Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Nadat mijn werkautootje al weer een tijdje zonder problemen zijn werk deed, dacht hij maar weer eens te gaan protesteren .....

Al langere tijd voelde de koppeling niet goed aan. Het leek of er een zwaar punt in zat wanneer je het pedaal intrapte. Wanneer je de koppeling op liet komen was er echter niets van een zwaar punt te bekennen. Wat was dit nu weer ? Op een aantal forums (of fora ...) vond ik problemen met de koppelingskabel, dus misschien bij mijn koekblikje ook ? Na een speurtocht op Ebay kocht ik een nieuwe kabel voor een zeer schappelijke prijs en een aantal dagen later stond de pakketjesman met een kartonnen doosje uit Groot Brittannie aan de deur. De eerstvolgende zaterdag ben ik aan de slag gegaan om het geheel te monteren en het leek op het eerste gezicht toch een simpel klusje te worden ..... tot dat ik de kabel op het pedaal moest haken...... Mensenlief wat een geklungel daar onder in de voetenruimte. Alles piepklein en dus weinig ruimte om er bij te komen. Na heel veel gescheld en gewroet besloot ik om de bestuurdersstoel maar te verwijderen zodat ik wat meer ruimte had. Dat leverde inderdaad wat meer werkruimte op, maar het was het nog net niet. Uiteindelijk ook het pedaal maar even los gemaakt en jawel, eindelijk zat hij op zijn plek en kon ik alles weer in elkaar zetten. Daarna een proefritje gemaakt, en het is eerlijk waar, het voelde stukken beter aan. Toch had ik het idee dat dit niet helemaal de oplossing was en mijn vermoeden bleek al snel juist te zijn. Binnen een week ging de koppeling weer zwaar en ditmaal vele malen erger dan het was geweest. Dat betekende dat de koppeling naar zijn grootje aan het gaan was !

Dus maar weer op Ebay rond gekeken en uiteindelijk een koppelingsplaat, drukgroep en druklager gekocht voor 61 euro inclusief verzenden. Eigenlijk een lachwekkende prijs , hoewel het minder leuk was om alles in te bouwen. Gisteren had ik eindelijk tijd om er aan te beginnen. Ondanks dat ik op mijn werk een zware week had gehad toch maar de kiezen op elkaar gezet en aan de slag ! Toen ik de motorkap opendeed zonk me de moed al in de schoenen ..... wat een spaghetti van kabels, slangen en stangen hebben die Italianen over die versnellingsbak lopen. Maar goed, systematisch heb ik alles afgekoppeld en ik kwam steeds dichter bij het moment van het losmaken van de bak. Er was nog wel een moment van twijfel toen ik de bakbediening moest los halen. De bak wordt bediend met twee kabels die met een kogelgewricht aan de bak gekoppeld zijn. Volgens de boeken moest dat zo los kunnen maar hoe ik ook probeerde .... geen beweging in te krijgen. Om verdere ellende te voorkomen heb ik eerst maar eens naar een goede vriend van me gebeld die zulke auto's wel meer onder handen heeft gehad. Volgens hem kwam het wel meer voor dat het zwaar ging en hij gaf me de tip om met een punttang er tussen te steken en dan te wrikken. En inderdaad de eerste kop sprong vrij snel los maar de tweede was zeer moeilijk maar uiteindelijk verloor ook hij de strijd ! Niet lang daarna kon ik de gehele versnellingsbak met een krik onder de auto vandaan halen. Wat een klein bakje zeg. Ik was die grote zesbak van de Audi S6 gewend en daarbij vergeleken was dit bakje gewoon zielig. En direct viel het eerste onderdeel al uit de bak .... het druklager rolde over straat, diverse stukken achterlatend in het vliegwielhuis. Ik moest er eigenlijk wel om lachen. Wat een prutskwaliteit ! Toen ik naar koppeling zelf keek, die op het vliegwiel was achter gebleven, zag ik dat de drukgroep een aantal kapotte vingers had. Dat was dus twee ! Na alles verwijderd te hebben zijn alle nieuwe onderdelen geplaatst. Op de bak klikte ik het nieuwe druklager vast en op het vliegwiel schroefde ik met behulp van een pen de koppelingsplaat en daarop de drukgroep. Met hulp van mijn vrouw heb ik de bak weer op zijn plek gehesen en was het tijd om te stoppen. Wat een dag !

Vanochtend ben ik weer vrolijk verder gegaan om alles weer te monteren. Ook plaatste ik twee nieuwe aandrijfassen omdat de oude trilden dat het een lieve lust was ..... Toen alles weer op zijn plek zat moest ik nog even de bak weer bijvullen met olie omdat er wat was weggelopen tijdens het verwijderen van de oude aandrijfassen. Gelukkig had ik een 5 liter jerrycan staan met synthetische versnellingsbakolie voor de Audi, dus daar heb ik maar even 1.5 liter uit gehaald. Zoveel was er niet uit gelopen, dus het bleek dat de bak niet op zijn juiste niveau stond ! Het probleem was alleen hoe ik die olie in de bak zou krijgen .... Nou had ik vroeger een speciale knijpfles voor zulke doeleinden, maar die was reeds lang geleden overleden dus hoe nu verder. Goede raad was duur, maar uiteindelijk vond deze prutser een oplossing door een knijpfles van Glorix te combineren met een soepele pneumatiekslang. Ik had de slang onder in de vulopening gestoken en langs het blok omhoog gehaald zodat ik een halve meter daarboven, als een soort infuus, de fles met olie in de slang kon steken. Het heeft ongeveer een kwartier geduurd voordat alles op peil was maar daarmee was de klus geklaard ! Na eerst alle gereedschap te hebben opgeruimd heb ik nog een proefritje gemaakt en daarna was het weer voorbij. Missie geslaagd !

Zou ik het nog eens doen ? Tja, je moet wel als het kapot is. Wat denk je dat dit bij de garage kost ?

Rien

P.S.Vanwege de vieze handen heb ik deze keer geen plaatjes bij het verhaal.

Geplaatst

Nadat mijn werkautootje al weer een tijdje zonder problemen zijn werk deed, dacht hij maar weer eens te gaan protesteren .....

Al langere tijd voelde de koppeling niet goed aan. Het leek of er een zwaar punt in zat wanneer je het pedaal intrapte. Wanneer je de koppeling op liet komen was er echter niets van een zwaar punt te bekennen. Wat was dit nu weer ? Op een aantal forums (of fora ...) vond ik problemen met de koppelingskabel, dus misschien bij mijn koekblikje ook ? Na een speurtocht op Ebay kocht ik een nieuwe kabel voor een zeer schappelijke prijs en een aantal dagen later stond de pakketjesman met een kartonnen doosje uit Groot Brittannie aan de deur. De eerstvolgende zaterdag ben ik aan de slag gegaan om het geheel te monteren en het leek op het eerste gezicht toch een simpel klusje te worden ..... tot dat ik de kabel op het pedaal moest haken...... Mensenlief wat een geklungel daar onder in de voetenruimte. Alles piepklein en dus weinig ruimte om er bij te komen. Na heel veel gescheld en gewroet besloot ik om de bestuurdersstoel maar te verwijderen zodat ik wat meer ruimte had. Dat leverde inderdaad wat meer werkruimte op, maar het was het nog net niet. Uiteindelijk ook het pedaal maar even los gemaakt en jawel, eindelijk zat hij op zijn plek en kon ik alles weer in elkaar zetten. Daarna een proefritje gemaakt, en het is eerlijk waar, het voelde stukken beter aan. Toch had ik het idee dat dit niet helemaal de oplossing was en mijn vermoeden bleek al snel juist te zijn. Binnen een week ging de koppeling weer zwaar en ditmaal vele malen erger dan het was geweest. Dat betekende dat de koppeling naar zijn grootje aan het gaan was !

Dus maar weer op Ebay rond gekeken en uiteindelijk een koppelingsplaat, drukgroep en druklager gekocht voor 61 euro inclusief verzenden. Eigenlijk een lachwekkende prijs , hoewel het minder leuk was om alles in te bouwen. Gisteren had ik eindelijk tijd om er aan te beginnen. Ondanks dat ik op mijn werk een zware week had gehad toch maar de kiezen op elkaar gezet en aan de slag ! Toen ik de motorkap opendeed zonk me de moed al in de schoenen ..... wat een spaghetti van kabels, slangen en stangen hebben die Italianen over die versnellingsbak lopen. Maar goed, systematisch heb ik alles afgekoppeld en ik kwam steeds dichter bij het moment van het losmaken van de bak. Er was nog wel een moment van twijfel toen ik de bakbediening moest los halen. De bak wordt bediend met twee kabels die met een kogelgewricht aan de bak gekoppeld zijn. Volgens de boeken moest dat zo los kunnen maar hoe ik ook probeerde .... geen beweging in te krijgen. Om verdere ellende te voorkomen heb ik eerst maar eens naar een goede vriend van me gebeld die zulke auto's wel meer onder handen heeft gehad. Volgens hem kwam het wel meer voor dat het zwaar ging en hij gaf me de tip om met een punttang er tussen te steken en dan te wrikken. En inderdaad de eerste kop sprong vrij snel los maar de tweede was zeer moeilijk maar uiteindelijk verloor ook hij de strijd ! Niet lang daarna kon ik de gehele versnellingsbak met een krik onder de auto vandaan halen. Wat een klein bakje zeg. Ik was die grote zesbak van de Audi S6 gewend en daarbij vergeleken was dit bakje gewoon zielig. En direct viel het eerste onderdeel al uit de bak .... het druklager rolde over straat, diverse stukken achterlatend in het vliegwielhuis. Ik moest er eigenlijk wel om lachen. Wat een prutskwaliteit ! Toen ik naar koppeling zelf keek, die op het vliegwiel was achter gebleven, zag ik dat de drukgroep een aantal kapotte vingers had. Dat was dus twee ! Na alles verwijderd te hebben zijn alle nieuwe onderdelen geplaatst. Op de bak klikte ik het nieuwe druklager vast en op het vliegwiel schroefde ik met behulp van een pen de koppelingsplaat en daarop de drukgroep. Met hulp van mijn vrouw heb ik de bak weer op zijn plek gehesen en was het tijd om te stoppen. Wat een dag !

Vanochtend ben ik weer vrolijk verder gegaan om alles weer te monteren. Ook plaatste ik twee nieuwe aandrijfassen omdat de oude trilden dat het een lieve lust was ..... Toen alles weer op zijn plek zat moest ik nog even de bak weer bijvullen met olie omdat er wat was weggelopen tijdens het verwijderen van de oude aandrijfassen. Gelukkig had ik een 5 liter jerrycan staan met synthetische versnellingsbakolie voor de Audi, dus daar heb ik maar even 1.5 liter uit gehaald. Zoveel was er niet uit gelopen, dus het bleek dat de bak niet op zijn juiste niveau stond ! Het probleem was alleen hoe ik die olie in de bak zou krijgen .... Nou had ik vroeger een speciale knijpfles voor zulke doeleinden, maar die was reeds lang geleden overleden dus hoe nu verder. Goede raad was duur, maar uiteindelijk vond deze prutser een oplossing door een knijpfles van Glorix te combineren met een soepele pneumatiekslang. Ik had de slang onder in de vulopening gestoken en langs het blok omhoog gehaald zodat ik een halve meter daarboven, als een soort infuus, de fles met olie in de slang kon steken. Het heeft ongeveer een kwartier geduurd voordat alles op peil was maar daarmee was de klus geklaard ! Na eerst alle gereedschap te hebben opgeruimd heb ik nog een proefritje gemaakt en daarna was het weer voorbij. Missie geslaagd !

Zou ik het nog eens doen ? Tja, je moet wel als het kapot is. Wat denk je dat dit bij de garage kost ?

Rien

P.S.Vanwege de vieze handen heb ik deze keer geen plaatjes bij het verhaal.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6693
    • Meest online
      3025

    Nieuwste lid
    RADIOPIRAAT002
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.