Spring naar bijdragen

Glasvezel waar of niet waar, doen of niet?


Alex

Aanbevolen berichten

Wie heeft er ervaring met Glasvezelaansluitingen van o.a. KPN?

Mijn vraag betreft eigenlijk alleen de kwaliteit van de aangeboden TV-signalen. Zo her en der word ik niet vrolijk van alle negatieve berichten over vooral de KNP aanbieders. Berichten over upscaling, lage Bitrate, lage upload snelheid bij gebruik van zelfs al 2 of 3 tv’s en 3 pc’s etc. Ik krijg zo mijn twijfels bij de kreet: -Eindelijk glasvezel- en - Glashelder-.

Zeker als ik het vergelijk met bijv. Ziggo en het signaal van de satelliet.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Wink wink.

OkxRqU.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie heeft er ervaring met Glasvezelaansluitingen van o.a. KPN?

Mijn vraag betreft eigenlijk alleen de kwaliteit van de aangeboden TV-signalen. Zo her en der word ik niet vrolijk van alle negatieve berichten over vooral de KNP aanbieders. Berichten over upscaling, lage Bitrate, lage upload snelheid bij gebruik van zelfs al 2 of 3 tv’s en 3 pc’s etc. Ik krijg zo mijn twijfels bij de kreet: -Eindelijk glasvezel- en - Glashelder-.

Zeker als ik het vergelijk met bijv. Ziggo en het signaal van de satelliet.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Wink wink.

OkxRqU.jpg

IK heb mu bijna een jaar glasvezel van Lijbrandt, die tv van Glashart media aanbiedt. Ik ben heel tevreden ermee. Je bent niet afhankelijk van de boxen die KPN verplicht je laat afnemen, Er is ook gewoon analoge tv bij zodat je op alle tv;s signaal kan krijgen en ook nog DVB C als je tv daarvoor geschikt is. De tv radio pakketten zijn prima

Hans Marijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat een jaar in een park in Lelystad waar KPN de enige leverancier was voor RTV, telefoon en internet: begonnen als een soort Glasvezel test-gebied.

Was er niet enthousiast over. Met name tv viel tegen. De beeldkwaliteit was goed (zeker nu ik in Almere weer gewoon UPC-signaal heb, weet ik het verschil) maar ik had zeer veelvuldig last van storingen. Het beeld bevroor dan een seconde of 3, 4 en dan haalde hij de gemiste tijd in 1 sprong in. Vaak gebeurde het ook dat het na de freeze een tijdje op zwart ging, een seconde of 12 (!) en dan was-ie ineens terug en weer bij, zodat je een stukje miste.

Een kennis van me, die slechts enkele maanden geleden in een andere wijk in Lelystad ook KPN glasvezel kreeg, heeft nog nergens last van gehad.

Kortom: je moet het blijkbaar weer treffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij het meest verbaasd is dat de KPN (en op de DP's) niet het volledige signaal doorgeeft, maar dit naar 720 zet en daarna weer via upscaling naar 1080 brengt. Waarom in hemelsnaam? Als dit ook hier zo is dan voel ik er toch veel voor om nog maar bij Ziggo voor de tv te blijven. Verder ben ik vanmiddag gaan kijken in de Regefibershop. Daar liet men op mijn verzoek zien wat de up en down van Internet was daar in de winkel zelf en dat viel me echt tegen. Downloadsnelheid was okay, maar de upload haalde, met maar 2 tv's en 3 pc's aan, nog geen 13 mb......van de 50mb die het zou moeten zijn. Dat viel me erg tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alex,

De truc zit'm in "the last mile", maw hoe jou aansluiting is. De normale KPN aansluiting is twisted pair, in principe bedoelt voor voice, zeg maar 64kb. Met ADSL zet je nog een signaal erbij waarschijnlijk ergens tussen de 2-8Mb/s. Wil je meer dan moeten er trucen worden uitgehaald zoals upscaling.

Ga je richting Ziggo dan is je aansluiting een coax kabel. Wij gaan tot STM-4 met coax, wat overeenkomt met 644 Mb.

Glasvezel is in principe onbeperkt op het ogenblik, in 2001 was ik met een project bezig en die ging tot 1.6Tb.

De kneep zit hem in "the last mile", dat is van de laatste verdeler tot jou huis. Deze is het duurste.

Vandaar dat ze ook proberen te het zolang mogelijk uit te stellen om deze te vervangen. De upscaling is niet alleen bij de KPN maar zal ook bij de coax aansluiting plaats vinden.

Maar op een gegeven moment kan de operator niet anders meer dan "fiber to the home" aan te leggen. Voor KPN is dat moment aan gebroken en krijgt zo weer een voorsprong om de kabelaars.

De vraag is alleen, wanneer is de bandbreedte behoefte verzadigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat weet niemand... Wie weet willen we over 10 jaar allemaal 4Gb..

Ik heb nog geen glas in huis, maar dat is wel besteld. Ik heb bewust niet gekozen voor KPN, omdat die geen analoog signaal meeleveren. Wel kun je dan op hetzelfde abbo een aantal digitenne kaarten krijgen. Maar dat betekent bij elke TV zo'n digitenne kastje neerzetten en géén analoge radio meer.

Dat wilde ik perse niet.. Dus koos ik voor Lijbrandt. Digitale TV en Radio, maar ook analoog signaal in huis. En als liefhebber van analoge geluidsbronnen is dat mooi meegenomen! Mijn tuner ( Akai AT2600) kan ik dus blijven gebruiken.

Over een aantal maanden weet ik of en hoe het werkt.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Tja, dat weet niemand... Wie weet willen we over 10 jaar allemaal 4Gb..

Ik heb nog geen glas in huis, maar dat is wel besteld. Ik heb bewust niet gekozen voor KPN, omdat die geen analoog signaal meeleveren. Wel kun je dan op hetzelfde abbo een aantal digitenne kaarten krijgen. Maar dat betekent bij elke TV zo'n digitenne kastje neerzetten en géén analoge radio meer.

Dat wilde ik perse niet.. Dus koos ik voor Lijbrandt. Digitale TV en Radio, maar ook analoog signaal in huis. En als liefhebber van analoge geluidsbronnen is dat mooi meegenomen! Mijn tuner ( Akai AT2600) kan ik dus blijven gebruiken.

Over een aantal maanden weet ik of en hoe het werkt.. ;)

Wij hebben hier Ziggo en dat gaat op zich wel goed. Digitenne verkopen we, in de winkel waar ik werk, alleen in die gebieden waar geen Ziggo is ivm de mindere kwaliteit bij grotere TV toestellen.

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel een aansluiting voor glasvezel, maar omdat ik alleen internet nodig heb, wilde men mij niet tegen een lagere prijs aansluiten (heb dus geen aktieve aansluiting). Telefoon heb ik ook al (gratis bellen) en ook TV had ik al. Dus bij het oude gelaten.

TV heb ik per satelliet. Beter kan niet (superglashelder), 1000 kanalen, kost niks (alleen eenmalige aanschaf, ong. 365 euro voor schotel, 3 LNB's, ontvanger en kabels). Ook honderden sublieme radiokanalen, incl. Caroline e.d. Alleen voor Ned. I, II en III heb ik een Canal Digital kaartje (eenmalige aanschaf, verder gratis), heb geen RTL, SBS6 e.d. (geen interesse in dat soort programma's), kaartje hapert soms even.

Kortom: voor bijna niks op de eerste rang.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6574
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    gavin
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.