Spring naar bijdragen

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Gast Niko
    Started by Gast Niko,

Hallo . De technici van seabreeze zijn na een week luisteren, benieuwd naar uw oordeel . Hoe klinkt het ? Gaat om orban 9100 mono. Graag uw lokatie en ontvanger vermleden . Bvd !

• Vind ik leuk
    • 21 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  2. KilRock test sinds zaterdagavond op de nieuwe antenne. Ontvangstrapportjes worden gewaardeerd! Fijne Paasdagen. Marcel

3. Started by radio tpot,

Bij radio TPOT zijn we ons er erg van bewust dat je apparatuur stuk kan gaan. En dan is het stil op 918. We zijn nu 7 jaar bezig en hebben veel spullen in het magazijn liggen. We kunnen mbt de soundprocessing, alles vervangen. De eind versterker is nog een dingetje, maar dat is wel onder controle. Maar de Panasonic VP8254a stuur zender die we nu gebruiken? We hebben er veel van op een stapel liggen, maar allemaal met gebreken. De een wat kleiner, en de ander is voor onderdelen. Maar allemaal moeten ze tijd krijgen om werkend te maken. En tijd is een kostbaar iets, we zijn ook met de eind versterker bezig. Allemaal maar even, en…

• 0 antwoorden
    • 839 weergaven
  4. Started by Eric,

Heb het idee dat 1485 kHz uit Alphen aan de Rijn iets minder sterk is geworden (maar dat is slechts op gehoor). In de omgeving Amsterdam West, A10 west, ten zuiden van de IJtunnel is Amsterdam AM 1485 kHz goed te ontvangen met als ik het goed heb uitsluitend muziek van de Beatles. Prima modulatie, maar gering bereik ook al omdat naar het zuiden al snel Alphen (Jong Europa) overheerst. Dit was ' vroeger' de Vogeltjesdans zender (maar dat is al langere tijd weer voorbij :-) Buurman van Harm 1332 kHz dus wellicht kan Harm het bevestigen dat 1485 kHz uitsluitend het Beatles repertoire ten gehore brengt. Grts Eric

• Haha
      • Vind ik leuk
    • 9 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  5. Started by Charlie B,

Oproep aan MG stations welke uitzenden op AM 1134 kHz. Ik hoor non-stop NL-talige muziek op 3402 kHz en 5670 kHz. Geen stationsnaam waar te nemen. Harmonische frequentie? Noord Nederland, FRL of Drenthe? (via Kiwi SDR). Op m'n Sony ICF-SW77 met balkon spriet prov. Utr. signaal zwak, doch waarneembaar in luchtvaartband. Of is mijn radio van slag..

• Bedankt
    • 4 antwoorden
    • 1,1k weergaven
  6. Started by radio tpot,

Ik kreeg vandaag een ontvangst bericht, en wel vanuit de cockpit van een Embraer 190 vliegtuig. Deze vloog op 8 km hoogte en was 50 km voor Enschede komend van Napels. Theo

• Bedankt
    • 1 antwoord
    • 730 weergaven
  7. Started by Andree,

Collega van mij is geinteresseerd in am techniek en verzamelaar van oude radio's. Nu heeft hij het idee om een 1 watt zender op te zetten. Wat is een leuke zender mag zelfbouw zijn maar ook wel kant en klaar. Het liefst verkrijgbaar in Nederland of de eu

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 9 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  8. Started by Peter Gemmeke,

Jinx 1179 kHz heeft al enige tijd een veel sterker signaal. Met de autoradio nog te vangen in Goes ( dikke 100 km)! Paradijs daarentegen heeft een veel zwakker signaal, nog maar 40 km. Wie weet wat hier aan de hand is ? Ruud ?

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 50 antwoorden
    • 5,3k weergaven
  9. De kogel is door de kerk, Extra AM wil toch door in 2023 op de AM! We kregen veel reacties op ons besluit om eind dit jaar te stoppen op de middengolf omdat de exploitatiekosten van de hobbyzender te hoog werden. Daarnaast hebben we eerder dit jaar al afscheid moeten nemen van onze hoofdsponsor. Recentelijk heeft zich een nieuwe sponsor gemeld waardoor alles opeens weer open lag. Het sponsorbedrag is echter ontoereikend om alle kosten te kunnen dragen. Diverse scenario's hebben de revue gepasseerd zoals minder uitzenduren en/of het schrappen van de nieuwsuitzendingen. Dat is zeker niet optimaal en daarom hebben we toch maar besloten een nie…

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  10. We hebben op ons voornemen om eind dit jaar te stoppen op de middengolf veel reacties gekregen, zelfs meer dan we hadden verwacht. En eerlijk gezegd zien we er heel erg tegenop om over twee maanden de stekker eruit te moeten trekken. Ondertussen heeft zich een potentiële sponsor gemeld met de vraag of deze iets voor ons kan betekenen. Het bedrag zal niet toereikend genoeg zijn en denken we nu na over welke maatregelen er nodig zijn om toch verder te kunnen. We verwachten ergens in de komende week knopen te kunnen doorhakken.

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 12 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  11. Started by Wilco Verkerk,

Is er iemand hier die ervaring heeft met de SARK100 antenne analyzer Is het wat of is het rotzooi. Kost net 100 euro op AliExpress Ik ben opzoek naar een andere, mijn rigexpert is naar de vaantjes geeft alleen nog maar vreemde waardes. Ik hoor het graag.

• 3 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  12. Started by Harm,

Eind dit jaar stoppen we met onze uitzendingen via de middengolf. Niet alleen de hoge energieprijzen spelen ons parten, we moeten daarnaast ook afscheid nemen van onze laatste sponsor. Omdat iedereen de torenhoge inflatie in zijn portemonnee voelt vinden we het nu ongepast om alweer een 'Crowdfund' op te starten. Uiteindelijk is het door ons gehouden luisteronderzoek, dat inzicht moest geven in de hoeveelheid luisteraars via de AM, van doorslaggevende betekenis geweest om er dit jaar een punt achter te zetten. Ondanks de charme van het uitzenden via de middengolf moeten we realistisch zijn en erkennen dat de AM geen toekomst heeft. Aan de z…

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 19 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  13. Zoals ik als schreef Waarschijnlijk ergens in Januari 2022 de 1098khz aan vanaf Hoogvliet, op de oude antenne van Golden Oldies Radio het AT is as we speak bezig met de verplaatsing (op papier) van de oude antenne locatie welke nooit is gebruikt te Schiedam. De antenne wordt hiervoor omgebouwd, niet zo moeilijk 13 meter draad er vanaf. De zender die ervoor gebruikt zal worden, is de oude GOR zender. Het wordt geen popcorn radio of golden oldies radio. Dus ergens begin 2022 gaat de 1098 aan.

14. Started by radio tpot,

[verborgen inhoud] Nummer 30 staat een groot interview van mij in, over zendamateur zijn, LPAM en de passie voor techniek. Veel lees plezier. Theo

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 858 weergaven
  15. Started by radio tpot,

Ruud poste een paar week geleden, een link naar een stereo station in de VS. Daar kwam een scene in voor, waarbij getracht werd om de modulatie diepte te laten zien. Helaas werkte de meter niet goed meer mee. Ik dacht toen, ik kan ook wel een opname maken met deze meter. Dit is gemeten aan de zender van radio TPOT. Het geluid wat je hoort komt van de Carver ontvanger, en geeft een goed beeld weer van wat kan met de mode C-QUAM. Theo

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 5 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  16. Started by Eric,

Helaas, het lijkt gedaan. Vooral in de tijd dat Groeistad de 747 kHz in gebruik had was het een leuk station met goed signaal en mooi format. De 747 kHz is overgenomen door MCB, ook met een goed signaal. Helaas is het format stukken minder. Groeistad is na even de 1224 kHz te hebben gebruikt op 675 kHz uitgekomen. Helaas is het nooit meer de oude geweest. Het signaal was niet sterk, vaak interferentie (vanuit het noorden, Friesland) en ook het format wijzigde langzaam. De jingle gaf aan het geluid van de jaren 80, maar steeds meer muziek van latere datum. De laatste maanden vele onderbrekingen en nu is het signaal alweer een paar weken volledig weg. Wat is er gebeurd? Is …

• Verward
      • Bedankt
      • Haha
      • Vind ik leuk
    • 94 antwoorden
    • 17,1k weergaven
  17. Started by Vincent,

Ik ontvang nu op de 1332 hier in Rotterdam zuid Extra AM op de 1332. Check via de stream en hoor nu een station ID. S8 met een Perseus SDR en een Wellbrook ALA 1530. De antenne richting hier is oost-west dus pak hem 'op de zijkant'. 10 minuten opname: [verborgen inhoud]

18. Geachte lezers, Soms, ja te vaak, word ik een beetje 😡 i.v.m. die rot storing hier. Zwakke stations op de mg (en kg) kan ik hier wel vergeten..... Mede daarom besloot ik gistermiddag om een betere plek te zoeken.... Met mijn XHDATA en Kbc Mini loop in de ene fietstas en in de andere drinken, mobiel, bril en jasje. Ik fietste naar deze lokatie: [verborgen inhoud] Daar kon ik gelukkig ZONDER storing naar de mg luisteren, wát een GENOT!!! Hier de ontvangen stations aldaar: 648 Caroline 675 Calypso 747 Radio Emmeloord 801 Jong Europa, prima! 819 Keukenduin? 828 Heel zwak station uit UK 846 Alb…

• Verward
      • Treurig
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 15 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  19. Geachte lezers, We waren een paar dagen op vakantie: nabij Schalkwijk (bij Utrecht) O.a. meegenomen: XHDATA ontvanger en KBC Mini loop Onderstaande stations ontvangen bij ons vakantiestekje of bij De Lek. Tussen 530 - +/- 1400 khz had ik bij het vakantiehuisje wat storing (geratel). Mede daardoor kon ik sommige stations dáár niet zo goed ontvangen... Maar onderstaande stations wél bij rivier De Lek, daar géén storing (wat een genot!). 648 khz: Caroline, prima! 675 khz: Unique Gold 747 khz: MCB, prima 801 khz: Jong Europa, prima 819 khz: Impact AM, via Keukenduin 828 khz: RadioKidoki en RadioActief …

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  20. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezers, Hier weer een lijstje van LP AM stations die ik hier (Noord Nederland) kán ontvangen. Ja met een nadruk op kán, want ook ik heb veel storing hier op de mg (en kg). Als antenne gebruik ik o.a. 2x +/- 33 meter, bijna horizontaal gespannen (N - Z), KBC mini loop of een zelfbouw loopantenne. Helaas lukt het me niet om elke dag storingsvrij naar de mg te luisteren, 'de heren van AT' doen er helaas niets aan... Hier mijn lijstje, enkel LP AM stations uit Nederland: 1602 Flandria 1584 - (1566 -) 1485 Radio Zwarte Hond (Drachten) 1467 Eldorado; 's morgens vroeg wanneer hij nog Off Air is: Radio Paradijs en soms Vliegende Hol…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 5 antwoorden
    • 6,5k weergaven
  21. [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud]

• Haha
      • Vind ik leuk
    • 31 antwoorden
    • 8,5k weergaven
  22. Gast Dreamradio
    Started by Gast Dreamradio,

Goede dag allemaal, ik ben bezig met het aanvragen van een vergunning voor 1 Watt op 1485 kHz. Nu ligt alles nog bij CvdM maar wat ik begreep zal het begin van het jaar gereed zijn. Daarna de stap naar het Agentschap Telecom en daarna Sena en Buna/Stemra. Nu heb een vraag over Buma/Stemra. Ik heb via een collega gehoord dat er voor de 1 Watt frequentie geen Buma/Stemra betaald hoeft te worden. Dit is echter nergens terug te vinden. Is dit inderdaad zo of is het zo bedoeld dat men een vast bedrag moet betalen? wie weet hier iets meer over en kan mij er iets over vertellen?

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 38 antwoorden
    • 7,7k weergaven
  23. Weet iemand wat de stand van zaken is rond de terugkeer van Impact AM op de middengolffrequentie 1008 kHz? De eigen zender van Impact AM is nu al bijna twee maanden uit de lucht sinds de antenne werd beschadigd tijdens een storm. Piet.

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 7 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  24. Started by Marinebroadcasters,

Het was al weer in 2016 dat ik het eerste en openingsartikel schreef in deze inmiddels legendarische rubriek. Atlantis Fryslan was de eerste die met oldies op 1395 met LPAM licentie de ether bestormde, tussen 2000 en 2300 uit de lucht ivm de klucht uit Albanie. Om na 2300 het ontvangstbereik te meten van toen "onze 1395" maakte ik enkele uren met upbeatoldies , als voertaal Engels, andersgezegd roepen naar Scotland, Spanje en Noorwegen. Dat hebben we geweten, tientallen ontvangst berichten, immers na 2300 was het clear channel die 1395, nou ja bijna dan. Ik vermoed dat van alle LPAMers anno nu driekwart oldies uitzenden, de andere 25 % het oude NL talige piraten repert…

• Haha
      • Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 7 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  25. Started by scotty,

I heard the following LPAM stations today in Kilnsea, East Yorshire. I was listening on a Sangean ATS 828C with a medium wave loop frame aerial. 675 kHz Non stop Dutch traditional music, no ID heard. 675 kHz Beat FM, with commercials for Den Haag at 1200 UTC then ID. Mixing with other station, but good at times. 747 kHz MCB 747 with non stop music and ID. Mentioned Zuid Holland 747 kHz Non Stop Oldies with no ID and no news at 1200 UTC. Thought it was Radio 0511, but did not seem like their programme 801 kHz Radio Jong Europa, non stop music and hard to understand ID's. I thought I heard a Radio Europa 80 jingle! Good signal 1008 …

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 17 antwoorden
    • 3,3k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.