al weet ik dit niet zeker. Wie gaan er nog meer stoppen? Wordt de middengolf volgend jaar weer leeg?

22. Started by ZANUSSIE 819 KHZ,

ik wou nog even reageren op de ham vraag of de vergunning er is voor 819 khz ja, en is nog niet openbaar gemaakt door het rdi, die hebben ook feestdagen , gewoon rustig blijven T,POT z,n vraag even beantwoorden, hoe doet ie het toch , we hebben de zelfde mentor t pot ome henk uut dokkum 👍 gehad daar is het spoel antenne gebeuren mee begonnen met een sprietje van 70 cm, het aarde net werk van u is ook gigantisch maar dat wist ik al dat had ik al gehoord, hier is het zelfde in iets andere vorm en een paar meters meer ,want een spoelantenne wil nou eenmaal aarde zien als hij naar beneden kijkt, …

• Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 1,6k weergaven
  23. Started by Piet van der Vooren,

Vandaag (23 november 2023) is het precies 45 jaar geleden dat het Plan van Genève van kracht werd. Daarin werden de frequenties in de middengolf opnieuw verdeeld. De meeste frequenties die nu voor LPAM worden gebruikt werden toen aan Nederland toegewezen, zij het voor andere doeleinden. Piet.

24. "bron Facebook" Extra AM stopt definitief op de middengolf! De Amsterdamse 'Oldies' zender op 1332 kHz staakt op 31 december haar uitzendingen. Niet alleen het financiële aspect speelt een rol, wat overigens tot merkwaardige speculaties heeft geleid, maar ook persoonlijke afwegingen. De complete zend- antenne installatie zal binnenkort te koop worden aangeboden. Verhuur van de zender locatie aan uitsluitend vergunninghouders behoort ook tot de mogelijkheden.

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 23 antwoorden
    • 4,7k weergaven
  25. Started by radio tpot,

Het is bekent dat ik in de norm C-QUAM uitzend op de middengolf. Er zijn zo een 10 a 15 mensen die daadwerkelijk in deze norm luisteren, en waarvan ik het weet dat ze er zijn. En er druppelen steeds meer mensen bij.👍 Neem Albert uit Beilen en Henri uit Stadskanaal, zij hebben hun Marantz tuner voorzien van de ontbrekende onderdelen om C-QUAM ontvangst mogelijk te maken. Je beweegt dus toch iets bij luisteraars, niet dat we zo de wereld vrede dichterbij krijgen, was dat maar zo! Maar het zet aan om te knutselen met bestaande stereo onderdelen uit je stereo rack uit de kamer. De reacties zijn zonder meer lovend over het geluid.…

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 800 weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.