Spring naar bijdragen

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. [verborgen inhoud] Tot nu toe zijn er 2 vergunningen afgegeven.

2. Is er iemand die ervaring heeft met deze LPAM solid state transmitters. [verborgen inhoud] Wat mij opvalt het prijs verschil tussen de Mosquito AM One Watt Transmitter EU en de Swordfish One Watt 1485kHz Transmitter Netherlands. Beide zijn gelijk, enkel ontbreekt de dipswitch in de Swordfish, deze is voorzien van doorverbindingen om de 1485KHz vast te zetten, 12 Euro verschil voor een dipswitch! Een beetje veel lijkt mij. Groet Nico.

• Vind ik leuk
    • 18 antwoorden
    • 7,8k weergaven
  3. Started by Harm,

Enfin, denk je je zaakjes netjes op orde te hebben, gooit corrosie roet in het eten. De tophat die bestaat uit aluminium is vastgezet met RVS bouten en moeren en dat gaat na verloop van tijd oxideren. Gevolg, slechte elektrische verbinding waardoor de resonantie verloopt en dat vindt de zender op zijn/haar beurt weer niet fijn. Morgen gaat de mast naar beneden en wordt de tophat vervangen door een nieuwe met langere radialen. Omdat dit nogal een tijdrovende klus is verwachten we niet vóór donderdag terug in de ether te zijn. De stream is overigens gewoon bereikbaar.

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 10 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  4. Started by Vincent,

Gisteren is de zender in de Hoekse Waard aangegaan op de 1287 kHz. In Rotterdam zuid prima te ontvangen. Ik heb vanaf 20:00 uur tot dat zender uitgaat de 1287 opgenomen. Tijdens het nieuws van 20:00 hoor je dat ik nog even aan het 'spelen' ben met het filter omdat je de 1296 hoort (zijband dichtgezet). Na het nieuws staat het filter open op 12 kHz, iets breder dan waarmee Kilrock uitzend. Als tussen 05:00-06:00 de zender uitgaat hoor je een Spaanse zender die op dezelfde frequentie zit. Mocht Kilrock vandaag weer te horen zijn, dan zal ik nog wat opnemen. [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud]…

• Bedankt
      • Treurig
      • Vind ik leuk
    • 20 antwoorden
    • 4,2k weergaven
  5. Started by Eric,

Goed signaal Harm. Pikte het vanmiddag iets ten noorden van Alkmaar op. Zuid van Alkmaar tot ongeveer Leiden prima signaal. En prima format !! (althans het type muziek dat mij wel aanspreekt). 747 kHz MCB is wel sterker echter dat format spreekt mij minder aan. Bovendien klinkt MCB best wel geknepen. Jouw modulatie is beter, althans klinkt beter in de auto (komt in de buurt van Caroline op 648 kHz) Grt Eric

• Treurig
      • Haha
      • Vind ik leuk
    • 63 antwoorden
    • 12,7k weergaven
  6. Het was al een lange tijd een wens van mij om me zelf te kunnen beluisteren, real time in the air, als ik aan het presenteren ben. Met digitale soundprocessing wil dit niet, je hebt altijd te maken met een tijds vertraging. Na veel proberen en ook studeren, hoe werkt het nu en hoe stel je iets in? Dan moet je nog zien dat je spullen krijgt, voor AM en dan ook nog in stereo. Een Orban 9100A kunnen kopen, en bij aankomst bleek dat kaart nummer 10 er niet in zat. En deze heb je juist nodig om stereo te maken, dus deze bij de verkoper er maar bij gekocht. Toestel werkt, en werkt knap, echt goed hoe zo een ding gemaakt is. Het is luid en clea…

• 1 antwoord
    • 2k weergaven
  7. Started by Piet van der Vooren,

-

• 1 antwoord
    • 1,7k weergaven
  8. Gast
    Started by Gast,

[verborgen inhoud] Photo Paul de Haan.

• 19 antwoorden
    • 3,4k weergaven
  9. Started by radio tpot,

De een gaat naar de winkel de ander zijn auto wassen of je gaat uitslapen. Het is mooi weer, droog en ik heb er zin voor gemaakt. Een grond klusje waar denk ik geen enkel middengolf station onderuit komt 🤤 Radialen in de grond weg werken! Niet verticaal er in ( ) nee lang uit over de grond. Heb er nu zo een 800 meter a 50 meter per stuk weg gewerkt, ben nu door mijn draad heen. Theo

• 4 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  10. Started by Vincent,

Ik heb 10 jaar geleden een aantal LW/MW zenders opgenomen. Veel van deze zenders zijn inmiddels uitgezet. Voor wie het leuk vind, dit was er toen te horen op lange- en middengolf. 153 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 162 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 183 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 198 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 234 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 252 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] 549 kHz [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] [verborgen inhoud] …

• 3 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  11. Gast
    Started by Gast,

Sinds kort op de legendarische frequentie 1440 khz = golflengte 208 mtrs Radio 208 The Rock Of Copenhagen . Alhier vanochtend kunnen ontvangen met behulp loopantenne. Laat u niet misleiden door S9 op de meter vd ontvanger, das de storing in de omgeving welke ik er niet uit kon draaien. Radio 208 was echter hoorbaar. Format Rock-Oldies- ClassicRock 64-84. Ook via de Wifi ontvanger te beluisteren. Voor mij persoonlijk een aanwinst, echter niet iedereen zal het format waarderen. [verborgen inhoud]

• 6 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  12. Started by Johan van Veen,

Allemaal de beste wensen voor 2020.

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  13. Started by radio tpot,

Radio TPOT 1287 KHz in stereo AM De jaarlijkse top 50 staat weer voor de deur. Deze wordt mede door jou samengesteld, met jou favoriete top 10 muziek. De top 50 wordt uitgezonden op zondag 22 december van 12.00 tot 18.00 uur. Fred, Patrick en Gaby zullen deze weer live gaan presenteren van af de keukentafel in Gasselternijveen. We hebben hier je hulp bij nodig! Wil je een eigen top 10 lijstje maken? En deze sturen naar: avondshow@kpnmail.nl of radiotpot@ziggo.nl of terrein@detrans.nl Als je een verhaal of herinneringen hebt bij een plaat, en wil je deze met ons delen? Mooi, we …

14. Gast
    Started by Gast,

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen. Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004 een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen. Hier het fragment [verborgen inhoud]

• 21 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  15. Started by ruudam,

Ik krijg berichten dat de Algerijnen 891 weer in de lucht hebben gebracht. Ik heb die frequentie ook, zal m monitoren, maar het lijkt erop dat er weer een LPAM kanaal waardeloos is geworden (tenzij je alleen overdag wil zenden) Hot Radio en Polderpop gebruiken ook 891, ben benieuwd naar hun ervaringen.

• 3 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  16. Hallo lezers, Hier een lijstje van LP mg stations die ik hier vanmorgen ontvangen heb. Tijd: tussen +/- 08.00 en 10.00 uur. Als antenne gebruik ik een (home made) mini loop, draaibaar (met de hand😀) op +/- 3 meter hoogte Bij rapporten hieronder stond de loop gericht naar betreffende station. Ontvanger de bekende KPO WR 2100. 675 khz: Calipso, later Radio Nostalgie 747 khz: Radio Seagull? (géén R 0511 audio) 828 khz: Radio Bontekoe, met UK zender(s) er doorheen 891 khz: Hot Radio iets fading 1008 khz: United AM 'om en om' met Impact AM, soms één er onder (Fred AM?), later Transparant 1035 khz: heel zwak audio, k…

17. Started by radio tpot,

Hoi, Het was een warme dag vandaag, en er was een bloemetjes markt in Rolde. Verschillenden kraampjes met leuke spulletjes en tuin platen en wat meer op zo een voorjaars markt is te vinden. Ook wij stonden er met een eigen kraam! Om ons zelf te promoten en om bekendheid te geven aan de middengolf. Het liep leuk aan, veel mensen die niet eens wisten dat er middengolf was en dat er nog stations op zaten. We hadden bedacht om een in loop praat tafel voor de kraam te maken. Dit was een succes, er waren mensen bij de spontaan de microfoon pakten om wat te zeggen. Meestal om de groeten doen Theo

18. Started by Andree,

[verborgen inhoud] leuk ideetje,

19. Gast
    Started by Gast,

LPAM en in het bijzonder oldiesstations doen het zeer goed in Friesland. Een nieuwe aanwinst met een nostalgisch format mid 50s, early 60s en nostaligische NL producties < wie draait nog Rocco Granata> is vandaag van start gegaan Radio Eldorado 1467. Prima ontvangst hier aan de boorden van het Schildmeer in Grunn op een transistor zonder externe antenne en luisterrijk op de autoradio zelfs in het centrum vd stad Grunn. Oogst tot nu toe in en vanuit Fryslan: Radio 0511op 1602-747-1485 khz. Radio Eldorado 1467. Amplivier op 1224. Radio 220 op 1485. Radio Rukwind op 1395.

• 0 antwoorden
    • 3,5k weergaven
  20. Started by Eric,

Jammer, maar met regelmaat zijn er blijkbaar problemen met Groeistad op 1224 kHz. Ik heb bij werkzaamheden regelmatig Groeistad aanstaan. Soms is het geluid vervormd en de zender zwak(ker). Ik vermoed dat dit dan een andere zender is dan meestal in gebruik. Maar steeds vaker is er wel signaal, maar geen modulatie. Impact AM op 1008 kHz is wat dat betreft sterker (zelfde lokatie) en heeft vrijwel nooit storing althans op de momenten dat ik min of meer voorbij draai (want het format (helaas helaas) spreekt mij totaal niet aan, Grts Eric

• 7 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  21. Gast
    Started by Gast,

Radio 0511 Fryslans only original oldiesstation sinds 2004 op middengolf heeft na een aanloopperiode na de nieuwe frequentie indeling LPAM de zaak weer in stabiel vaarwater. Nadat in Ternaard de 1332 naar 1602 omgebouwd moest worden was er enige tijd sprake van problemen om het internet signaal stabiel te houden voor doorgave op 1602 khz. Dan was daar de ombouw op de landlocatie van voorheen 1602 nabij Harlingen naar 747 khz. Gelukkig kon 0511 uit blijven zenden vanaf de Jenni Baynton dankzij de medewerking van Sietse Brouwer. In de afgelopen 14 dagen hebben de zender-antennetechnici en presentatoren < t zijn duizendpoten> Dick Denkers en Mark de Haan op de …

• 51 antwoorden
    • 9,7k weergaven
  22. Started by nchuijg,

Een leuk filmpje voor 1008 KHz gebruiker hier! Groet Nico.

• 0 antwoorden
    • 1k weergaven
  23. Started by radio tpot,

Op de site van Extra AM lees je dat vandaag de laatste afregel stapjes genomen gaan worden. Dan kan de zender aan gaan van af de nieuwe locatie. Ik vind het geweldig knap van Harm, dat hij dit toch maar doet. Niet zeuren over kan niet of wil niet, nee half Amsterdam af lopen voor een plek. Het rem eiland verhaal zag er goed uit, maar ging niet door. En er zijn meer geschikte plekken voorbij gekomen, en allemaal vielen ze af. [verborgen inhoud] Ziet dit er niet goed uit? Theo

• 5 antwoorden
    • 2,2k weergaven
  24. Started by Harm,

Ik heb het bewust even stil gehouden na het debacle van vorig jaar met het REM eiland, maar er is nu definitief een nieuwe uitzendlocatie gevonden. Alles is dus in kannen en kruiken! Om precies te zijn staat er sinds deze week een zendmast in het voormalige Lutkemeer, net ten westen van Amsterdam. Deze locatie is in twee opzichten bijzonder gunstig: A: Het grondwaterpeil staat er erg hoog en, B: Onder deze vroegere zeebodem ligt een dikke laag vette klei dat goede geleidende eigenschappen heeft (zout en aluminium). Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt door met aardelektroden van 3 meter het radialennetwerk met deze kleilaag te verbinde…

• 3 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  25. Started by Eric,

AL lange tijd is het wel een beetje hobby de ontwikkelingen op de AM te volgen. Met name als ik 's morgens vroeg in de auto zit probeer ik Amerikanen of Canadezen te ontvangen. Soms lukt dat, maar vaak is de fluittoon (10 kHz vs. 9 kHz raster overheersend). En soms een Engels station (BBC x) met een Amerikaans Gospel programma. En dan bij de ID, helaas.... Blijf het ook opmerkelijk vinden hoe sterk de ' drive' is vanuit de providers en politiek om de sites van de hoogvermogen middengoldzenders uitgeschakeld en ook ontmanteld te krijgen. Tot rechtszaken aan toe. Al verbaast het me dat de mast langs de Trinteldijk er nog steeds staat. Er staat niets meer naast,…

• 9 antwoorden
    • 5,2k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.