Spring naar bijdragen

Han Peekel op Veronica


Martin1968

Aanbevolen berichten

In BN/DeStem - en waarschijnlijk ook in andere GPD-kranten - vandaag een artikel over het vijftigjarig omroepjubileum van de 65-jarige Han Peekel. Hierin wordt gesteld dat Peekel zijn loopbaan als knul van vijftien begon bij Radio Veronica. Dat zou dus in 1962 moeten zijn geweest.

,,Veronica had net besloten 24 uur per dag te gaan uitzenden, maar kreeg het schema niet rond. Peekel ontving het voor die tijd riante salaris van 95 gulden en was plots radio-dj op zaterdagavond.''

Heeft iemand hier opnames van?

Martin

Nb. Helaas staat het artikel op dit moment nog niet online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier het hele artikel (toch handig als je toegang tot alle kranten hebt)

Dagblad van het Noorden

12 oktober 2012 vrijdag

Editie Zuidoost-Drenthe

Zuinig op erfgoed

BYLINE: Door Monique Brandt

SECTION: In het Midden; Blz. 12

LENGTH: 1334 woorden

'OMROEPARCHEOLOOG' HAN PEEKEL

Hij viert deze maand zijn vijftigjarig omroepjubileum en is ook nog eens net 65 geworden. Dat betekent overigens allerminst dat 'omroeparcheoloog' Han Peekel het rustiger aan gaat doen. De producent, ooit bekend geworden als presentator van strip-en tekenfilmprogramma Wordt Vervolgd, initiatiefnemer van Beeld en Geluid in Hilversum en oprichter van themakanaal Best 24, blijft via zijn TV-Monumenten de omroepgesschiedenis in kaart brengen. "De omroep is cultureel erfgoed. Van ons allemaal. Daar moeten we zuinig op zijn."

Er staan meer dan vierduizend tv-programma's op zijn naam. En nog dagelijks wordt Han Peekel aangesproken op het strip-en tekenfilmprogramma Wordt vervolgd, waarmee hij van 1983 tot 1997 miljoenen kijkers trok. Pósitieve reacties, behalve dan die ene vrouwelijke taxichauffeur die bij zijn aanblik op slag verzuchtte: 'Wat heb ík een hekel aan u gehad!'

Op de Mulo, zo bleek, werd ze voortdurend geplaagd met haar naam Miep door klasgenoten die het stripfiguurtje Roadrunner - 'miep-miep!' - tot vervelens toe imiteerden in haar buurt.

Maar weinigen weten echter dat Peekel er vóór Wordt vervolgd al een loopbaan op had zitten. Hij was werkelijk piepjong toen hij zijn eerste radioprogramma over Nederlandse kleinkunst kreeg bij Radio Veronica. En dát was niet eens zijn bedoeling. Als vijftienjarige, toen al behept met het kenmerkende, bloemrijke vocabulaire, was hij achterop het brommertje van een vriend vanuit Rotterdam naar Hilversum getogen, om er hartstochtelijk te pleiten voor meer Nederlands lied op de radio, aangestoken door de verontwaardiging hierover bij de artiesten die hij voor de schoolkrant interviewde.

Jules de Corte, Gerard Cox - bij wie hij als puber zijn eerste glas wijn kreeg voorgeschoteld -, chansonnier Hans van Deventer, allemaal meenden ze dat het Nederlandse lied maar een karig bestaan leidde op de radio.

Tijdens zijn ondernemende kruistocht kwam de puber terecht bij de Veronica-villa en 'Ome' Bull Verweij, mede-oprichter van de toenmalige radiopiraat. Het moment bleek uitgelezen: Verweij had net besloten 24 uur per dag te gaan uitzenden maar kreeg zijn schema niet rond. Peekel, wiens zakgeld juist door zijn vader met maar liefst twee kwartjes was verhoogd, kreeg het voor die tijd riante salaris van vijfennegentig gulden toegezegd en was vanaf toen radio-dj op de zaterdagavond.

En zo kwam de droom om 'iets bij de radio te gaan doen', gekoesterd sinds zijn achtste, pijlsnel uit. De belangstelling voor het medium was opgewekt door pa Christiaan Peekel, uitvinder en eigenaar van een elektronicafabriek. Vanaf het moment dat hij zoonlief zijn eerste Philips Pionier bouwdoosjes 1 en 2 schonk waarmee je zelf een miniatuurradiootje kon bouwen, was Han verkocht. "In mijn bedje lag ik te luisteren naar hoorspelen. Paul Vlaanderen, Sprong naar het Heelal.Ik was acht en ik dacht: 'Radio, als ik dáár bij kon horen...'

Zijn passie voor radio werd werk. Of beter gezegd: een levenslange hobby waarmee hij ook nog eens in zijn levensonderhoud voorzag. Hij rolde er in via Veronica, en als freelancer belandde hij vervolgens bij de KRO en de NCRV. Maar ook AVRO en VARA werden bediend, hoogst ongebruikelijk in een Best 24 Best 24 heeft zijn programmering dit najaar horizontaal aangescherpt met onder andere dagelijks aandacht voor quizzen en succesprogramma's van vroeger. Zo is Zeg 'ns Aaa dagelijks om 19.30 uur terug op de buis, gevolgd door Taxi met Maarten Spanjer. Elke dag om 18.00 uur is in het programma Retro Quizzen bovendien een quiz van vroeger te zien. Zo komen onder anderen de retroquizzen Boggle, Lingo, Zo vader zo zoon en Vijf tegen Vijf met Willem Ruis aan bod. Het blok kennisquizzen om 22.00 uur, met programma's als Herexamen, Tien voor Taal en Twee voor Twaalf blijft bestaan. Meteen na afloop treedt Rik Felderhof aan met Villa Felderhof.

Soapliefhebbers komen ook aan bod: Onderweg naar Morgen is eveneens in de recycling met dagelijks een dubbele aflevering vanaf 18.30 uur.

tijd van ernstige verzuiling. Peekel maakte destijds zes tot tien programma's in de week - hij kan hij ze nog allemaal noemen, 'gezegend' als hij is met een scherp geheugen voor, kleurrijk opgediste, details.

"Ik pakte alles aan. Als ik voor twee minuten radio naar Groningen moest, deed ik dat. Ik ontwikkelde een eigen stijl. Sfeerreportages waarin best eens een stilte mocht vallen. Ik zeg altijd: de beste vraag is er één vanuit oprechte belangstelling voor de geïnterviewde. De vragen hield ik zo kort mogelijk. Als de ander wil praten, komt dat verhaal wel."

Dat stramien houdt hij in grote lijnen nog aan, bij het maken van zijn inmiddels befaamde TV-Monumenten,tezienop 'zijn' Best 24 en regelmatig ook op Nederland 1. Hij vindt de serie - zo maakte hij onder anderen tv-portretten van Hetty Blok, Piet Römer, Willem Duys, Sonja Barend en Jos Brink - het ultieme cadeautje in deze levensfase. Ze sluiten perfect aan bij zijn hartstocht voor de geschiedschrijving van de omroephistorie, die hij al als radiomaker koesterde. Of eigenlijk ver daarvóór al, dat wonderlijke moment toen hij de stemmen van zijn grootvader en overgrootvader hoorde opklinken op een plaatje, dat in het studiootje van Klankstudio Peekel was opgenomen, dezelfde studio waar ook artiesten als Lou Bandy en Louis Davids opnamen maakten. In die periode moet het fundament zijn gelegd. "Geluid liet me opeens door de tijd reizen. Dat was een hoogst wonderlijke gewaarwording en dat wonder is het voor mij altijd gebleven."

Razend nieuwsgierig was hij destijds dan ook naar het zogeheten Archief van Pot, een geheimzinnige ruimte waar ene heer Pot in zijn eeuwige stofjas gemaakte filmopnamen verzamelde. "De oervorm van het latere omroeparchief Beeld en Geluid." En ook nog eens streng verboden terrein voor de radiomakers. De eerste dag dat hij bij de KRO-televisie terecht kwam als protégé van Ad Langebent, op 2 januari 1975, ging hij er meteen langs.

"Toen ontdekte ik, door het bekijken van een oud fragment van een zingende Gerard Cox die ik als jongen zo bewonderde, dat ook beeld je met een klap terug in de tijd kan zetten. En dat besef heeft me nooit losgelaten."

Peekel is sinds 1980 onafhankelijk tv-producent. Het was een gouden tijd, blikt hij terug, een periode waarin ook Joop van den Ende, John de Mol, René Stokvis en Harry de Winter voor zichzelf begonnen. De tijd dat de prijs voor een nieuw tv-format op een bierviltje werd berekend.

Zo ongeveer ontstond trouwens ook Wordt Vervolgd, tijdens een van de vele copieuze etentjes met zijn leermeester Warry van Kampen, destijds hoofd Televisie bij de KRO. Uiteindelijk, bij de AVRO, werd het meteen een eclatant succes, met zakken vol post na de wekelijkse quiz. 'De Lou de Jong van het stripverhaal', werd Peekel in die tijd betiteld. De Wordt Vervolgd Club, door hun massaliteit inmiddels legendarische theatertours waarbij kinderen onder anderen de kans hadden met een imitatie van hun favoriete cartoonfiguurtje op de buis te belanden, trokken eveneens volle zalen.

Hij heeft een paar jaar geleden nog eens gepoogd een themakanaal rond het programma op te zetten, maar de crisis liet die plannen stuklopen. In plaats daarvoor kwamen omroeparchief Beeld en Geluid, in feite ontstaan na zijn initiatief uit 1987 om oude, met vernietiging bedreigde ampexbanden met omroepprogramma's te redden.

Ook het plan voor een themakanaal, op te zetten op basis van de omroeparchieven, ontsproot aan zijn brein. Het eerste plan liep uiteindelijk spaak maar jaren later kwam de publieke omroep opnieuw bij Peekel uit. "Opeens herinnerde iemand zich dat ik ooit die plannen had gemaakt. Zo kwam Best 24 eind 2006 tot stand. Het is een feelgood-herinneringskanaal waarop positieve programma's zijn te zien."

Pensioen is voor Peekel een ander woord voor: doorwerken. Zijn TV-Monumenten wachten, met 45 stuks afgerond en nog vijf in productie. Voor zijn stichting MediaGeheugen legt hij eveneens gesprekken vast met (oud)omroepmensen. "Het werk aan die enorme tijdmachine, dat houdt nooit op."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In grote lijnen klopt het.

Het was een kleinkunstprogramma: "Wie in het Nederlands wil zingen" dat indertijd werd gepresenteerd door Han Peekel. Hierin werd aandacht besteed aan het Nederlandstalige luisterlied.

Wat niet klopt is dat we toen nog bij lange na niet 24 uur gingen uitzenden. Maar ja, "naarmate de jren verstrijken vervagen de herinneringen".....

Ik zal effe opzoeken wanner Han presenteerde. ( zie inmiddels hieronder)

Overigens een erg aardig mens en mooie stem.

Ik heb jarenlang met Han het programma "van de binnenpagina" gemaakt op zaterdag bij de TROS eind jaren 70 begin jaren 80. Dat was live vanuit een restaurant "In den vollen pot" in Amersfoort. Het was een programma dat aandacht schonk aan die kleine berichtjes die op de binnenpagina van een krant stonden. En zo hebben we Martin Gauss en de toenmalige "bedenker" van de zwarte markt in Beverwijk ontdekt.

Juul

w3qoSemL.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een blik in het programma archief bracht uitkomst.

De eerste aflevering door Han Peekel was op zaterdag 14 september 1963.

Zie het programma schema hieronder. Hoe lang het door liep heb ik niet precies nagekeken, maar in december zie ik het nog in de programmering staan. In januari 1964 niet meer.

Een opname van het programma hebben wij niet. ( helaas).

Juul

edit: Juul aanpassing looptijd programma.

scan: © Stichting Norderney

XRtSuOUQ92vT.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zou zo'n dag zoals in dat overzicht wel eens achter elkaar willen horen in z'n geheel. Om een beetje de context te horen (die er niet was LOL). Wat een lijpe programmering was het indertijd nog... Yoka Baretti met de Dutch Swing College Band kan ik me overigens nog levendig herinneren.

ff Off-topic:

En die reclamejingle ('t is weer tijd voor Northstate) werd later gebruikt voor Roxy. Althans dat heb ik zeggen en schrijven 2 of 3 keer gehoord zo rond 1964-65. Kan ook een parodie geweest zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als toevoeging aan het Han Peekel verhaal m.b.t. Radio Veronica nog even het volgende.

Ik was in een verhuisdoos aan het zoeken en kwam een CD tegen uit 1997 die verscheen bij de 50ste verjaardag van Han.

De CD bevat een 15-tal liedjes door Han geschreven en "uitgevoerd'.

In 1997 kreeg ik zo'n CD van Han. Er zijn er maar enkele 10-tallen gemaakt.

En nu komt het, de begeleidende tekst op de inlay is geschreven door Willem van Kooten. (De CD verscheen bij zijn platenmij).

En ook Willem maakt net als Han een historische fout. Want beiden gingen terug in de tijd en zeggen-schrijven dat Han z'n programma bij Veronica in 1964 was. ( zie tekst Willem van Kooten ). Hier boven kunnen zien dat dat een vergissing moet zijn. Dat was nl 1963.

Enfin, "naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen", zullen we maar zeggen.

En zelf ga ik daar ook wel eens onder gebukt.

Hier onder de info van de CD "Hartverwarmend" door Han Peekel uit 1997.

m9ASqr2.jpg

Ed0G1Yb2gLu.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6563
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Bvm
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.