Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Deze avond werd ik onverbiddelijk geconfronteerd met mijn ouderdom.

Of anders gezegd, met het verstrijken der jaren raak je meer en meer visueel gehandicapt.

Immers, sinds 2 jaar gebruik ik te pas en te onpas een leesbril.

Ik heb vroeger wel honderden soorten pluggen aan kabels gesoldeerd.

Eerst de huls opschuiven, kabel aansnijden en solderen maar...

Vandaag moest ik ff een kabel solderen voor tussen een geleende synthesizer en de computer.

Niet zo héél erg moeilijk zou je zeggen.

Toen ik klaar was had ik totaal geen signaal.

Eerst controleren of ik hem wel in het juiste gaatje had gestopt, niets dus...

Toen de hardware op de computer gechecked, ook niets...

Dan maar de kabel doormeten, oeps, kortsluiting!

Blijkt dat ik van de koperen afscherming slechts één draadje over het hoofd heb gezien.

Maar daar had ik wel een loep voor nodig...

Geplaatst

Dat visueel gehandicapte heb ik ook sinds twee jaar, Harm.

Maar aangezien ik ook meet en regeltechniek onder mijn hoede heb, werk ik altijd wat anders.

Na het aansluiten van een kabel op een connector meet ik altijd alle aders door van uiteinde naar uiteinde en onderling.

Meten is weten, zeg ik altijd maar ;) (gissen is missen en gokken is dokken)

Verder merk ik de ouderdom ook bij het controleren van een foto op het scherm van mijn fototoestel.

Ik heb tegenwoordig een leesgedeelte in mijn bril maar toch blijft het behelpen.

Rien

Geplaatst

En ik heb dat ook. En als zelfbouwende zendamateur is dat heeeeeelemaal vervelend.

Sterkte maar Harm.

Juul

En prutsen aan omroepzenders met duizenden Volts wordt dan zelfs gevaarlijk......

Geplaatst

Dat is inderdaad zo maar.........toen Ad B. en ik nog bij Philips in Huizen nh werkten net na onze schooltijd ( herfst 1965) werkten we aan de 300 kW KG zenders en daar ging de hoogspanning eraf als je de deur van de zender opende.

Maar ja, technici vonden dat wel lastig tijdens het testen en in 1966 heb ik nog meegemaakt dat een "overbrugging" fataal afliep.

Juul

Geplaatst

Ooit geprobeerd met een varifocus bril een lamp op het plafond aan te sluiten?

Nou, lampen aansluiten is niet mijn dagelijks werk, maar wel het prutsen aan allerlei farmaceutische machines.

Dan lig je in een ongemakkelijke houding onder een machine om een of ander bedradingsprobleem op te lossen en dan is het toch donders lastig wanneer je nauwelijks plaats hebt om je hoofd te buigen zodat je scherp ziet. Met alleen mijn leesbril op werkt ook al niet.

TIG lassen moet ook al met de leesbril, want die helm zit vast op je hoofd en wanneer je door het leesgedeelte wilt kijken zie je alleen de binnenkant van je helm :)

Is je lasdraadje op, dan moet je met je leesbril op en de lashelm naar boven geklapt naar het voorraadrek lopen. Ook al geen succes .....

Maar voor de rest mag ik niet klagen.

Rien

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6692
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Dennis vanderben
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.